בסביבות אלעד וביישובים ערביים, בעזרת רחפנים ומסוקים, באמצעות המשטרה והשב"כ: יותר מ-48 שעות חלפו מאז טבח הגרזנים באלעד, שבו נרצחו אורן בן יפתח, אלעד בועז גול ויונתן חבקוק, אבל שני המחבלים עדיין לא נתפסו. לצד ההתמקדות בציר המודיעיני בהובלת שב"כ, המשטרה סורקת - בין היתר בתאי שטח שחלקם הוגדרו ונותחו מראש - במטרה לשים את היד על המחבלים, אסעד אל-ריפאעי וסובחי אבו שקיר, תושבי הכפר רומאנה שבאזור ג'נין.
בביקור בחפ"ק המשטרתי המשולב של המשטרה, צה"ל ושב"כ, הבטיח שר הביטחון בני גנץ: "אנחנו נלכוד את המחבלים ונפגע בכל המעורבים באירוע הזה. אנחנו נמצאים בימים מתוחים מול טרור אכזרי. צה"ל, שב"כ והמשטרה פועלים בשיתוף פעולה בכל המקרים ואנחנו בודקים ושוקלים את צעדינו". ברמיזה למנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, שבחמאס אמרו כי פגיעה בו תוביל ל"רעידת אדמה", הוסיף גנץ: "נחליט את ההחלטות שלנו ונעשה את זה בפורומים הנכונים, ובהם בלבד".
8 צפייה בגלריה
חייל משגר כלי טיס לאיתור המחבלים
חייל משגר כלי טיס לאיתור המחבלים
חייל משגר מזל"ט לאיתור המחבלים, ביום חמישי בלילה. במצוד מסייעים גם מסוקים ובעלי חיים
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
המחבלים מהפיגוע באלעד ובחי אבו שקירר ואסעד אל-ריפאעי
המחבלים מהפיגוע באלעד ובחי אבו שקירר ואסעד אל-ריפאעי
המחבלים אסעד אל-ריפאעי וסובחי אבו שקיר
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, קיים אמש הערכת מצב נוספת בחפ"ק, ביחד עם פיקוד מחוז מרכז, גורמי צה"ל ושב"כ. לאחר הערכת המצב, סקר ראש חטיבת המבצעים במשטרה, תת-ניצב שמעון נחמני, את התקדמות המצוד שבו משתתפים מאות שוטרים ולוחמים, ולו מסייעים עשרות רחפנים ומסוקים משטרתיים.
לדברי תנ"צ נחמני, "המשטרה, צה"ל ושב"כ פרוסים ועושים מערכי סריקות בצורה נרחבת, בדגש גם סביב הערים אלעד וראש העין, והיישובים הסמוכים לקו התפר הצפון-מזרחי. המאמץ שלנו הוא גם אווירי וגם קרקעי, עם כלל המשאבים הקיימים - כולל בעלי חיים ואמצעים טכנולוגיים. אנחנו 48 שעות לאחר האירוע, אבל המרדף הוא מרדף ארוך בתוואי שטח סבוך, שמחייב אותנו לעבוד בצורה יסודית וגם מחייב אותנו לעבור. הסריקות יסודיות והדבר הזה לוקח זמן".
קצין המשטרה הבכיר הבהיר שהנחת העבודה היא עדיין שהמחבלים נמצאים בשטח ישראל: "לכן המפכ"ל הנחה שכלל הכוחות יפעלו גם בתוך היישובים הקרובים, גם בקו התפר וגם בשטחים הפתוחים. על התושבים לגלות ערנות, לדווח למוקד 100 על כל אדם חשוד ולפעול בצורה זהירה - להימנע מלהגיע לקו התפר, לשטחים הפתוחים, לא לעצור לטרמפיסטים ולא לאסוף אדם שזהותו לא ידועה".

8 צפייה בגלריה
סריקות באלעד
סריקות באלעד
הסריקות באלעד
(צילום: דנה קופל)
8 צפייה בגלריה
חיילים באלעד
חיילים באלעד
(צילום: דנה קופל)
ראש חטיבת המבצעים התייחס לכך שראשון הנרצחים בפיגוע - נהג ההסעות אורן בן יפתח מלוד - נרצח על ידי המחבלים לאחר שהסיע אותם לאלעד: "אפשר לומר במשנה זהירות שאחד הנרצחים הוביל או בתמימות או ביודעין את המרצחים לזירה והנושא הזה מצוי בבדיקה. אנחנו עושים בדיקות חוזרות על מנת להתחקות ולהכיר את כל התהליך של הכניסה והיציאה שלהם מהעיר אלעד".
