על רקע העדויות שנאספו ב-ynet נגד איתי פנקס והעדויות שפורסמו בכאן 11 נגד גל אוחובסקי, התכנסה הבוקר (יום רביעי) הוועדה המיוחדת לזכויות הילד כדי לדון בפגיעות מיניות בקטינים מקהילת הלהט"ב. בוועדה תואר כיצד נערים בארון מתמודדים עם סיטואציות קשות מנשוא, מכיוון שמצד הם אחד הם מאששים את זהותם המינית על-ידי התנסויות מיניות - ומצד שני אין מי שידריך אותם ויסביר להם, וכך הם הופכים פגיעים יותר. "כשאין להם איפה לדבר על זה", הסביר ערן האן מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית, "נוצר מצב שהם חושבים שזו המציאות".
בוועדה דיבר צח, בן 32, מתל אביב, ששיתף בפגיעה שעבר כנער. "גם בשבילי זו התמודדות חדשה שאני עוד מתמודד ופותר עם עצמי", אמר. "גדלתי בראשון לציון במשפחה די נורמלית, וכמו הרבה ילדים להט"בים גם אני כבר בתיכון חטפתי קללות וצחקו עליי. מאז הסתובבתי עם תחושה שזה משהו לא בסדר. משהו שהוא שלי".

2 צפייה בגלריה
איתי פנקס
איתי פנקס
העדויות הובילו לדיון בוועדה. איתי פנקס
(צילום: מוטי קמחי)
לדבריו, "בגיל 13-12 חיפשתי מישהו לדבר איתו. נכנסתי לצ'אטים ושם פנה אליי מישהו שאמר שהוא בן 28 ושישמח לדבר איתי. דיברנו בטלפון, הוא שאל אם אני בתול, ואמר שהוא רוצה לחכות ליום של הבר מצווה שלי ושאבוא אליו. זה היה נשמע לי הגיוני". צח סיפר כי הדבר נכנס אצלו ל"מעגל של הסתרה ובושה", והוסיף כי בסופו של דבר לא נפגש עם אותו אדם. "זה הלחיץ אותי", אמר.
"אחרי כמה חודשים חזרתי לצ'אטים ונפגשתי עם בחור אחר", אמר. "הוא היה נראה הרבה יותר מבוגר ממה שאמר. זה היה באיזה מקום בחולות ראשון לציון, אני זוכר שכשזה נגמר שמתי לב שאיבדתי את השרשרת שסבתא קנתה לי לבר מצווה. זה הצטרף לתחושת האובדן שחוויתי. היום אני יכול להסתכל ולומר שכך לא היה צריך לקרות, אלא בצורה אחרת".
"היום אני מבין שמאוד קשה לי מהבחינה של לסמוך על גברים הומואים", הוסיף. "אני רוצה להקים משפחה שיהיה לי תא משפחתי משלי, וזה אחד הדברים שחוסמים אותי. הקהילה הלהט"בית, הרבה פעמים מלמדים אותנו בחברה לשנוא את עצמנו, איך שמדברים עלינו בשיח הציבורי. אם כמה שהסיפור שלי הוא שלי, אני חושב שהוא לא ייחודי והרבה אנשים מהקהילה שלנו מתמודדים איתו".


ערן האן, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית אמר כי "אמנם זה קצת שנוי במחלוקת - אבל אני קורא לנוער להט"בי נוער בסיכון". לדבריו, "נוער לה"טב הוא נוער שלא הבשיל מבחינת הגדרת העצמי שלו, הסוד לא מאפשר לו להגיע להחלטות מושכלות. אלה נערים שלא בהכרח יודעים מה טוב להם. הרבה פעמים הם מאששים את היותם להט"בים על-ידי התנסות מינית. הם בארון, ונוצר מצב שהם נכנסים לסיטואציות מסוכנות בלי פיקוח של אדם מבוגר שיגיד להם שהם בסיכון, ואז גם כשהם נפגעים אין להם עם מי לדבר. הם יוצאים ממפגש מיני וחושבים שכך קורה בתוך הקהילה. כשאין להם איפה לדבר על זה, נוצר מצב שהם רואים את זה כמציאות קיימת".

"עדים לשינוי בשיח"

עומר פיינשטיין, מייסד 'תורנו', סיפר על המיזם שהקים: "התחלנו כעמוד אינסטגרם שמקבל עדויות אנונימיות מהקהילה הגאה ומשתף אותן. המטרה הייתה להראות איך נראות פגיעות מיניות בקהילה הגאה, כי הדבר הזה כמעט שלא דובר. הרגשתי שזה ערך חשוב. ראיתי מהתגובות שהרבה אנשים ראו מקרים שקרו ועברו תהליך שהבינו שגם הם נפגעו מינית".

