3 צפייה בגלריה
המפעל הגרעיני בכראג'
המפעל הגרעיני בכראג'
צילום לוויין של המתקן שהותקף
(צילום: google maps)
מתקן הגרעין האיראני שלכאורה הותקף אתמול ליד העיר כראג' הוא מפעל הצנטריפוגות המרכזי של הרפובליקה האיסלאמית - כך אמרו פקידים איראנים ל"ניו יורק טיימס" לפנות בוקר (חמישי). לדבריהם את התקיפה ביצע רחפן קוודקופטר (בעל ארבעה מדחפים), שהמריא מאדמת איראן, סמוך למפעל. האיראנים טוענים כי הם סיכלו את התקיפה. אם יש ממש בטענותיהם, יהיה זה הישג ראשון שלהם אחרי שורת כישלונות בשמירה על פרויקט הגרעין, אך לפי שעה הדיווחים על נסיבות האירוע וטיב התקיפה סותרים.
גורמים אמריקניים סיפרו כי מדובר במפעל בשם TESA, וכי הוא היה בין היעדים שהוצגו על-ידי ישראל לממשל טראמפ בתחילת 2020 כמטרה אפשרית לתקיפה באיראן. לפי גורם במודיעין האמריקני ששוחח עם ה"ניו יורק טיימס", האתר הזה הופיע ברשימת האתרים שישראל הציגה בתחילת 2020 לפקידים בכירים בוושינגטון, ובהם מזכיר המדינה מייק פומפיאו, ראש ה-CIA ג'ינה הספל, ואף הנשיא דונלד טראמפ עצמו, כיעדים אפשריים לתקיפה במסגרת המערכה הרחבה שישראל תכננה נגד פרויקט הגרעין האיראני. בשנה וחצי שלאחר מכאן אכן בוצעה סדרה של תקיפות כאלה.

ההתקפה, כפי שתוארה על-ידי הגורמים האיראניים, דומה מאוד להתקפה שבוצעה נגד מתקן של חיזבאללה בביירות באוגוסט 2019, שבו הושמד רכיב מרכזי בפרויקט דיוק הטילים של ארגון חיזבאללה. לפני תיאורים שפורסמו בלבנון, מטוסים זעירים ללא טייס המריאו מאזור החוף של ביירות והתרסקו אל תוך המתקן. אחרי ההתקפה, כך לפי כמה פרסומים בלבנון, נסוגו אנשי המבצעים, שחיזבאללה זיהה כישראלים, לצוללת שבאה לאסוף אותם מהים.
במפעל בכראג' פעלו לייצר צנטריפוגות חדשות שנועדו להחליף את מאות הצנטריפוגות שהושמדו במתקפה במתקן הגרעין בנתנז באפריל. טרם ברור אם למפעל ולתכולתו נגרם נזק כלשהו, ואם כן - באיזה היקף.
בכתבה צוין כי המפעל מייצר צנטריפוגות מתקדמות וחדישות יותר, שיכולות להעשיר יותר אורניום בזמן קצר יותר. יכולתה של איראן לפתח, לייצר, להרכיב ולהפעיל צנטריפוגות שכאלה, המקצרות משמעותית את הזמן הנדרש כדי להעשיר כמות מספקת של חומר גרעיני לפצצה, היא אחד הנושאים המרכזיים בשיחות המתקיימות בווינה על עתידו של הסכם הגרעין מ-2015.
כלי התקשורת האיראניים מסרו אתמול בדיווחיהם כי האירוע היה ניסיון חבלה ש"סוכל" באחד המתקנים האזרחיים-לכאורה של הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית. על פי הדיווחים בכלי התקשורת האיראניים אתמול, "הפעולה העוינת" סוכלה, והתקרית לא גרמה לאבדות בנפש או לנזק ברכוש.
