חבר הכנסת עמיחי שיקלי אמנם הופרש מסיעתו - אך לפי הערכתו המערכת הפוליטית נמצאת על סף הקמת ממשלה חלופית או יציאה לבחירות. בריאיון לאולפן ynet אמר הבוקר (שני) שיקלי כי הוא גם לא מעורב במגעים של חבר הכנסת המתנדנד ניר אורבך שהציב אולטימטום לראש הממשלה נפתלי בנט - אך כינה את התנהלותו "מופע מביך מבחינת יכולת מנהיגות וקבלת החלטות".
הח"כ הפורש אמר כי שוחח בפעם האחרונה עם אורבך ומקורביו לפני כשבועיים וכי הוא לא מצפה ממנו לדבר. "אני חושב שזה מופע מביך מבחינת יכולת מנהיגות וקבלת החלטות", אמר שיקלי. "בעבר היה זה מופע משותף של אביב גפן ואברהם פריד שהוביל אותו להיכנס לממשלה. עכשיו זה כנראה מופע של דנה ברגר שהוביל אותו 'עד הקצה'. מופע מוזיקלי חדש שיסייע לו להחליט".
2 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
"אי אפשר לקדם מדיניות עם מרצ, העבודה ורע"מ". עמיחי שיקלי
(צילום: יואב דודקביץ)
כשנשאל על השיחות שמתקיימות מאחורי הקלעים אמר שיקלי כי "מאוד יכול להיות שהוא לא סגור על עצמו. אני לא מעורב בנושא הזה ואין לי שום ציפייה מניר אורבך לשום דבר". הוא טען כי בניגוד לאורבך ש"הימר" על עתידו הפוליטי, כניסתו לפוליטיקה נועדה כדי לקדם השקפת עולם, מה שלא ניתן לעשות לדבריו בקואליציה עם מרצ, העבודה ורע"מ.
שיקלי טען כי "כרגע אין ממשלה מתפקדת ואין קואליציה מתפקדת, אנחנו בסוג של מצב המתנה לקראת בחירות או הקמה של ממשלה אחרת", והוסיף: "אמנם נפתלי בנט מגיע למשרד כהרגלו, אבל הלשכה שלו לא שם. הדובר שלו לא שם, היועצת המדינית לא שם, הרל"שית לא שם, היועץ הפוליטי לא שם. הוא השיל מעליו את לשכתו ואת בוחריו".
חבר סיעת ימינה לשעבר הזכיר גם את הפגנת התמיכה שנערכה בתל אביב במוצאי השבת ואמר כי גם המשתתפים בה הגיעו דווקא ממחנה השמאל. "מ'קריים מיניסטר' ועד מרצ", כלשונו. "האגף הימני בהפגנה היו מצביעי יש עתיד. זה בנט. פיקציה מבחינה פוליטית". הוא השווה את מצבה של הקואליציה לחיבור למכונת אקמו: "נותנים קצת למשותפת, עוד איזה דיל ימין-שמאל, אבל שום דבר ממשי, שום יכולת לקדם מדיניות באיזשהו תחום".
2 צפייה בגלריה
"מופע מביך של יכולות מנהיגות וקבלת החלטות". שיקלי על אורבך
"מופע מביך של יכולות מנהיגות וקבלת החלטות". שיקלי על אורבך
"מופע מביך של יכולות מנהיגות וקבלת החלטות". שיקלי על אורבך
(צילום: יואב דודקביץ)
הוא ציין כי הוא מאוכזב מחבריו לסיעה שנותרו על הגדר, ואמר כי בבחירות הבטיחה המפלגה לבוחרים שורת נושאים שלא טופלו. "הצגנו את עצמנו כרשימה שהיא רשימה לאומית, ציונית, והגדרנו את גבולות הגזרה: עם מי לא נשב, מה נקדם, איך לטפל בנגב, איך לטפל בנושא של פשיעה לאומנית, מה נעשה עם ההתיישבות הצעירה, איך נתמודד עם ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C, איך נתמודד עם חמאס". שיקלי ציין כי האמין שבמגעים שהתקיימו בין ימינה לליכוד ראש סיעתו "יתעשת" ויחבור לנתניהו, אך הדגיש כי הוא עצמו לא קיבל שום הבטחה מיו"ר האופוזיציה או מי מאנשיו לתפקיד בכנסת הבאה.
חבר הכנסת נשאל גם על יכולותיה של שרת הפנים איילת שקד ואמר שהתאכזב גם ממנה. "בעבר חשבתי שהיא עשויה מחומר של מנהיגות ברמה הלאומית, אבל טעיתי. אני חושב שהיא מאוד הססנית, מאוד מתקשה בקבלת החלטות, נעדרת תעוזה, אומץ לב, אמינות ויושרה".
למה? "קודם כל היא שותפה לכל הפרות הבחירות של בנט במידה זהה", אמר שיקלי. "היא לא נעמדה על הרגליים האחוריות במדיניות של הפליטים ובמינוי שופטים, ומלבד כמה מינויים מוצלחים במשרד הפנים והסביבה, רשות ההגירה ודברים מהסוג הזה, אפס הישגים".
שיקלי תקף גם את שר המשפטים גדעון סער ואמר כי למרות שקיווה שהוא "יתעשת" - האיבה שלו כלפי נתניהו גברה עליו. "בסופו של דבר אנחנו רואים שהוא מתיישר למחאת 'קריים מיניסטר'. הוא ושאשא ביטון. אני חושב שזו טרגדיה שהשיח הפוליטי בישראל הוא סביב כן ביבי לא ביבי. בעיניי זאת תת-רמה".