9 צפייה בגלריה
ניר אורבך ונפתלי בנט
ניר אורבך ונפתלי בנט
מאיים בפירוק הממשלה. ניר אורבך ונפתלי בנט
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)
האולטימטום של ניר אורבך: חבר הכנסת מימינה, שמתנדנד בימים האחרונים ומטלטל את הקואליציה, אמר למקורביו כי אם הארכת התקנות להחלת הדין הפלילי ביהודה ושומרון לא תאושר בכנסת, הוא יפעל להקמת ממשלה חלופית. גורמים פוליטיים אמרו שאורבך מתקרב להכרעה סופית.

משיחות שערך בימים האחרונים עם חברי כנסת שונים ועם מקורבים, המסר שאורבך העביר לבכירי הממשלה מכוון בעיקר לשותפים משמאל. "אם גוש השמאל לא יתיישר, ולא נצליח להעביר את תקנות יו"ש, הסיפור גמור", אמר אורבך ששני חברים ברשימתו - עמיחי שיקלי הפורש ועידית סילמן המורדת - כבר לא מצביעים עם הממשלה.
בקואליציה המתינו בדריכות להחלטתו של אורבך שניהל לאחרונה מגעים עם הליכוד. אתמול נועד חבר הכנסת כמה פעמים עם בנט, וראש הממשלה ניסה לשכנע אותו לאפשר לקואליציה למצוא פתרונות נוספים לפני שיעזוב אותה ויוביל לבחירות. גם הבוקר נועדו השניים. בשבוע שעבר הציע יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לאורבך שריון במפלגה ובמקרה של הפרשה מהמפלגה גם תפקיד בשכר בליכוד.
9 צפייה בגלריה
גדעון סער בכנס של משרד המשפטים
גדעון סער בכנס של משרד המשפטים
"ממשלת ביבי-בן גביר תהיה סכנה למשטר הדמוקרטי". סער
(צילום: מוטי קמחי )
9 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, בצהריים
(צילום: רפי קוץ)
בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו, דיבר שר האוצר אביגדור ליברמן בשבחי הממשלה, אך הזהיר מ"מופעי פופוליזם", כפי שכינה את הצעת החוק להעלאת שכר המינימום: "הגישה הזאת בלתי אחראית. אנחנו במצב חירום כלכלי עולמי וזה מחייב אותנו לפעול באופן שקול. אני מדבר גם על הסתדרות המורים. אנחנו תומכים בהעלאת שכר המורים, אבל הסתדרות המורים רוצה מתן ומתן, לא משא ומתן. אני מדבר גם על הנהגים בתחבורה הציבורית, על עובדי סגל הבכיר באקדמיה וכמובן גם על הרופאים".
שר המשפטים גדעון סער אמר כי בישיבת סיעת תקווה חדשה "הצעת החוק של דודי אמסלם, איתמר בן גביר ויצחק פינדרוס לחיסול עצמאות בית המשפט העליון ופוליטיזציה מוחלטת של בחירת שופטים תגיע בעוד יומיים למליאת הכנסת. זאת תוכנית העבודה המוסכמת של כל מפלגות 'גוש נתניהו' ולא בכדי כל המפלגות חתומות על הצעת החוק הזאת. אם חלילה תקום ממשלת ביבי-בן גביר-הסכנה לאופיו של המשטר הדמוקרטי בישראל תהיה ברורה ומיידית. אנחנו נפעל להפיל את הצעת החוק ביום רביעי במליאת הכנסת – אבל כדאי שהציבור בישראל יבין מה מוטל על הכף".
יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, אמר כי הממשלה שמציינת היום שנה להקמתה "הצילה את הדמוקרטיה הישראלית ועצרה את הניסיון לחרב את שלטון החוק עבור ראש ממשלה נאשם בפלילים".
9 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאווי זועבי
ג'ידא רינאווי זועבי
ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי במהלך ישיבת סיעת מרצ. הורוביץ: "המנדט אינו אישי"
(צילום: רפי קוץ)
9 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאווי זועבי
ג'ידא רינאווי זועבי
(צילום: רפי קוץ)
9 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה מרצ
ישיבת סיעה מרצ
(צילום: רפי קוץ)
על המרד של ג'ידא רינאווי זועבי, שמסרבת להתפטר, אמר הורוביץ, כשהח"כית הסוורת יושבת באותו שולחן עמו: "כל ח"כ בקואליציה צריך להבין את גודל האחריות שעל הכתפיים שלנו, את החשיבות של הממשלה ההיסטורית הזו, את הסכנה של בחירות חמישיות, את האפשרות שנתניהו, בן גביר וסמוטריץ' יקימו פה ממשלת שנאה. כל חברי הקואליציה צריכים להתנהל ולהצביע לפי החלטות הקואליציה. המנדט שניתן לכל ח"כ הוא לא מנדט אישי".
