התאונות הקטלניות ביום שני בכביש 90 והלילה ואתמול (שלישי) בחולדה, בכביש החוף ובחיפה העלו את מספר קורבנות תאונות הדרכים השנה ל-303. אף שמדובר בירידה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ישראל, כמו בכל שנה בעשור האחרון, שוב חצתה את הרף של 300 הרוגים בדרכים בשנה - חודש וחצי לפני סיום השנה האזרחית. בסך הכל, מאז 2013, נהרגו בכבישים 3,365 בני אדם.
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ב-16 בנובמבר בשנה שעברה עמד מספר ההרוגים על 317. אף שהנתונים בשנה הנוכחית טובים מאלה בשנה שעברה שהסתיימה ב-364 הרוגים, השנה חלה עלייה במספר הולכי הרגל שנהרגו בכבישים – ובמספר ההרוגים בתאונות שבהן היה מעורב רכב כבד.
לפי נתוני הרלב"ד, החודש הקטלני ביותר השנה היה חודש מאי – שבו נהרגו 37 בני אדם, תשעה יותר מאותו חודש אשתקד. בחודש אפריל, שידוע במספרי הרוגים גבוהים בדרכים בשל חופשת הפסח שבדרך כלל נכללת בו, נהרגו בכבישים 34 בני אדם. באוגוסט ובספטמבר נהרגו 32 בני אדם, והם היו החודשים השלישיים ברמת הקטלניות שלהם בשנה האחרונה. בחמישה מתשעת החודשים הראשונים של השנה נהרגו בכבישי ישראל יותר אנשים מהחודש המקביל אשתקד.
מהנתונים עולה עוד כי שני ההרוגים שלשום בכביש הערבה העלו את מספר הקורבנות בכבישים הבינעירוניים השנה ל-188, חמישה פחות מאותו היום אשתקד. שניים מההרוגים השנה נהרגו ברכיבת שטח, ו-110 בדרכים העירוניות.
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
הרוגי התאונה בכביש הערבה, פולה ואהוד עופרי
(צילום: דוברות מד"א)
חלק נכבד מאלו שנהרגו בדרכים העירוניות היו הולכי רגל, בקרבם חלה העלייה המשמעותית בכמות ההרוגים בהשוואה לאותו יום בשנה שעברה. 96 הולכי רגל נהרגו בכבישים השנה, 11 יותר מבשנה שעברה. מבין הולכי הרגל שנהרגו בשנה האחרונה יש יותר ילדים ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה (14 ביחס ל-11) וגם יותר בני 14 עד 64 (46 ביחס ל-40). מהנתונים עולה כי בשנה האחרונה נהרגו גם 35 בני אדם בגילי 65 ומעלה.
התאונה הקטלנית הלילה ליד צומת חולדת הייתה התאונה הקטלנית ה-86 במעורבות כלי רכב כבד מתחילת השנה, מדובר בעלייה של ארבע תאונות במעורבות אוטובוס או משאית לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

ירידה? בקרב רוכבי הדו-גלגלי

השנה הקשה ביותר בכבישים בעשור האחרון הייתה 2016, שבה נהרגו 376 איש. ב-2015 נהרגו 355 וב-2017 - 364. השנה עם מספר ההרוגים הנמוך ביותר בכבישים בעשור החולף הייתה 2020, שהסתיימה עם 305 הרוגים, אך ניתן לייחס את הנתון לסגרי הקורונה שהפחיתו משמעותית את הנסיעה בכבישים.
נתון מעודד השנה מתבטא במספר רוכבי האופנוע שנהרגו בכבישים השנה. למרות הסכנה שמרגישים הרוכבים כמעט באופן תמידי, ואחרי שהשנה שעברה הייתה קשה מאוד בדרכים לרוכבי האופנועים, מעלים נתוני הרלב"ד כי בשנה הנוכחית נהרגו 16 רוכבים פחות מהתקופה המקבילה אשתקד.
2 צפייה בגלריה
הנתון המעודד: פחות הרוגים בתאונות עם כלים דו-גלגליים
הנתון המעודד: פחות הרוגים בתאונות עם כלים דו-גלגליים
הנתון המעודד: פחות הרוגים בתאונות עם כלים דו-גלגליים
(צילום: מוטי קמחי)
הירידה במספר ההרוגים בקרב רוכבי האופנוע משתקפת גם בכלים הדו-גלגליים האחרים. מאז תחילת השנה נהרגו בכבישים 14 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, שניים פחות מאשתקד. גם בקרב רוכבי האופניים הרגילים חלה ירידה במספר ההרוגים מ-11 בתקופה המקבילה בשנה שעברה לתשעה עד היום.
השבוע פורסמו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" מרכיבי התוכנית הלאומית החדשה של הרלב"ד – "אשכול בטוח" – שאמורה להניע עוד ניידות שיטור, טיפול בתשתיות ואת הרחבת החינוך לנהיגה בטוחה ב-11 אשכולות ברחבי הארץ, ועלותה נאמדת ב-80 מיליון שקלים בשנה לכל אשכול. יעד התוכנית, שאותו קבע יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אבי נאור, הוא להפחית את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-50% תוך חמש שנים.