9 צפייה בגלריה
ועדת השרים הערבית התכנסה בעמאן
ועדת השרים הערבית התכנסה בעמאן
כינוס ועדת הליגה הערבית בעמאן. גינוי למהומות
ועדת הליגה הערבית לענייני המקומות הקדושים בירושלים התכנסה היום (חמישי) לדיון חירום בעמאן, בירת ירדן, בעקבות המתיחות הביטחונית בהר הבית. חברי הוועדה, שבה חברים נציגי הרשות הפלסטינית, ירדן, מצרים, מרוקו, סעודיה וקטאר, גינו את המתרחש במסגד אל-אקצא ואת פעולות ישראל שם, וקראו לאפשר למתפללים המוסלמים חופש פולחן במסגד. במקביל, שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם חברי המשלחת של מחלקת המדינה האמריקנית שהגיעה לאזור, ואמר להם כי "מדינת ישראל מתמודדת עם טרור איסלאמיסטי קיצוני שמטרתו לזרוע אלימות, פחד וכאוס. אנו קוראים למנהיגים באזור לפעול ולהתבטא באחריות".
מארגני הכינוס אמרו כי מטרתו "לדון במצב המסוכן בירושלים ובמסגד אל-אקצא, וכן בניסיון לבלום את ההסלמה הישראלית ולהשיב רגיעה מלאה". בהודעת הסיכום של הכינוס נמסר כי המדינות החליטו להמשיך בתיאום בכל הנוגע לאל-אקצא. מלך ירדן, עבדאללה השני, צפוי להיפגש בהמשך היום עם השרים שהשתתפו בכינוס.
9 צפייה בגלריה
שר החוץ של ירדן איימן ספדי
שר החוץ של ירדן איימן ספדי
שר החוץ של ירדן איימן ספדי. דרש לא לאפשר כניסת לא-מוסלמים ב-10 הימים האחרונים
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם המשלחת של מחלקת המדינה האמריקאית
שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם המשלחת של מחלקת המדינה האמריקאית
לפיד עם חברי המשלחת של מחלקת המדינה האמריקנית
(צילום: דוד אזגורי, שגרירות ארה״ב בישראל)
שר החוץ הירדני, איימן ספדי, מסר בתום הכינוס כי ירושלים והמקומות הקדושים הם עקרון בסיסי וקונצנזוס מעל לפוליטיקה. "אנחנו דורשים לעצור את הפגיעה במסגד אל-אקצא ולכבד את הסטטוס קוו. לא נקבל שום פגיעה במקומות הקדושים או ניסיון לשנות את הזהות של ירושלים", אמר ספדי. דרישה נוספת של שר החוץ הירדני בכינוס הייתה למנוע מלא-מוסלמים להיכנס לאל-אקצא בעשרת הימים האחרונים של חודש רמדאן. החלטה זו תלויה בהערכת מצב משטרתית שמתקיימת מדי שנה.
הסגירה האפשרית של הר הבית לכניסת לא-מוסלמים עוררה מהומה במערכת הפוליטית בישראל. יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר השבוע כי "ההחלטה של בנט ושקד לסגור את הר הבית ליהודים עד סיום הרמדאן היא איוולת ביטחונית ומדינית המהווה הודאה למעשה בשקר הערבי כאילו היהודים אשמים בהסלמה הנוכחית". מפלגת ימינה מסרה בתגובה למתקפות עליה: "ההחלטה על הר הבית תתקבל על בסיס שיקולים ביטחוניים והמלצות כוחות הביטחון כבכל שנה. יוזכר כי בשנה שעברה נתניהו סגר את הר הבית במשך 19 ימים תחת לחץ חמאס".
בימים האחרונים, ירדן, שעומדת בראשות הוועדה, הובילה קו תקיף ביותר נגד ישראל. שר החוץ הירדני אף זימן את הממונה על שגרירות ישראל במדינה לשיחה כדי למסור לו איגרת מחאה על "צעדיה האחרונים של ישראל בהר הבית". ראש ממשלת ירדן, בשר אל-חסאוונה, אמר בישיבה של הפרלמנט הירדני ביום שני כי הוא מברך את "אלו שמשליכים אבנים על הציונים המטמאים את מסגד אל-אקצא בתמיכת הממשלה הישראלית".

