"אנחנו חייבים להשיג יותר מזון, תרופות ואספקה לפלסטינים, אבל אנחנו לא יכולים לשכוח שישראל נמצאת במצב שבו עצם קיומה עומד על כף המאזניים". כך אמר הלילה (בין חמישי לשישי) נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באירוע גיוס תרומות לקמפיין שלו לקראת בחירות 2024. ביידן אמר את הדברים על-רקע המתיחות בין וושינגטון לירושלים אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל יציאת משלחת ישראלית לארה"ב בסוגיית הלחימה ברפיח בעקבות ההימנעות האמריקנית בהצבעה באו"ם על הצעת החלטה להפסקת אש בלחימה בעזה.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, נשיאי ארה"ב לשעבר ברק אובמה וביל קלינטון משתתפים בדיון בהנחיית סטיבן קולבר, מנחה "המופע המאוחרת עם סטיבן קולבר" של CBS במהלך אירוע התרמה לקמפיין ברדיו סיטי מיוזיק הול בניו יורק, ארה"ב, 28 במרץ 2024.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, נשיאי ארה"ב לשעבר ברק אובמה וביל קלינטון משתתפים בדיון בהנחיית סטיבן קולבר, מנחה "המופע המאוחרת עם סטיבן קולבר" של CBS במהלך אירוע התרמה לקמפיין ברדיו סיטי מיוזיק הול בניו יורק, ארה"ב, 28 במרץ 2024.
ביידן והנשיאים לשעבר קלינטון ואובמה
(רויטרס/אליזבת פרנץ )
באירוע ההתרמה שנערך בניו יורק, ביידן אמר עוד: "יש יותר מדי קורבנות חפים מפשע, ישראלים ופלסטינים. בישראל אנשים לא נהרגו, הם נטבחו. תארו לעצמכם אם זה היה קורה בארה"ב, שקושרים יחד אם ובתה, שופכים עליהן נפט, שורפים אותן למוות. אפשר להבין שלישראל יש כעס כה עמוק וחמאס עדיין שם, אבל עלינו להפסיק את המאמץ (המלחמתי) שגורם למוות משמעותי של אזרחים חפים מפשע, במיוחד ילדים".
הנשיא האמריקני נמנע מלפרט את התוכניות שלו ל"יום שאחרי" המלחמה בעזה, אך יחד עם זאת ציין בנאומו: "עבדתי עם הסעודים ועם כל שאר מדינות ערב, כולל מצרים, ירדן וקטאר. הם מוכנים להכיר באופן מלא בישראל, להכיר באופן מלא בישראל פעם ראשונה. אבל חייבת להיות תוכנית ל'יום שאחרי' בעזה, וצריכה להיות רכבת לפתרון שתי מדינות.
"זה לא חייב להתרחש היום, אבל חייבת להיות התקדמות, ואני חושב שאנחנו יכולים לעשות את זה. זאת הסיבה שאנחנו רואים יותר דרכים נפתחות לתוך עזה כדי להביא אוכל ותרופות ויש עוד הרבה שאנחנו יכולים לעשות. אני בטוח שאפשר לעשות את זה ולשמור על ביטחון ישראל, ובכך לשמר את מדינת ישראל".

"להקל על סבלם של הפלסטינים התמימים"

