הלם בשפרעם בעקבות רצח ג'והרה חניפס (28), בתו של סגן ראש העיר פרג' חניפס, אחת הדמויות הבולטות בקרב בני העדה הדרוזית בעיר. גם אמה, בדיעה חניפס, נחשבת לדמות מוכרת בשפרעם - והיא פעילה למען מעמד האישה ולמיגור האלימות נגד נשים.
ג'והרה עצמה הייתה פעילה נגד אלימות כלפי נשים והשתתפה בעבר בסרטון נגד האלימות בחברה הערבית, והופיעה בו ככלה ביום חתונתה. במשטרה חושדים כי נרצחה בידי קרוב משפחה, ייתכן שעל רקע פעילותה החברתית.


את הסרטון יזמה האם בדיעה חניפס במסגרת תפקידה כיועצת לקידום מעמד האישה בעירייה. בסרטון נראות נשים חוגגות, וג'והרה מגלמת בו כלה ביום חתונתה. לבסוף מופיע כיתוב שבו נאמר כי למרות השמחה, הרצח הבא יכול להגיע לכל אישה.
האב, פרג' חניפס, אמר הבוקר לאולפן ynet כי הוא מאמין שהמשטרה תגיע למבצעי הרצח. "נהוג שבנים קוברים אבות. אבות שקוברים בנים זה נורא, כואב ולא פשוט. אנחנו מבינים שיש גזרות מאלוהים שצריך להשלים איתן, וזה עושה לנו נחת".
חניפס, חבר מפלגת העבודה, הוא נציג העדה הדרוזית בשפרעם, ונחשב לדמות מוכרת מאוד בעיר. כשנשאל אם היה מאוים, השיב: "אני כבר 30 שנה נבחר ציבור, מכהן כסגן ראש העיר. היו תקופות שהמשטרה הודיעה לי שאני מאוים, אבל מאז עברו שנים, ואני לא יודע על כך משהו היום. לא חששתי מזה, פשוט מאוד. אני לא חשתי מאוים וקשה לי להגיד אם הרצח קשור לתפקיד שלי. אני סומך על המשטרה".

3 צפייה בגלריה
ג'והרה חניפס מתוך הקמפיין נגד אלימות וזירת הפיצוץ
ג'והרה חניפס מתוך הקמפיין נגד אלימות וזירת הפיצוץ
ג'והרה חניפס ככלה מתוך הסרטון נגד אלימות, וזירת הרצח
(צילום: מחלקת קידום נשים בעיריית שפרעם)
3 צפייה בגלריה
רכב עולה באש - תיעוד מהזירה בשפרעם
רכב עולה באש - תיעוד מהזירה בשפרעם
כיבוי הרכב הבוער
"ג'והרה הייתה פרח", הוסיף האב. "היא למדה בטכניון, הייתה מלאת שמחה, אהבה ילדים והייתה בחורה נחמדה, נשמה טהורה. הגורל הגיעה אליה".
האב הדגיש: "שום דבר לא יבריח אותי. אני מאמין בדרכי וממשיך בה. כל האפשרויות פתוחות מבחינת המניע לרצח, ואני לא רוצה להתלהם ולהעיף סיסמאות באוויר. זה לא מתאים לאופי שלי. אני מאמין באלוהים ובגורל, וזה המצב".
מאוחר יותר, כשנשאל על החשד של המשטרה שקרוב משפחתה של ג'והרה מעורב ברצח, אמר: "זה קשקוש אחד גדול. אני סומך על המשטרה שהיא תגיע לאמת. אני מאמין בחקירה, לא שמעתי את זה מאף אחד עדיין ואני בקשר עם מפקד המחוז ועם מפקד התחנה. אני חושב שזו שמועה זדונית שבאה להוסיף כאב על כאב". כשנשאל אם יש אפשרות שהרצח קשור לפעילותה החברתית של ג'והרה, השיב: "היא צעירה כמו כל הצעירות של היום, שיש להן ביטחון עצמי. הן פשוט יותר חשופות לעולם הגדול הזה. היא לא יוצאת דופן, היא כמו שאר הצעירות במגזר שלנו".
