בתוך שתי יממות ספרו הפלסטינים שבעה הרוגים בתקריות על רקע לאומני. חמישה מהם היו חמושים, ארבעה מהחמושים היו אנשי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי - ומתוכם שלושה חוסלו במבצע משולב של הימ"מ ושב"כ.
מצד אחד, האגרסיביות של כוחות הביטחון מעבירה מסר ברור שישראל אינה נמצאת רק בהגנה מול גל הטרור, אלא גם בהתקפה. מצד שני, אותה אגרסיביות עשויה לערער זירות אחרות ולהוביל את הצדדים להסלמה רחבה יותר. ואם צריך עוד גפרור, הרי שחודש הרמדאן החל היום.
6 צפייה בגלריה
מצעד של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי לרגל סיום המערכה בעזה
מצעד של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי לרגל סיום המערכה בעזה
פעילי הג'יהאד האיסלאמי בעזה, אחרי מבצע "שומר החומות" במאי אשתקד
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
שלושת המחבלים שנהרגו בתקרית הלילה הם אנשי הזרוע הצבאית של גא"פ
שלושת המחבלים שנהרגו בתקרית הלילה הם אנשי הזרוע הצבאית של גא"פ
שלושת המחבלים שחוסלו הלילה באזור ג'נין, מעוז של הג'יהאד האיסלאמי
מאז שהחל גל הטרור, מערכת הביטחון פרוסה בכלל הגזרות, אך היא מרכזת מאמץ בעיקר בצפון הגדה. ההחלטה על כך כמובן אינה מקרית. דיא חמארשה, המחבל שביצע את הפיגוע בבני ברק, יצא מהכפר יעבד שליד ג'נין – אבל התמונה הכללית גדולה ממנו. מחוז ג'נין הוא כיום קן הטרור המרכזי והמאיים ביותר מול ישראל. מדובר במרכז הכוח של הג'יהאד האיסלאמי בגדה המערבית עם אחיזה משמעותית גם של חמאס וגדודי חללי אל-אקצה. עיקר האיומים נגד ישראל שיוצאים בשבוע האחרון מגורמי טרור בגדה המערבית – מקורם מאזור זה.
אין כאן הפתעה גדולה. הכיוון הזה היה ברור לכל מי שעוקב מקרוב אחר המערכת הפלסטינית ולכן איש גם לא שקט על שמריו. ארבעה חודשים חלפו מתחילת שנת 2022 ובמהלכם נעצרו 800 פלסטינים בכל הגדה המערבית. חלקם בחשד להתארגנות לקראת ביצוע פיגועים וחלקם כמעצרי מנע בשל היותם גורמים שמלבים את האש ומחוללים אווירת הסלמה. כמות המעצרים החריגה נועדה להנמיך ככל האפשר את גובה הלהבות, אבל איש אינו תמים לחשוב כי הם יכלו או יוכלו למנוע לחלוטין פעילות טרור.
6 צפייה בגלריה
האזור בו חוסלו המחבלים ליד גקנין
האזור בו חוסלו המחבלים ליד גקנין
האזור שבו חוסלו הלילה המחבלים ליד ג'נין, הבוקר
(צילום: AFP)
החוליות הצבאיות היו קיימות, הנשק היה ועודנו מוכן זמן רב והחולשה הריבונית של הרשות הפלסטינית באזורים המועדים כמו ג'נין לא החלה אתמול או שלשום. מה שהשתנה זו הפקודה מגבוה להרים את הראש.
ישנם שני גורמים דומיננטיים בחמאס שפועלים להכוונה מרחוק של חוליות צבאיות בגדה: מחו"ל זהו סגן מנהיג חמאס, סאלח אל-עארורי, שמתפקד גם כמנהיג חמאס בגדה המערבית. אל-עארורי פועל מאדמת טורקיה ולבנון. מעזה זהו עבדאללה עראר, אחד מראשי מטה הגדה שמשמש כגורם מרכזי בגיוס פלסטינים מהגדה והקמת חוליות צבאיות.
אולם הגורם הדומיננטי כאמור בצפון הגדה הוא ארגון הג'יהאד האיסלאמי. הג'יהאד מצליח להבריח ולהזרים סכומי כסף גדולים לפעילות החוליות הצבאיות של הארגון באזור זה, לקניית אמצעי לחימה ואף לגיוס של פלסטינים שלא מזוהים בהכרח עם הארגון לצורך משימות טרור ממוקדות בתמורה לתשלום עליהן. מי שמכוונים את הפעילות הזאת בג'יהאד הם מנהיג הארגון זיאד נחאלה וסגנו, וראש הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, אכרם עג'ורי. שניהם פועלים בעיקר מלבנון.
במהלך השבוע האחרון הכריז נחאלה כי כל הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי בכלל הזירות העלתה את הכוננות שלה בשל ההסלמה. פעילות החוליה שחוסלה הלילה (בין שישי לשבת) עשויה להעיד כי המילים לא נזרקו סתם לחלל הריק.
6 צפייה בגלריה
זיאד נחאלה מנהיג הג'יהאד האיסלאמי
זיאד נחאלה מנהיג הג'יהאד האיסלאמי
זיאד נחאלה, מנהיג הג'יהאד האיסלאמי. הארגון כבר הוכיח בעבר שלא בהכרח יסור למרות חמאס
הדבר שצריך להטריד את ישראל כעת היא ההקרנה של החיסול האחרון על רצועת עזה. אמנם חמאס מעדיף להשאיר בשלב זה את עזה מחוץ למשחק המלחמה ולרכז את המאמצים בקרב הפלסטינים בגדה, מזרח ירושלים ואף בקרב ערביי ישראל, אך לג'יהאד האיסלאמי יש השקפה ואינטרסים שונים. הג'יהאד כבר הוכיח בעבר כי לא בהכרח יסור לרצונות של חמאס.
סביר שהארגון ירצה מאוד להגיב על חיסול שלושת פעיליו. אמנם העדיפות הראשונה שלו היא שהתגובה תגיע מהגדה, אבל אם זה לא יצלח והלחץ מצד ישראל יתעצם – הוא בוודאי יהסס פחות להשתמש בכוח הכי יעיל שיש לו ולהגיב מרצועת עזה. או אז תוכל ההסלמה הזאת להיכנס לשלב מסוכן בהרבה.