9 צפייה בגלריה
סלעים ואבנים בכניסה להר הבית
סלעים ואבנים בכניסה להר הבית
סלעים ואבנים בכניסה להר הבית. ראש ממשלת ירדן בירך
במקביל, בפגישתו עם חברי משלחת מחלקת המדינה האמריקנית, הוסיף שר החוץ לפיד כי "ישראל שומרת ותשמור גם בעתיד על הסטטוס קוו בהר הבית ואין לנו שום כוונה לשנות אותו". לפיד התייחס גם לירי הרקטות מרצועת עזה בימים האחרונים ואמר כי "אנחנו לא נקבל בשום מצב ירי של טילים מרצועת עזה על מדינת ישראל. חמאס והעולם כולו צריכים לדעת שישראל תפעל ותעשה כל מה שצריך כדי להגן על בטחון אזרחיה".
לפיד ציין בפני חברי המשלחת כי לאורך השבועיים הראשונים של חודש רמדאן התפללו מאות אלפי מוסלמים במסגד אל-אקצא, ואמר כי היחידים שהפריעו עם "קיצונים ותומכי חמאס שהשתלטו על המסגד, חיללו את קדושתו, שיבשו את התפילה וזרקו בקבוקי תבערה, אבנים וירו זיקוקים".
בפגישה עם שר החוץ השתתפו סגנית מזכיר המדינה בפועל לענייני המזרח הקרוב, יעל למפרט, המשנה לסגנית מזכיר המדינה לענייני ישראל והפלסטינים, האדי עמר ושגריר ארה"ב בישראל תום ניידס. מהצד הישראלי השתתפו מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז ועודד יוסף, סמנכ"ל מזרח תיכון ותהליך השלום במשרד החוץ.
9 צפייה בגלריה
עולים להר הבית
עולים להר הבית
יהודים בהר הבית, השבוע
( צילום: מנהלת הר הבית)
אתמול היה יום מתוח במיוחד בירושלים. קומץ מתפרעים הצליחו להיכנס למסגד אל-אקצא ויידו אבנים לעבר הרחבה. אחד מהם השליך בקבוק תבערה שנפל על שטיח הכניסה למסגד וגרם לשריפה קטנה שכובתה מיד. במקביל, כ-1,000 בני אדם השתתפו במצעד דגלים בירושלים. המשטרה בלמה את הצועדים בכיכר צה"ל בדרכם לשער שכם והרובע המוסלמי, אחרי שהמגעים בעניין מסלול המצעד התפוצצו ומאחר שלא התקבל אישור משטרתי לקיום התהלוכה.

גנץ אחרי הרקטות: "ערוכים לעשות מה שנדרש, בהתקפה ובהגנה"

שר הביטחון בני גנץ שוחח היום עם ראשי המועצות בעוטף עזה ועם ראש העיר שדרות. בפתח דבריו אמר גנץ כי ביקר בשבוע שעבר ביחד עם הרמטכ"ל באוגדת עזה, ועמד על ההיערכות של כוחות הביטחון בגזרה למול מגוון תרחישים. גנץ ציין כי טרם החג תוגברו הכוחות והכוננות בגזרה, וכי תימשך מדיניות התגובה החריפה מול כל פעילות טרור. עוד אמר שר הביטחון כי ישראל ערוכה לעשות כל מהלך שנדרש בכדי לשמור על ביטחון אזרחיה - בהתקפה ובהגנה.
9 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר הביטחון גנץ. "תימשך התגובה מול פעילות הטרור"
(צילום: אוהד צויגנברג)
דבריו של שר הביטחון הגיעו אחרי ירי הרקטות אמש והלילה לעבר שדרות. בתגובה לירי אמש תקף צה"ל מהאוויר ברצועה, ואזעקה נוספת נשמעה בשדרות ובקיבוצים הסמוכים סמוך ל-02:04. מערכת כיפת ברזל הופעלה, ולאחר מכן מסרו בצבא כי מתחקיר שבוצע עלה כי האזעקות והמיירטים הופעלו בעקבות ירי מקלעים מעזה. חלקם פגעו בבית במושב נתיב העשרה שבגבול הרצועה. הרקטה שנורתה אמש מעזה התפוצצה בחצר בית בשדרות. בבדיקה הראשונית שנערכה בזירה אותרו מאות כדוריות ברזל שהוכנסו לתוך הרקטה כדי להגדיל את הפגיעה והנזק.
ראש העיר שדרות אלון דוידי שהגיע אל הבית ציין אמש כי "הציפייה היא ברורה - שיהיה פה שקט ושמי שירה את הרקטה הזו יהיה מתחת לאדמה. אני חושב שכולנו מבינים היום שהאויבים שלנו נמצאים גם מחוץ למדינה שלנו, גם בעזה ולבנון, ומקבלים חיזוק מתוך המדינה. אנחנו צריכים לזכור תמיד שאנחנו עם ישראל במדינת ישראל. צריכים לשמור על עם ישראל, וזה אומר לדאוג שכל האנשים יזכו לחיות כאזרחים נורמליים ולא ללכת לישון בפחד".
9 צפייה בגלריה
קליע פגע בבית בנתיב העשרה
קליע פגע בבית בנתיב העשרה
קליע פגע בבית בנתיב העשרה
(צילום: בטחון שדה)
9 צפייה בגלריה
קליע פגע בבית בנתיב העשרה
קליע פגע בבית בנתיב העשרה
פגיעת הקליע בבית
9 צפייה בגלריה
ירוט כיפת ברזל
ירוט כיפת ברזל
תקיפת צה"ל ברצועה, הלילה
(צילום: AFP)
לדבריו, "אנחנו מבינים שאת השקט חמאס ניצל על מנת להתחמש. אני חוזר ואומר: אזרחי מדינת ישראל צריכים לחיות בשלווה ובביטחון. מי שצריך לחשוש אלו חמאס ומי שירה את הרקטות האלה. בהם צריך לפגוע".