ג'והרה דיברה בראיונות לתקשורת על האיומים וחוסר הביטחון האישי שמהם סובלות הנשים. בשנה שעברה אמרה לאתר "ערב 48": "הנשק נובע מכך שאין מי שיגן עלינו במדינה הזאת", אמרה, "האלימות נובעת מבורות, לאנשים אין מה לעשות אז הם תמיד חושבים איך להגן על עצמם. כאשר אדם חי ללא תחושת ביטחון, קשה להתקדם בחיים ואנחנו לא נתקדם לשום מקום כל עוד אנחנו חיים במקום לא בטוח רק משום שאנחנו ערבים".
3 צפייה בגלריה
הזירה בשפרעם
הזירה בשפרעם
האישה החמישית שנרצחת השנה בחברה הערבית. זירת הפיצוץ
(צילום: כב״ה צפון)
הרכב שבו נסעה ג'והרה התפוצץ בשעה 22:20 סמוך לכניסה לשפרעם, בכביש 781. מחקירה ראשונית של המשטרה עולה כי הוצמד מטען לרכב. אמה, בדיעה חניפס, היא כאמור פעילה בולטת למען מעמד האישה ולמיגור האלימות נגד נשים. בעבר אמרה האם כי תופעת האלימות בחברה הערבית מובילה לתחושות פחד וחוסר ביטחון בציבור, והדגישה כי הדבר "מעכב את ההתקדמות שלנו בכל תחומי החיים".
אביו של פרג', סבה של הנרצחת, הוא סאלח חניפס - שהיה בעבר אחד ממנהיגיה הבולטים של העדה הדרוזית בישראל, ואחד האנשים שקידמו את השותפות היהודית-דרוזית בארץ ישראל. הוא כיהן כחבר בכנסת השנייה והשלישית מטעם סיעת קידמה ועבודה שזוהתה עם מפא"י, והלך לעולמו לפני 20 שנה. לאורך השנים הסב פעל רבות למען העדה הדרוזית ושילובה בחברה הישראלית.
חברה של ג'והרה אמרה: "אני בהלם ולא מאמינה שהיא נרצחה. כולנו יודעים עד כמה היא אישה נהדרת וחזקה. לא הרגשתי שהיא הייתה בסכנת חיים". קרובת משפחתה הוסיפה: "אם איבדנו את ג'והרה זאת אומרת שכולנו בסכנת חיים. רצחו אישה שביחסים טובים עם כולם. זה מראה לנו עד כמה אין ביטחון, גם אותי אולי ירצחו. על המשטרה להגיע לרוצחים ולא להשאיר אותם משוחררים, אחרת הם ימשיכו בפשעים שלהם בלי סוף".
זהו מקרה הרצח ה-32 השנה בחברה הערבית בישראל, מתוכם חמישה מקרים של רצח נשים. עם זאת, בחצי השנה האחרונה חלה ירידה משמעותית במספר מקרי הרצח בקרב הערבים: מבדיקת ynet עולה כי בשנת 2021, עד ל-8 ביוני נרצחו 51 בני אדם. שיעור מקרי הרצח בחברה הערבית עדיין גבוה משמעותית לעומת המצב בחברה היהודית, אך הירידה מסמנת כי מבצע "מסלול בטוח" של המשטרה משיג תוצאות מסוימות בשטח. כך למשל, לפי המשטרה, במבצע "פוצחו" עד כה 233 מהיעדים שהוגדרו כמחוללי פשיעה מרכזיים ברחוב הערבי – ומדובר ביותר מ-30% מסך היעדים הללו. מדובר ביעדים שנגדם הצליחה המשטרה להגיש כתבי אישום במהלך המבצע, בעקבות פעילות מבצעית של המחוזות השונים ושל יחידת העילית להב 433. מספר היעדים בכל היישובים הערביים עומד על 682.
כאמור, חניפס היא האישה החמישית שנרצחת השנה בחברה הערבית. מלבדה נרצחו גם רסמיה ברבור (28), תושבת נוף הגליל שנרצחה בידי בעלה; סוהילה ג'רושי (37), תושבת רמלה שנורתה ברכבה; רזאן עבאס (17), תושבת כפר כנא שנרצחה מירי כדור תועה; ורימא חדיג'ה, בשנות ה-30, שנרצחה מירי בכניסה לבית בקלנסווה.