2 צפייה בגלריה
צח רפפורט מוסר עדות על פגיעה מינית בועדה לזכויות הילד
צח רפפורט מוסר עדות על פגיעה מינית בועדה לזכויות הילד
"לא חושב שמה שעברתי ייחודי לי". צח
(צילום: ערוץ כנסת)
"אותם אנשים חשבו לפעמים שזו נורמה של הקהילה הגאה, וכעת הבינו שהם לא אשמים בפגיעה שלהם", הוסיף פיינשטיין. "לא הוסבר להם אחרת. אני חושב שאנחנו עדים עכשיו לשינוי בשיח ולמודעות גדולה יותר. אני מקבל עשרות עדויות ביום לעמוד האינסטגרם בגלל הפרשות האחרונות". גם הוא ציין שלקטינים קשה יותר להיחשף בגלל שהרבה פעמים הם נמצאים בארון.
יו"ר הוועדה, ח"כ מיכל שיר, אמרה כי "פגיעות מיניות לצערי מתרחשות בכל קהילה ובכל מקום. העובדה שהנושא צף רק עכשיו בקהילה הגאה לא אומרת שמסוכן שם יותר, אלא שאולי קיימים יותר חסמים וכעת הקהילה עוברת תהליך בריא של זיהוי וטיפול. חשוב לי לפנות לכל הנפגעים ולומר בקול ברור - אתם לא לבד ואתם לא אשמים".

העדות החדשה נגד פנקס: "נאנסתי"

בשבוע שעבר פורסמו ב-ynet עדויות נגד פנקס, שלפיהן קיים מפגשים מיניים עם נערים שלהם הרצה בתנועת נוער. הבוקר נחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" עדות נוספת נגד פנקס שבה סיפר ד' כי קיים כמה מפגשים מיניים עם פנקס - חלקם בעייתיים - אך המפגש האחרון היה הטראומתי מכולם. "נאנסתי. הייתי עירום והגב שלי היה מופנה אליו. פתאום הוא חודר אליי בהפתעה. כאב אימים. אני אומר 'לא, מה אתה עושה? תפסיק'. צעקתי מרוב כאב. אבל התגובה שלו הייתה לצאת ולהיכנס שוב, חזק יותר. כלומר, ה'לא' שלי רק גרם לו להגביר את הקצב. ניסיתי להיאבק פיזית, להזיז את האגן שלי, והוא כתגובה כלא אותי בתוך האגן שלו ונאבק והפעיל את כובד משקלו עליי. הוא לחץ אותי למיטה ולחש לי באוזן 'לעולם אל תגיד לי לא'. ניסיתי לא לסבול מזה כל כך, אבל נאבקתי. הוא חזק מאוד. הוא איש חזק. והוא ניצח במאבק פיזית. איך זה נעצר? נזכרתי שיש לו העדפה נוספת לדרך בה נגיע לפורקן, הצעתי לו - והוא הסכים".
"זה היה אונס, בניגוד לרצון שלי. ולא רק זה, כל סדרת המקרים האלימיים, כל האקטים, כל הג'סטות האלימות האלה שבכלל לא היו לי בראש, שהוא ניסה ואני אמרתי 'לא' ותפסתי לו את היד כשהוא ניסה לתת לי כאפה, ואז הוא ניסה שוב פעם לתת לי כאפה, בדיעבד, כל מערכת היחסים הזו, ובטח בתקופה שהייתי מאוהב בו, כללה גם התעללות נפשית מסוימת. בתחושה שלי הוא ממש סאדיסט. נהנה מהכאב שלי. היו הרבה דברים שפגעו בי. המון. עברו שש שנים מאז. זה הרס לי את החיים. אני לא מצליח להתגבר: אני מפחד מגברים, אני מפחד ונמשך כאחד, אני לא נפגש עם אנשים. זה פשוט לא עוזב אותי".
על רקע העדויות שנחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נגד פנקס, והעדויות שפורסמו ב"כאן 11" נגד גל אוחובסקי, תתקיים ביום שבת בשעה 19:00 הפגנה ברחבת מוזיאון תל אביב לתמיכה והזדהות עם הנפגעים. להפגנה עתידים להגיע אנשי ציבור, פעילי קהילה ופוליטיקאים מכל הקשת הפוליטית.
אתמול הודיעה הנהלת איגי על הקמת ועדת בראשות השופטת נאוה בן אור לסיוע בהתמודדות עם התופעה של פגיעות מיניות בקטינים להט"בים. הצוות בראשותה של בן אור הוביל תהליך בחינה מעמיק של פעולות הארגון בשנים האחרונות. בסוף התהליך יפורסם מסמך מקיף שמטרתו בנייה מחודשת של כלל הנהלים, אופני העבודה וההיבטים המשפטיים והנורמטיביים בתחום השמירה על מרחב מיני בטוח, מניעת אלימות מינית והתמודדות עם פגיעות מיניות באיגי ובקהילה הגאה.
במקביל פורסם לראשונה ב-ynet כי האגודה למען הלהט"ב מכינה תוכנית למאבק בפגיעות מיניות בקהילה הגאה. "הימים האחרונים מראים את הכוח שנמצא אצל כל אחד ואחת מאיתנו לומר - עד כאן", אמר מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב רן שלהבי. "אסור שלאחר שייעצר השיח התקשורתי. נפעל להביא את השיח שקיים היום בנושא כדי ליצור נורמות וקווים אדומים עם אפס סובלנות לפגיעה מינית, המבוססות על הסכמה ומרחב בטוח".