הנשיא לשעבר ביל קלינטון התייחס גם הוא באירוע ההתרמה למלחמה בעזה. לדבריו, "אחת הסיבות החשובות ביותר לבחור בנשיא ביידן היא שבאמת אכפת לו לשמר את הקיום של ישראל, מה שאין לחמאס. באמת חשוב לו לתת לפלסטינים מצב הגון של אוטונומיה ואת התמיכה שהם צריכים להגדרה עצמית".
קלינטון מתח במרומז ביקורת על ממשל נתניהו ואמר: "העולם שבו אנחנו חיים קשה כי צריך להחזיק שני רעיונות סותרים לכאורה בראש שלך בו זמנית. אבל אל תשכחו, במיוחד אם אתם צעירים יותר, וכל מה שאתם מכירים זאת הממשלה הישראלית ששוללת את זכויות הפלסטינים. ג'ו ביידן אומר שהוא רוצה פתרון של שתי מדינות. כולנו חיינו את אותם הדברים, הוא לא ממציא את זה. חיינו את זה, וצריך לסמוך שיעבדו בשביל זה. עלינו לפעול כדי להקל על סבלם של האזרחים הפלסטינים התמימים לחלוטין ולא לאפשר פגיעה בביטחון ישראל בגלל הלגיטימיות של הפלסטינים למדינה".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון משתתף בדיון בהנחיית סטיבן קולבר, מנחה "המופע המאוחרת עם סטיבן קולבר" של CBS במהלך אירוע התרמה לקמפיין ברדיו סיטי מיוזיק הול בניו יורק, ארה"ב, 28 במרץ 2024.
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון משתתף בדיון בהנחיית סטיבן קולבר, מנחה "המופע המאוחרת עם סטיבן קולבר" של CBS במהלך אירוע התרמה לקמפיין ברדיו סיטי מיוזיק הול בניו יורק, ארה"ב, 28 במרץ 2024.
"לא לאפשר פגיעה בביטחון ישראל בגלל הלגיטימיות של הפלסטינים למדינה". קלינטון
(צילום: רויטרס/אליזבת פרנץ )
הנשיא לשעבר ברק אובמה אמר באירוע: "כשמסתכלים על מצב כמו שאנחנו רואים בעזה ובישראל, הלב שלך נשבר, קודם כל על טבח של אכזריות שלא תיאמן. אפשר גם לומר שאנחנו תומכים חד-משמעית בעם ישראל וביכולתו להתקיים ולגדל משפחות וכן הלאה - מה שהייתה עמדתו של ג'ו - ואפשר במקביל גם לשבור לנו את הלב, לראות אנשים חפים מפשע נהרגים ולנסות לעבור את זה בדרך שבסופו של דבר תוביל לכך ששני האנשים יוכלו לחיות בשלום זה לצד זה.
אובמה הוסיף: "זו לא משימה קלה אבל אפשר להיות בבהירות מוסרית ולהיות בעלי אמונות חזקות, ועדיין להכיר בכך שהעולם מסובך וקשה לפתור את הבעיות הללו. הסיבה שבגללה בחרתי בג'ו ביידן להיות סגן הנשיא שלי, הסיבה שלדעתי הוא היה אחד מסגני הנשיא הטובים ביותר שהיו לנו אי פעם, והסיבה שבגללה אני חושב שהוא היה נשיא מצוין היא כי יש לו שיקול מוסרי וצלילות. אבל הוא גם מוכן להכיר בכך שהעולם מסובך, הוא מוכן להקשיב לכל הצדדים בוויכוח הזה ובכל ויכוח אחר ולנסות לראות אם אנחנו יכולים למצוא מכנה משותף. זה סוג הנשיאים שאני רוצה".

כשמפגינים פרו-פלסטינים התפרצו לדבריו של אובמה, הוא השיב להם במעין עקיצה לממשל נתניהו: "אתם לא יכולים פשוט לדבר ולא להקשיב. זה מה שהצד השני עושה". גם מחוץ לאולם שבו נערך האירוע הפגינו פרו-פלסטינים נגד המלחמה בעזה והתמיכה האמריקנית בישראל.
באירוע ההתרמה לטובת הקמפיין של ביידן לנשיאות גויסו 25 מיליון דולר. כרטיסים לאירוע נמכרו במחירים שנעו בין 250 דולר ל-500 אלף דולר. באירוע הופיעו הזמרות ליזו וקווין לטיפה וכן הצלמת אנני ליבוביץ' שתרמה את צילומי הנשיאים למשקיעים הכבדים. בכלי התקשורת דווח כי כמה אורחים באירוע זכו לתמונת סלפי עם הנשיאים בתמורה לצ'ק בסך 100 אלף דולר.
אחרי שביטל את יציאת המשלחת הישראלית שהייתה אמורה לדון עם בכירים בוושינגטון בתוכניות לפעולה ברפיח, ראש הממשלה נתניהו עדכן את חברי קבינט ניהול המלחמה כי בכוונתו להוציא את המשלחת לוושינגטון בשבוע הבא. גורמים מדיניים ששוחחו עם ynet אמרו כי "נתניהו הבין ששגה". לדבריהם, "רוב שרי הקבינט סברו שזו הייתה טעות לא לשלוח את המשלחת מלכתחילה וסברו שצריך לשלוח את המשלחת לשם מהר ככל האפשר".