יותר מיממה אחרי הפיגוע באלעד, כוחות הביטחון ממשיכים בחיפושים אחר שני המחבלים שרצחו שלושה בני אדם ונמלטו. לפי שעה אין קצה חוט בחיפושים אחר השניים, אולם לפי ההערכות במשטרה ייתכן שהמחבלים נמצאים בתחומי ישראל ומסתתרים ביערות. כיוון נוסף שנבדק הוא שהשניים הצליחו לחצות לשטחי יהודה ושומרון בשל הקרבה של העיר לקו הירוק.
אמש (שישי) הותר לפרסום כי שני המחבלים אסעד ריפאעי וסובחי אבו שקיר הוסעו לעיר החרדית על ידי אחד הנרצחים, נהג ההסעות אורן בן יפתח. עם הגעתם לאלעד הם רצחו אותו בגרזן ברכבו, ובהמשך רצחו גם את יונתן חבקוק ובועז גול.
7 צפייה בגלריה
נאור טויטו מאלעד
נאור טויטו מאלעד
טויטו עם תמונת המחבל. "כל בוקר הייתי איתם לבד במאפייה"
(צילום: דנה קופל)
באלעד סיפרו אתמול על חשש מסוים מכניסתם של שוהים בלתי-חוקיים לעבודה בעיר. נאור טויטו, בעל מאפיית "שמרים" במרכז המסחרי, סיפר כי אחד המחבלים נהג לפתוח כמעט כל בוקר במאפייה שלו. "הוא היה אומר לי סבאח אל-חיר, לוקח אקסל ובורקסים. פתאום הוא התהפך עלינו. אין אמונה. אני בהלם לראות את הבחור בתמונה שהפיצה המשטרה. יחד עם בערך 10 צעירים ערבים מאזור ג'נין הוא היה פותח את יום העבודה שלו אצלי במאפייה בשעה שש בבוקר", הוא אמר.
"הם היו מגיעים אליי בהסעה כל הפועלים, כי אני היחיד שפתוח. אני יותר לא אכניס אותם. כל בוקר הייתי איתם לבד במאפייה. אומרים שאחד מהמחבלים עבד בשליחויות ויש כאלה שאומרים שעבד בבנייה", הוסיף טויטו, בעודו מצביע על תמונתו של אסעד ריפאעי שהפיצה המשטרה. "אותו אני זוכר טוב. לפחות חצי שנה הוא כל בוקר אצלי. קונה במאפייה וממשיך ליום עבודה בעיר".
בזמן ההלוויות, התאספו כמה עשרות מתושבי אלעד ברחוב אבן גבירול, שם החל מסע ההרג. תלמיד ישיבה בן 17 שחזר כי ראה את המחבל מכה בגרזן את נהג ההסעות. "לא הבנתי מה אני רואה. הם המשיכו עם הגרזן ביד לכיוון המדרגות וירדו לפארק השעשועים", הוא אמר. "אחר כך עלה במדרגות ילד קטן שצעק 'רצחו את אבא שלי, רצחו את אבא שלי'".

7 צפייה בגלריה
פינת זיכרון באלעד
פינת זיכרון באלעד
פינת הזיכרון שהוקמה באלעד. "קשה לאבד כך שניים מהתושבים"
(צילום: דנה קופל)
המחבלים ירדו כ-100 מדרגות מרחוב אבן גבירול, בדרך חלפו על פני נקודת השיטור העירוני – והמשיכו לרדת עד גן השעשועים, שלצידו הוקם פארק שעשועים עם גלגל ענק ומתקנים נוספים לילדים. "אחרי שהמחבלים רצחו בקצה המדרגות את בועז גול ואת יונתן חבקוק במכות גרזן, הם המשיכו. המזל שהשומר בשער הכניסה עצר אותם ונלחם בהם", שחזר אחד מעדי הראייה. "השומר ממש הציל את הילדים".
חלק מתושבי רחוב אבן גבירול, שהביטו בתמונות המחבלים, אמרו כי הם בטוחים שהם מכירים את פניהם. "ראיתי אותם. הם עבדו פה באחד מאתרי הבנייה בהמשך הרחוב", אמר אחד התושבים. אחר אמר כי אחד המחבלים עבד כשליח. תושבי אלעד כולם נשמעו מאוחדים סביב דבר אחד: המחבלים עבדו בעיר ללא אישורי שהייה, והכירו היטב את ציר ההרג.
7 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע באלעד
זירת הפיגוע באלעד
פארק השעשועים באלעד. "השומר בשער נלחם בהם"
(צילום: דנה קופל)
7 צפייה בגלריה
סריקות באלעד
סריקות באלעד
הסריקות באלעד אחר המחבלים. אין קצה חוט
(צילום: דנה קופל)
7 צפייה בגלריה
חיילים באלעד
חיילים באלעד
(צילום: דנה קופל)
7 צפייה בגלריה
חיילים באלעד
חיילים באלעד
(צילום: דנה קופל)
תושבי העיר הקימו פינת זיכרון מאולתרת במקום שבו נרצחו בועז גול ויונתן חבקוק. הם הציבו נרות נשמה, ספרי תהילים ודגלי ישראל. תושבים רבים הגיעו למקום כדי לומר פסוקי תהילים לזכר הקורבנות והדליקו נר לזכרם. "זה פשוט כואב לאבד ככה שניים מתושבי העיר", אמר אחד התושבים. "האמונה מסייעת לנו להתמודד עם האובדן הקשה. כשקשה לנו וכואב אנחנו הולכים לאמונה בבורא עולם". תלמיד ישיבה צעיר הצטרף אליו ואמר: "חייב לברך על הרע כשם שמברך על הטוב".
במסלול הבריחה שלהם, כך סיפרו תושבים, פגשו המחבלים ברכב שבו ישבו שני צעירים לאכול. "הם אכלו טשולנט וזרקו אותו על המחבלים. הם נלחמו בהם", שחזרו התושבים. "זגוגית מנופצת על הרצפה היא העדות לרכב שעמד שם המחבלים לא הצליחו לפצוע את הצעירים – והמשיכו להימלט".

