ארה"ב סיפקה הבטחות לפלסטינים לאחר שהושגו הבנות גם עם ישראל, ששכנעו אותם לוותר על ההצעה לגינוי ישראל במועצת הביטחון של האו"ם. כעת, מתבררים הפרטים. לפי גורמים אמריקניים בכירים ששוחחו עם ynet, ישראל והפלסטינים הגיעו להבנות בסיוע ארה"ב. הפלסטינים הסכימו לדחות את ההחלטה - ובתמורה ישראל הסכימה להשהות קבלת החלטות על בנייה חדשה בהתנחלויות והריסות בתים.
במקום החלטה נגד ישראל במועצת הביטחון תתקבל הצהרה נשיאותית סמלית בקונצנזוס רחב של כל 15 חברות המועצה. ארה"ב, יש לציין, הבטיחה לישראל להטיל וטו בכל מקרה אם המשא ומתן עם הפלסטינים לא היה מצליח. עם זאת, האמריקנים העדיפו שלא תתקבל החלטה שכזו נגד הצעד של ממשלת נתניהו להכשיר עשרה מאחזים בלתי-חוקיים ביהודה ושומרון ולקדם שם בנייה של 10,000 יחידות דיור.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
נתניהו, ביידן ואבו מאזן. בישראל טוענים: "מכרו אותנו"
(צילום: עמית שאבי,AFP ,רויטרס)
4 צפייה בגלריה
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם לאחר מבצע "עלות השחר"
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם לאחר מבצע "עלות השחר"
מועצת הביטחון. ההצעה נגד ישראל לא תגיע לשולחנה, תסתפק בהצהרה נשיאותית
(צילום: רויטרס)
אחת הסיבות לכך היא שבוושינגטון העדיפו למקד את מרב מאמציהם בהשגת רוב בעצרת הכללית של האו"ם להחלטת גינוי נגד רוסיה על המלחמה באוקראינה, שנמשכת כשנה. לדברי האמריקנים, החלטה נגד ישראל הייתה פוגעת במאמצים אלה.
גורם מדיני בכיר בישראל תקף את הבטחות ארה"ב לפלסטינים ואמר: "האמריקנים מכרו את ישראל רק כדי לא להטיל וטו, ובעצם נתנו פרס לפלסטינים למרות שהם שמים פס על כל הבקשות האמריקניות בנוגע לבית הדין הבינלאומי בהאג - ולא מגנים פיגועי טרור מזעזעים".
בכיר אמריקני הדף את הטענות, אותן הוא כינה "קשקוש". "אנחנו עזרנו לישראל כאן. מה היה עדיף ששוב ישראל תהיה מבודדת באו"ם? זה היה לטובתכם, וטוב ששני הצדדים הגיעו להבנות שירגיעו את הרוחות כאן". בכל מקרה, ועד הדיון היום, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ממשיך להיאבק כדי להכניס מרכיבים מאזנים להצהרה הנשיאותית הצפויה, שמאומצת בקונצנזוס. היא אמנם לא מחייבת, אך נתפסת אחר כך כמדיניות המועצה למעשה - ותפגע בישראל במידה מסוימת.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
גבעת הראל. אחד המאחזים הבלתי-חוקיים שעוררו סערה מדינית
(צילום: נדב אבס)
דובר חמאס, חאזם קאסם, התייחס אף הוא להבנות שהושגו וגינה אותן בחריפות: "החלטת הרשות הפלסטינית ברמאללה למשוך את הצעת ההחלטה היא מחוץ לקונצנזוס הלאומי. נראה שהרשות מתעקשת לקנות את האשליה של ממשלות הכיבוש והאמריקנים, וזה לא משקף את עמדת העם הפלסטיני".
לדבריו, "התנהגות זו עושה שירות לכיבוש, פועלת לייפות את פרצופו המכוער מול דעת הקהל העולמית ומעודדת את דרך השנאה של הנורמליזציה. העם הפלסטיני שלנו ימשיך במאבקו עד שהכיבוש יגורש מכל ארצנו, והתוכנית האמריקנית להרוג את המהפכה של עמנו לא תעבור".
אתמול הודיעה איחוד האמירויות למועצה על ביטול ההצעה הפלסטינית לגינוי הרחבת ההתנחלויות, "בשל שיחות חיוביות בין הצדדים". וטיוטת ההודעה הגיעה לידי סוכנות הידיעות רויטרס. ב"וואלה" דווח לראשונה כי האמריקנים הגיעו להבנות גם עם ישראל בנושא.
4 צפייה בגלריה
גבעת ארנון
גבעת ארנון
גבעת ארנון
(צילום: AFP)
מועצת הביטחון הייתה אמורה להצביע היום על ההצעה, שנוסחה על ידי איחוד האמירויות בתיאום עם הפלסטינים, לגינוי החלטת הממשלה לאחר פיגוע הדריסה הרצחני בתחנת האוטובוס בשכונת רמות בירושלים. ההצעה דרשה מישראל "להפסיק לגמרי ומיידית את כל 'פעילות ההתנחלויות' בשטח הפלסטיני הכבוש".
עוד נכתב בהצעה כי היא "מאשרת שוב שלהקמת התנחלויות על ידי ישראל בשטח הפלסטיני שנכבש מאז 1967, כולל מזרח ירושלים, אין תוקף משפטי ומהווה הפרה בוטה של המשפט הבינלאומי". כמו כן, ההצעה מגנה את "כל ניסיונות הסיפוח, לרבות החלטות וצעדים של ישראל בנוגע להתנחלויות".
החלטת הממשלה גררה תגובות וביקורות מכל העולם, בשבוע שעבר פרסמו שרי החוץ של צרפת, גרמניה, בריטניה, איטליה וארה"ב הודעה ולפיה הם מוטרדים מאוד מההודעה על קידום בניית קרוב ל-10,000 יחידות דיור בהתנחלויות. בנוסף, השרים "הביעו דאגה" מהכוונה להחיל תהליך של לגליזציה על עשרה מאחזים. בהודעה נכתב: "אנו מתנגדים נחרצות לפעולות החד-צדדיות הללו, שרק ישמשו להחרפת המתיחות בין ישראלים לפלסטינים ולערער את המאמצים להשיג פתרון שתי מדינות במשא ומתן".
פורסם לראשונה: 22:14, 19.02.23