1 צפייה בגלריה
האנדרטה שהוקמה בחומש לזכרו של יהודה דימנטמן ז"ל
האנדרטה שהוקמה בחומש לזכרו של יהודה דימנטמן ז"ל
האנדרטה לזכר יהודה דימנטמן ז"ל בחומש
(צילום: ישיבת חומש )
אם לא יקרו דברים דרמטיים, בעוד כמה שבועות, אחרי 18 שנה, מדינת ישראל תחזור למקום שפינתה מסיבות מדיניות. זה לא קרה מעולם. היישוב חומש שבצפון השומרון פונה במסגרת תוכנית ההתנתקות ב-2005 יחד עם היישובים גנים, כדים ושא-נור. אתמול עבר בקריאה ראשונה החוק לביטול חוק ההתנתקות, שמשמעותו היא שהשהייה בחומש כבר איננה בלתי חוקית. במילים פשוטות, אפשר להגיע לחומש. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח שנפער בנינו ובין הארץ שלנו", אמרה השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית).
זמן קצר לאחר הפינוי בקיץ 2005 כבר החלו אנשי חומש לעבוד. הם יצרו שיח ציבורי, וביצעו אינספור מהלכים שעיקרם הוא השארת היישוב בתודעה. הדרכים היו מגוונות. נוכחות קבועה במקום וחזרה עיקשת לאחר פינויים, לצד פעילות פרלמנטרית וקידום חקיקה. המתנחלים הבינו שהדרך לחומש תעבור רק בביטול חוק ההתנתקות. ראש מועצת שומרון יוסי דגן, העצמו מגורש מצפון השומרון, הקפיד להביא לחומש מעת לעת שרים וחברי כנסת. באמצעות דמויות בולטות כמו בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, סטרוק, איילת שקד ונוספים, היו מעלים אנשי חומש בכל כמה שבועות את הצעת החוק אף שידעו שהסיכוי שתעבור הוא קטן.
בשטח התקבע סטטוס-קוו שבשתיקה. מחד, החוק לא קודם, ומאידך הישיבה שפונתה מעת לעת חזרה לפעול בהעלמת עין של מערכת הביטחון. אך למרות זאת, המציאות בחומש יצרה אתגרים חדשים בכל פעם. בג"צים של פלסטינים מהכפרים הסמוכים שטענו לבעלות על הקרקע, הערכות מצב ביטחוניות, פינוי מבנים שנבנו באופן בלתי חוקי. האירועים הללו האיצו את הדרך והגבירו את הלחץ לחקיקת החוק.
האבסורד הוא שרק לפני קצת יותר משנה, לאחר הפיגוע שבו נרצח יהודה דימנטמן ז"ל, הייתה חומש בסכנת פינוי דרמטי ואולי באחד הרגעים הקשים של המאבק. בני גנץ כשר ביטחון כבר קידם את המהלך לפינוי, ורק לחצים של שקד וניר אורבך, יחד עם לחץ ציבורי (15 אלף בני אדם השתתפו בצעדה לחומש ב-2021) מנעו זאת.
אלישע בן קימון אלישע בן קימון צילום: אבי מועלם
ביטול חוק ההתנתקות הוא דרמטי. נכון, לא מדובר בביטול הסכם עם מדינה אחרת, וגם סטטוס הקרקע (שטח C) לא שונה, אך עדיין מדובר בחוק עם השלכות גיאוגרפיות (בירור מעמד הקרקעות), ביטחוניות (ברגע שהכניסה לישראלים מותרת יש להעניק להם אמצעי ביטחון) וחוקתיות, שמעלות לא מעט שאלות. מה יעלה בגורלו של בג"ץ חומש? מה בנוגע לכתבי האישום שהוגשו נגד אנשי הישיבה? האם המהלך יתפרש בעולם כהתנעה של הקמת היישוב? מה עם שאר יישובי צפון השומרון?
יחד עם הכשרת תשעת המאחזים, אישורי הבנייה הרחבים שניתנו לפני כחודש והקמת מינהל הסדרה, הופכת הממשלה הנוכחית לזו שמשנה מציאות מעבר לקו הירוק.
  • אלישע בן קימון הוא כתב יהודה ושומרון של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il