בבית העלמין במישור אדומים הובא אמש (חמישי) למנוחות מתן אלמליח, הצעיר בן ה-26 שנרצח בפיגוע הירי בכביש 1. אלמליח, תושב מעל אדומים, הותיר אחריו הורים, אח ושתי אחיות.
4 צפייה בגלריה
מתן אלמליח ז"ל
מתן אלמליח ז"ל
מתן אלמליח ז"ל, וזירת הפיגוע בכביש 1
(צילום: שלו שלום)
"מתן, היית ילד למופת, עזרת לי בכל מה שביקשתי, הלכת בדרך שלי – עבודה, בית, בית, עבודה. עשית כל מה שביקשתי", ספד לו אביו יצחק. "בהזדמנות זאת אני מבקש ממך סליחה, אם פעם פגעתי בך או עשיתי משהו לא טוב. אני יודע שאתה תסלח לי".
האב יצחק פנה בדבריו לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשרים ולחברי הכנסת: "תתחילו להתעורר על החיים שלכם, ולא לעשות פוליטיקה. זה לא הזמן. הטרור פוגש אותנו גם מצפון וגם מדרום וגם מירושלים וגם מהשומרון. הטרור מכה בנו. אדוני ראש הממשלה, תעזוב את כל הפוליטיקה. השרים – תעזבו את כל הכיסאות. אנחנו נמצאים בטרור שפוקד אותנו יום-יום".
הפיגוע הקטלני התרחש אתמול בבוקר בכביש 1 בסביבות השעה 7:30 בבוקר, כשלפי המשטרה שני מחבלים יצאו מרכב אחד ומחבל שלישי מרכב נוסף. שלושת המחבלים ניצלו את פקק התנועה בדרך למחסום א-זעיים שבאזור מעלה אדומים – וירו מנשק אוטומטי לעבר המכוניות בכביש העמוס. שניים מהמחבלים חוסלו על ידי עוברי אורח ושוטר שהסתערו לעברם, והמחבל השלישי נפצע ופונה לבית החולים.
4 צפייה בגלריה
הלוויתו של מתן אלמליח
הלוויתו של מתן אלמליח
האב יצחק, בהלוויית בנו. "הלכת בדרכי, עזרת בהכול"
(צילום: גיל יוחנן)
4 צפייה בגלריה
הלוויתו של מתן אלמליח
הלוויתו של מתן אלמליח
בני המשפחה האבלים
(צילום: גיל יוחנן)
מלבד אלמליח, בפיגוע נפצעו שישה בני אדם נוספים – בהם עדי זוהר (30), אישה בהיריון שמצבה מוגדר קשה; לפי בית החולים שערי צדק שאליו פונתה, העובר שלה לא נפגע – אבל קשה לומר כעת מה יהיה מצבו. לשערי צדק פונו גם שני פצועים במצב בינוני ועוד שניים במצב קל.
בפיגוע נפצע גם חנניה בן שמעון (23), שהשתחרר משירות מילואים ברצועת עזה רק בשבוע שעבר. בן שמעון, שהיה במכונית עם אימו כשהחל הפיגוע, הסתער לעבר אחד המחבלים וסייע בחיסולו – אך נפצע במהלך חילופי האש בבטנו וברגלו. הוא פונה לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, שם עבר ניתוח ומצבו מוגדר כעת יציב.
הפיגוע התרחש בציר המרכזי שמוביל לירושלים, שעמוס ופקוק במיוחד בבקרים, ונוסעים בו גם ישראלים וגם פלסטינים. בהתנחלויות הזהירו כי האזור הזה, וצירים פקוקים נוספים ביהודה ושומרון, הם בבחינת "מלכודת מוות", שכן אם מחבלים יפתחו באש לעבר כלי הרכב – כפי שקרה אתמול בבוקר – לא יהיה לנהגים לאן לברוח.

4 צפייה בגלריה
המחבל בזירת פיגוע הירי במחסום א-זעים
המחבל בזירת פיגוע הירי במחסום א-זעים
אחד המחבלים בפיגוע, שתועד מסתובב עם נשק שלוף בין המכוניות בפקק
אמש, בצל התממשות החשש שהביעו תושבי ההתנחלויות, חתמו בפיקוד המרכז על צו שאוסר תנועת כלי רכב פלסטיניים בציר שבין מעלה אדומים למחסום א-זעיים – למשך 14 יום. הצו נחתם על ידי אלוף-משנה רועי צוויג, קצין האג"ם של פיקוד מרכז, לבקשת המשטרה – והוא ציין כי בתקופה הזו יש לערוך דיונים שבהם ייבחנו "יתרונותיו וחסרונותיו" של המהלך, ותתקבל החלטה על ההמשך.
הפיגוע התרחש כשבועיים לפני תחילת הרמדאן, ובצל כוננות גדולה של משטרת ירושלים. במערכת הביטחון חוששים מהתלקחות מהומות במהלך החודש שהפך בשנים האחרונות לנפיץ במיוחד, והשנה ביתר שאת – בעקבות המלחמה ברצועת עזה. גורמי ביטחון אף העבירו אזהרה חמורה לדרג המדיני, שלפיה סוגיית מסגד אל-אקצא עלולה לאחד את המוסלמים נגד ישראל בשני צידי הקו הירוק ובמזרח התיכון כולו.
פורסם לראשונה: 22:57, 22.02.24