דוח מבקר המדינה על מבצע שומר החומות הוא חריף ומטריד ביותר. חלק ניכר מהדברים נכתבו תוך כדי האירועים וגם לאחריהם כאן ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", אבל מה שצריך להטריד כל אזרח, וכמובן גם את מקבלי ההחלטות, הוא שבניגוד למה שנדמה לא חל שיפור משמעותי במענה שכלל גורמי הביטחון יידעו לספק באירוע רב זירתי דומה ‑ וייתכן שהמצב יהיה אף חמור יותר אם תפרוץ חזית צפונית.
3 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי מפכ"ל המשטרה
יעקב שבתאי מפכ"ל המשטרה
סימן שאלה לגבי מוכנות המשטרה לאירוע רב זירתי. המפכ"ל שבתאי
(צילום: דוברות המשטרה)
בחינה של מצב המשטרה, מג"ב והתיאום עם שב"כ, מלמד כי מה שהיה הוא שיהיה ‑ ואולי אף גרוע מכך. מדוע? כי מאז מאי 2021 נמצאת המשטרה במשבר כוח אדם חמור ‑ שוטרים נוטשים את הארגון, המוטיבציה של אלה שנשארים נמוכה והצמרת עסוקה במקביל בוועדת החקירה לאסון במירון, שהובילה להתפטרותו של מפקד המחוז הצפוני, ניצב שמעון לביא, ומטילה צל על המשך כהונתו של השוטר מספר 1 יעקב שבתאי, ומכאן גם מעמדו פנימה בתוך הארגון והחוצה מול הציבור מקשה על תפקודו.
לפני כחודש שאלתי ישירות את ראש אגף המבצעים במשטרה, ניצב סיגל בר צבי, בכנס מוכנות העורף - האם המשטרה מוכנה לתרחיש של שומר חומות 2? זו הייתה תשובתה הכנה: "אנחנו לא ערוכים לתת מענה מקיף לשומר החומות הבא. לא נדע להגיב לכל ההיקף של אירוע כזה עם המשאבים שיש לנו".
זו הייתה גם ההתרשמות של ועדת הבדיקה מטעם מבקר המדינה בסוף עבודתה. בניגוד לדוחות אחרים לא נראה כאן גרף שיפור משמעותי, אלא להפך. קיים סימן שאלה האם המשטרה מסוגלת לספק מענה לאירוע רב זירתי שיכול בתרחיש מסוים לצאת לפועל מחר בבוקר.
3 צפייה בגלריה
הנזקים בלוד לאחר המהומות
הנזקים בלוד לאחר המהומות
השמיכה קצרה מול האיומים. לוד בזמן המהומות בשומר החומות
(צילום: עוז מועלם יריב כץ)
תמונה זהה עלתה גם משיחות שהם קיימו עם קצינים בכירים נוספים שהשמיעו דעות זהות לזו של בר צבי - מרמת מפקדי תחנות ועד מפקדי המחוזות. האחריות כבר אינה מוטלת רק על המשטרה ולא נכון להפיל אותה רק עליה. עם כניסתו לתפקיד התריע המפכ"ל שבתאי על כך שהשמיכה קצרה מול האיומים ומבול המשימות המבצעיות ודרש להגדיל את כוחה. הדבר לא נעשה בממשלת נתניהו, גם לא בממשלת בנט.
אחרי שומר החומות המשטרה לא גדלה אלא להפך - התכווצה בשל בריחת השוטרים לאזרחות. חברי הממשלה בראשות לפיד צריכים לא רק לקרוא את הדוח הנוכחי אלא לפעול ‑ ומהר. הפערים גדולים מול האיומים בחירום ובשגרה.
בדוח מצוין כי 15% מהעצורים הערבים באירועים האלימים היו בעלי עבר פלילי. יש להגדיר את האיום כפי שהוא עולה בכל הערכות המצב של המשטרה ושב"כ ולהתאים לו את האמצעים. את כל זה צריך לעשות מהר בגלל שמדובר בתהליכים ארוכי טווח שלוקח זמן ליישמם.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בפגישה עם רונן בר
יאיר לפיד בפגישה עם רונן בר
יוכל להרוויח משיקום המשטרה ובניית כוחה מחדש. לפיד בפגישה עם ראש השב"כ רונן בר
(צילום: חיים צח, לע"מ)
מבחינה פוליטית תהיה זו הזדמנות פז לראש הממשלה יאיר לפיד להפוך ל"משקם המשטרה", מה גם שהעלויות אינן דרמטיות ‑ כחצי מיליארד שקל בשנה בתוכנית רב שנתית. הפעולה השנייה היא לדרוש מגופי הביטחון שינוי תפיסות הפעלה בחירום ולייצר תיאום טוב יותר בעיקר בין שב"כ למשטרה. גם צה"ל יכול לספק מענה טוב יותר אם יופעל כמו שצריך במערכה, בעיקר עם מערך המילואים.
לשם כך דרושה גם מפקדה משימתית (בנט, בלחץ השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, מיסמס את הקמת המשמר הלאומי), ורק השבוע מינה המפכ"ל לראשונה קצין בדרגת תנ"צ שיעמוד בראשה. לפיד צריך לנער את שב"כ שפיספס את ההתרעה האסטרטגית המקדימה לפרוץ האירועים.
בשורה התחתונה הדוח הזה הוא חמור, אבל מהווה גם הזדמנות לתיקון מהיר. המשטרה לא יכולה לעשות זאת לבד ומי שאחראי ויוכל גם להרוויח משיקומה ובניית כוחה מחדש, לא רק לבעיות הפשיעה אלא לביטחון הלאומי הוא בהחלט ראש הממשלה לפיד.