העלייה במחירי הדירות ובשכירויות ברחבי הארץ הובילה בימים האחרונים כמה צעירים להקים אוהלים, סמל המחאה החברתית הגדולה שהתרחשה בקיץ 2011. בפעם הקודמת המחאה סחפה המונים ועוררה תקווה שמשהו ישתנה, כשהממשלה הודיעה על שורת צעדים לפתרון מצוקת הדיור ויוקר המחיה, אך לבסוף ההבטחות לא קוימו ומחירי הדיור המשיכו לעלות.
הפעם, כך מקווים המארגנים, התוצאה תהיה אחרת. "יש לנו דרישות מסודרות, ולא נעצור עד שיהיה פה שינוי", אמר יותם הרפז (23), ממארגני מאהל המחאה בתל אביב, שהיה נער במחאה של 2011 והגיע עם הוריו להפגנות. "אלה לא רק הזעקות שלי, אלא של אימהות שצריכות לבחור בין אוכל לסימילאק, ושל משפחות שנזרקות מהבתים שלהן. נמאס. הדור שלי לא חולם לקנות דירה, אז אנחנו כבר לא מוחים על מחירי הדיור אלא על מחירי השכירות שקפצו בצורה לא הגיונית, ואי אפשר להישאר אדישים".

4 צפייה בגלריה
מחאת אוהלים בבאר שבע נגד מחירי הדיור
מחאת אוהלים בבאר שבע נגד מחירי הדיור
"אי אפשר להישאר אדישים". מחאת אוהלים בבאר שבע נגד מחירי הדיור
(צילום: רועי עידן)
בר לונין (25) גם היא ממארגני המחאה בתל אביב, אמרה שלא מדובר במחאה פוליטית. "זה לא קשור לימין או שמאל", היא אמרה. "אנחנו כאן כדי לומר לכל חברי הכנסת שלנו שהגיע הזמן לעבוד עבורנו. ימנים, שמאלנים, חילונים, חרדים, ערבים ודרוזים - כולם צריכים מקום לגור בו".
גיל סהר מהמחאה בתל אביב אמר הבוקר באולפן ynet כי "הגענו למצב שהשכירות יותר גבוהה ממשכנתא, ואתה עדיין לא יכול לקנות בית משלך. יש סחף ויש הרבה אנשים שרוצים לקחת חלק במחאה, כל יום אתה מקבל מאות הודעות לוואטסאפ מאנשים שרוצים להצטרף. יש התארגנויות בערים כמו ראש פינה, דימונה, ירושלים וחדרה. כל יום נפתחת קבוצה חדשה של עיר אחרת".
הקמת האוהלים החלה בפרדס חנה, אחר כך בבאר שבע, בחולון ובראש העין, ובהמשך נוצרו עוד התארגנויות בתל אביב, רמת גן, חדרה, הרצליה, ירושלים, אילת וערים נוספות. בימים הקרובים יוקמו מאהלי מחאה בעוד ערים, ובמוצאי שבת, ב-2 ליולי, מתוכננת הפגנה גדולה בכיכר הבימה בתל אביב.
4 צפייה בגלריה
מחאת אוהלים בבאר שבע נגד מחירי הדיור
מחאת אוהלים בבאר שבע נגד מחירי הדיור
"לא נעצור עד שיהיה פה שינוי". מחאת האוהלים בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
4 צפייה בגלריה
מחאת אוהלים בבאר שבע נגד מחירי הדיור
מחאת אוהלים בבאר שבע נגד מחירי הדיור
(צילום: רועי עידן)
מול המשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע התאספו אמש קבוצת סטודנטים קטנה, שמחו על יוקר הדיור והמחיה. "אני מסתכל על העתיד שלי ומבין שלא אוכל לקנות דירה, וגם לשכור דירה נהיה לאט-לאט יותר קשה", אמר יאיר דודק (25), סטודנט לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון. "זה נשמע לי לא הגיוני בעליל. באתי הנה כדי שאולי מישהו מלמעלה ישים לב למה שקורה. פוליטיקאים יודעים לומר מילים יפות, אבל כנראה שרובם לא כל כך מחוברים לחיים עצמם - ובאנו כדי להזכיר להם את זה".
לידור טובול (24), שצפוי להתחיל ללמוד מדעי המחשב במכללת סמי שמעון באשדוד, גם הוא היה בין המוחים. "דיברתי עם מי שפרסמה את המחאה, והיא סיפרה לי שהיא תאלץ להפסיק ללמוד כדי לממן שכר דירה", הוא סיפר. "כששאלתי איפה היו כספי הפיקדון, היא אמרה שהכול הלך על שכר הדירה בשנת הלימודים הראשונה. זה היה חורה לי שזה המצב שהיא נקלעה אליו, שאין אף אחד שיעזור לה. יש סטודנטים שאין להם שום תמיכה כלכלית, אף אחד לא עוזר".