הפיגוע ביום חמישי בערב, מוצאי יום העצמאות, החל ברחוב אבן גבירול באלעד - שבו שני המחבלים, שוהים בלתי חוקיים, עבדו לפני כן באתר בנייה. "מתוך מה שעולה הם הכירו פחות או יותר את הזירה", אמר תנ"צ נחמני. "הגענו למספר אנשים שהכירו אותם קודם וגם חקרנו אותם. אני רוצה לומר שאם מישהו יודע פרטים נוספים על זהותם, שיגיע לתחנת המשטרה לדווח ולתת לנו את הפרטים שיסייעו לנו".
המפכ"ל שבתאי התייחס אף הוא לסריקות לפני כן ואמר: "אנו רואים שיתוף פעולה הדוק בין כל גופי הביטחון, משטרה, שב"כ וצה"ל. לא נקבל שום תוצאה למעט לכידתם של המחבלים, וזהו רק עניין של זמן עד שנשים עליהם את היד. עד שלא נתפוס אותם, אנחנו נמשיך לפעול בהיערכות הגבוהה ביותר של המשטרה עם כל הכוחות והאמצעים. הכוחות ערוכים להיתקלות חמה מתוך הנחת עבודה מבצעית שהמחבלים עדין חמושים ומסוכנים, ולא מן הנמנע שיבקשו לפגוע בכוחות הביטחון שיבואו איתם במגע".
8 צפייה בגלריה
הערכת מצב נוספת במשטרת ישראל בעקבות המצוד אחר המחבלים בפיגוע באלעד
הערכת מצב נוספת במשטרת ישראל בעקבות המצוד אחר המחבלים בפיגוע באלעד
המפכ"ל בהערכת המצב הנוספת שקיים בחמ"ל המשותף ליד אלעד. "לכידת המחבלים - רק עניין של זמן"
(צילום: דוברות המשטרה )
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע באלעד
זירת הפיגוע באלעד
הפארק באלעד שבסמוך לו אירע הפיגוע
(צילום: דנה קופל)
8 צפייה בגלריה
יונתן חבקוק, בועז גול, אורן בן יפתח
יונתן חבקוק, בועז גול, אורן בן יפתח
שלושת הנרצחים בפיגוע: יונתן חבקוק, בועז גול ואורן בן יפתח
בהערכת מצב מקבילה, שקיים השר גנץ בהשתתפות הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר ובכירים נוספים, הוחלט להאריך ביממה את הסגר הכללי על יהודה ושומרון. הסגר, שהוטל לקראת יום הזיכרון ויום העצמאות, החל בשלישי ב-15:00 והיה צפוי להסתיים בחמישי בלילה, אך הוארך כבר ביום חמישי בעקבות הפיגוע באלעד. היום תתקיים הערכת מצב נוספת בנושא.
אתמול אמרו במשטרה כי החלו במבצע רחב היקף למעצר שוהים בלתי חוקיים וישראלים המסייעים להם בהסעה, הלנה והעסקה בלתי חוקית. במבצע ייקחו חלק אלפי שוטרים ולוחמי מג"ב. המפכ"ל שבתאי הבטיח כי המשטרה "מעלה הילוך" במאבק מול תופעת השוהים הבלתי חוקיים, אולם הצהרות דומות נשמעו גם לאחר הפיגוע בבני ברק.
למרות שהמחבלים טרם נתפסו, בעיריית אלעד הודיעו כי גם היום - כמו ביום שישי - הלימודים בעיר יתקיימו כסדרם. "מערך האבטחה יעובה באופן משמעותי בכלל המוסדות, גם על ידי מערך השמירה העירוני וגם על ידי תגבור גדול של כוחות הביטחון ברחבי העיר ובקרבת המוסדות", נמסר.
בתוך כך, אמש נעצרו שלושה בני אדם במהלך הפגנה שערכו תושבים בעיר ופעילי ימין בצומת אלעד, ובה השתתפו מאות בני אדם. העצורים חשודים בהפרת הסדר הציבורי, ובמשטרה מסרו כי חלק מהמוחים ניסו לחסום את הכביש וליידות אבנים לעבר מכוניות חולפות. במהלך ההפגנה נערכו תפילות ונשמעו קריאות "עם ישראל חי", ופעיל הליכוד איציק זרקא נאם במהלכה וקרא בין היתר להכניס לאלעד רק יהודים.
פורסם לראשונה: 22:58, 07.05.22