לפי אותם דיווחים, ניסיון החבלה אירע בשעות הבוקר המוקדמות, והוא סוכל הודות למה שבדיווח תואר כ"אמצעי אבטחה קפדניים", שאומצו לכאורה בעקבות אירועי חבלה קודמים במתקני גרעין באיראן, וכן בשל חיסולו בנובמבר אשתקד של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה, בפעולה שיוחסה לישראל. עוד נטען כי חוקרים איראנים בוחנים את נסיבות התקרית ומנסים לאתר את האחראים לה.
3 צפייה בגלריה
רחפן
רחפן
תקיפה דומה. רחפן שלפי חיזבאללה שימש בתקיפה ברובע דאחייה ב-2019
הדיווחים על ניסיון החבלה הופיעו בזמן שהרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, נמצא בביקור ארצות הברית. אתמול נפגש כוכבי עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג׳ייק סאליבן, ודן איתו באתגרים הביטחוניים האזוריים, בראשם ההתבססות האיראנית ברחבי המזרח התיכון והכשלים בהסכם הגרעין הנוכחי.
הרמטכ"ל, שמציג בשיחות את הדרכים האפשריות למניעת יכולות גרעיניות צבאיות מאיראן, צפוי להיפגש היום עם ראש ה-CIA ויליאם ברנס ועם ראש המודיעין הלאומי אבריל היינס. אתמול נפגש כוכבי גם עם שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם, גלעד ארדן. גם פגישה זו התמקדה בסוגיית הגרעין האיראני, ההתבססות האיראנית בזירה הצפונית וסוגיית הטילים המדויקים בלבנון.
ביום ראשון הקרוב ייצא שר החוץ יאיר לפיד לביקור בזק ברומא לפגישה עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן. זו תהיה הפגישה הראשונה בין השניים. לפיד שוחח ביום חמישי האחרון עם בלינקן והשניים סיכמו להיפגש בקרוב. בנאום הכניסה שלו למשרד החוץ התייחס לפיד ביחס לנושא האיראני: "אנחנו צריכים להיערך מהר מול החזרה להסכם הגרעין עם איראן. זה היה הסכם רע, ואני עדיין מתנגד לו. ננהל את המערכה הזו עם ראש הממשלה בנט, אבל העקרון המסדר הוא אחד: ישראל תמנע בכל דרך את האפשרות שלאיראן יהיה נשק גרעיני".
3 צפייה בגלריה
כוכבי עם ארדן וסאליבן
כוכבי עם ארדן וסאליבן
כוכבי עם היועץ לביטחון לאומי סאליבן. ידון היום עם ראשי המודיעין בנושא האיראני
(צילום: שמוליק עלמני)
הדיווחים על ניסיון החבלה מגיעים כשברקע כמה אירועי חבלה במתקני גרעין איראניים בחודשים האחרונים, בהם שניים שאירעו באתר העשרת האורניום המרכזי של טהרן בנתנז - הראשון ביולי אשתקד והשני באפריל האחרון. שתי הפעולות יוחסו לישראל. ביום ראשון השבוע דיווחה איראן כי הכור הגרעיני שלה בבושהר הושבת לכמה ימים, לכאורה בגלל "כשל טכני" - שאת נסיבותיו היא לא פירטה.
הטענות שנשמעות כעת באיראן מגיעות גם בשעה רגישה במיוחד בכל הנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית: בימים אלו מתקיים בווינה משא ומתן לא-ישיר בין איראן לארה"ב על חזרה של שתיהן להסכם הגרעין מ-2015 - שוושינגטון פרשה ממנו ב-2018 תחת דונלד טראמפ והחזירה את הסנקציות החונקות את כלכלתה של טהרן, בעוד זו מפרה כעת את ההסכם במחאה על כך.
השיחות בווינה נערכות בצל בחירתו של נשיא חדש באיראן: איש הדת השמרן והקיצוני איברהים ראיסי. ראיסי לא התנגד אמנם לשיחות הגרעין, אך אמר שנדרשת לשם כך "ממשלה חזקה". בטהרן טענו לפני הבחירות כי התוצאות לא ישפיעו על עמדתה בכל הנוגע לשיחות בווינה.