המפכ"ל: פותחים במבצע לתפיסת שב"חים

על רקע העובדה ששני המחבלים היו שוהים בלתי-חוקיים ונכנסו לישראל ללא היתר, הודיע אמש מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי כי המשטרה תפתח במבצע רחב היקף למעצר שוהים בלתי-חוקיים וכל מי שמסיע אותם, מעסיק אותם ומלין אותם בשטח ישראל.
במבצע, כך נמסר, ייקחו חלק כל מחוזות המשטרה ומשמר הגבול. את המבצע יוביל משמר הגבול וייקחו בו חלק אלפי שוטרים ולוחמים בכל רחבי הארץ. מתחילת השנה נעצרו על ידי אנשי מג"ב 6,614 שוהים בלתי-חוקיים. במקביל, נתפסו 977 בני אדם שהלינו אותם, העסיקו אותם או הסיעו אותם.
7 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה בחפ"ק
מפכ"ל המשטרה בחפ"ק
מפכ"ל המשטרה והקצינים בקידוש בחפ"ק. "ממוקדי מטרה לתפיסת שני המחבלים"
במסגרת המצוד אחר המחבלים, המשטרה הקימה חפ"ק בקיבוץ נחשונים, שם שוהים גם נציגי שב"כ. מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי העביר את היממה האחרונה בחפ"ק, ואת ארוחת השישי והקידוש ערך עם השוטרים והלוחמים שפועלים לאיתור המחבלים. "אנחנו ממוקדי מטרה במלוא הכוחות לפעול לתפיסת שני המחבלים. כל התרחישים נמצאים על השולחן", אמר שבתאי.
בית החולים בילינסון בפתח תקווה עדכן אתמול כי התייצב מצבם של שני הפצועים קשה שאושפזו במחלקת טיפול נמרץ במוסד הרפואי. השניים, שי בן שלמה ושמעון בן גמלא, עדיין מורדמים ומונשמים, אבל כבר לא נשקפת סכנה לחייהם. ד"ר עוזי בן דוד, סגן מנהל המערך לנוירוכירורגיה בבית החולים, אמר כי "הם עברו גם אתמול בלילה וגם הבוקר ניתוחים. הם הגיעו בהכרה, אבל לא מלאה, ובהמשך הורדמו והונשמו. לאחר הניתוחים מצבם התייצב. הם עדיין מורדמים ומונשמים, ולפי ההדמיות שביצענו לאחר הניתוחים יש תקווה שמצבם מאוד ישתפר. לא נשקפת סכנה מיידית לחייהם וסיכוי טוב מאוד שעוד ימשיכו ויתאוששו".
בבית החולים שיבא בתל השומר מאושפז במצב קשה חיים בכור, בן 20, שהוכה גם הוא על ידי המחבלים בפארק. "הוא קיבל שתי מכות גרזן כמה מילימטרים מהמוח, ממש בנס הוא ניצל. אני מקווה לרפואה שלמה ושכל עם ישראל יתפלל עליו", אמרה אתמול אמו, שרי רעם בכור. הבוקר חלה הידרדרות במצבו, אולם הרופאים הצליחו לייצב אותו.
פורסם לראשונה: 23:21, 06.05.22