גזרת אורבך, שכאמור מסר אולטימטום חדש, אינה כמובן הגזרה הבוערת היחידה שעמה צריכים להתמודד בכירי הממשלה. מאזן גנאים מרע"מ ורינאווי זועבי ממרצ מסרבים עדיין להתפטר ואלה לא הצרות היחידות בקואליציית ה-60. אתמול הודיע מיכאל ביטון (כחול לבן) כי הוא מקפיא בשנית את הצבעותיו עם הקואליציה במחאה על רפורמת התחבורה הציבורית ועל העובדה שמרב מיכאלי, שרת התחבורה, טרם נפגשה איתו והגיעה איתו להבנות. ביטון הודיע לשותפיו שייעדר מהמליאה ולא יצביע איתם. בדומה לפעם הקודמת שהחליט להחרים הצבעות, ביטון אמר שיגיע רק להצבעות על אי-אמון ועל הארכת התקנות ביו"ש כדי שלא להפיל את הממשלה - אך יימנע משאר הדיונים.
9 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ בישיבת סיעת כחול לבן. "ביטון נאבק למען השכבות החלשות, זה בנפשו"
(צילום: יואב דודקביץ')
9 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בישיבת הסיעה
מרב מיכאלי בישיבת הסיעה
השרה מיכאלי. "אל תנו להישג האדיר הזה לרדת לטמיון"
(צילום: יואב דודקביץ' )
למשבר מול ח"כ ביטון התייחס יו"ר מפלגתו ושר הביטחון בני גנץ בישיבת הסיעה של כחול לבן, ולדבריו חברי המפלגה סבורים שיש לצמצם את הפגיעה בשכבות החלשות: "המצב הפוליטי אמנם מורכב, אבל יש על מה להיאבק. ח"כ מיכאל ביטון נאבק על זה וזה בנפשו. פניתי לשרת התחבורה לדון ברפורמה (בתחבורה הציבורית), יחד עם ביטון. ניפגש ונדון יחד עם הרפורמה בחקלאות וכך ניתן יהיה להגיע להבנות לטובת כלל הציבור הישראלי. סיכמתי עם מיכאל שבמידה ותתקיים פגישה כזו, הוא יחזור להצביע באופן מלא עם הקואליציה". גנץ הוסיף: "לצערי יש גורמים שמכרסמים בקואליציה. אני מקווה שעם התנהלות נכונה, נוכל ליישר את המצב. כחול לבן בעד המשך קיומה של הקואליציה ומנסה בכל כוחה למנוע הליכה לבחירות".
יו"ר העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי, קראה בדבריה לכל ארבעת הח"כים הסוררים, ובהם גם ביטון שתקף אותה על התנהלותה בכל הנוגע לקידום הרפורמה בתחבורה הציבורית, שלא לאפשר "לכל ההישג האדיר הזה לרדת לטמיון", כלשונה. "אל תתנו להם לבלבל אתכם, לשקר לכם ולמכור לכם כל מיני פיקציות ואגדות. אתם שותפים לנס הזה שקרה פה, לממשלה הכל כך חשובה הזאת, לקואליציה ההיסטורית הזאת, אנחנו כולנו שותפות ושותפים באחריות להמשיך אותה למען מדינת ישראל ולמען האזרחיות והאזרחים של מדינת ישראל".
9 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ליכוד
ישיבת סיעה ליכוד
נתניהו. "הממשלה על ערש דווי, זו אחת הלוויות הארוכות בהיסטוריה"
( צילום: יואב דודקביץ')
גם יו"ר הליכוד וראש האופוזיציה בנימין נתניהו דיבר בישיבת סיעת מפלגתו, וחזר על טענתו שימי הממשלה ספורים. "ממשלת הנוכלות וההונאה של בנט נמצאת על ערש דווי. היא מונשמת מלאכותית. זו אחת ההלוויות הארוכות בהיסטוריה. 'מדובר בממשלה הכי טובה שהייתה כאן' - הם מספרים. הם עובדים על כולם. ההוא סוחט, ההיא מאיימת. כל אחד נמצא על הקצה. עוד אחד ואבדנו. אזרחי ישראל יודעים את האמת - לממשלה הזו אין דרך, אין עתיד, אין כבוד. לא תקווה חדשה ולא תקווה ישנה. היחידים שיש להם תקווה בממשלה הזו הם השחקנים - טיבי/עבאס מאיימים והם מקבלים. מיליארדים נשפכים לטובת האחים המוסלמים שהם שולטים בממשלה הזו".