"אני בא ממשפחה של אם חד-הורית, והכל נופל עליה", המשיך לידור. "אני לא יכול לעזוב את הבית כי אני לא מסוגל להחזיק דירה. אמא שלי לא תוכל להחזיק בעצמה דירה, אם אני לא עובד - שנינו ניפול. כסטודנט אאלץ להמשיך לעבוד. המצב הזה חייב להשתנות. לדעתי חברה טובה היא חברה שהדור הישן שותל זרעים כדי שהדור הצעיר ייהנה מהצל של העצים, בידיעה שהדור הישן לא ייהנה מהצל. ב-30 שנה האחרונות כל אחד היה עסוק בלדאוג בעיקר בעצמו, וזה מה שהוביל אותנו למצב הזה".
מי שמובילה את המחאה בבאר שבע היא ורוניקה אירייב. "יש לי תקווה שהמחאה תתפוס", היא אמרה. "מיום ליום אנחנו רואים עוד ועוד קבוצות מקומיות שמתחברות יחדיו, ואנחנו מתלכדים. העם מתחיל להתעורר. יש קבוצה בתל אביב, בחולון בראש העין ועוד. זה של כולנו, ואם זה ימשיך ככה - המחאה הזאת לא תדעך".

4 צפייה בגלריה
הפגנת המיליון
הפגנת המיליון
"הפגנת המיליון" ב-2011
(צילום: עמית מגל)
המחאה החברתית הגדולה בשנת 2011, נזכיר, החלה אחרי שב-14 ביולי הקימה קבוצה קטנה של צעירים - ובהם דפני ליף וסתיו שפיר - מאהל מחאה בשדרות רוטשילד בתל אביב, סמוך לכיכר הבימה. בעקבות הדיווחים אודות אוהלי המחאה הצטרפו למחאה עוד ועוד צעירים, ובהמשך הוקמו מאהלים נוספים ברחבי הארץ - עד להפגנות ענק בהשתתפות מאות אלפי אנשים.
לפני שבוע, ועל רקע המצב הפוליטי השביר והביקורת על התוכניות שלא יצאו לפועל, השרים ליברמן, אלקין ושקד הציגו תוכנית דיור נוספת שכוללת הרחבת הגרלות הדירות המוזלות, שינוי בהצמדה למדד תשומות הבנייה ועוד צעדים שאמורים לזרז את הליכי התכנון והבנייה. ליברמן אמר במסיבת העיתונאים להצגת התוכנית כי בניגוד לטענות על עלייה משמעותית בשכר הדירה, "מדד השכירות עלה רק ב-1.5% בשנה האחרונה. שום עלייה של 30%, 40% או 60%. אם אני מתייחס למדד השכירות של הלמ"ס, אז עליית מחירי הדיור מאפריל 2021 עד אפריל 2022 הסתכמה באחוז וחצי. זה הנתון, כולם יכולים לראות אותו. גם אם הם טעו, קשה לי לקבל שיש עליות כאלה חריגות".
פורסם לראשונה: 02:49, 19.06.22