1 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג , ביבי בנימין נתניהו
יצחק הרצוג , ביבי בנימין נתניהו
נתניהו והרצוג
(צילום:Chip Somodevilla/Getty Images, אלכס קולומויסקי)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר הערב (ראשון) בבית החולים שיבא בתל השומר את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעבר הלילה השתלת קוצב לב. "זוהי שעת חירום, חייבים להגיע להסכמה בין הצדדים", אמר הרצוג במקביל להמשך חקיקת ביטול עילת הסבירות.
מטעמו של הרצוג, שחזר מביקורו המדיני בארה"ב, נמסר כי הוא וצוותו "פועלים כל העת למצות את ניסיונות ההידברות במטרה להגיע להגיע להסכמה בין הצדדים". בהמשך הערב ייפגש הרצוג גם עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ועם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.
במקביל, ההסתדרות מסרה כי עם נחיתתו של הרצוג בישראל, הוא שוחח עם היו"ר ארנון בר-דוד שהציע מתווה בניסיון לקדם פשרה של הרגע האחרון - ונדחה בינתיים על ידי הליכוד. "בר-דוד סקר בפני הנשיא את מאמצי התיווך שהוביל בימים האחרונים, לרבות פגישות שקיים נתניהו ולפיד", נמסר, "בר-דוד התייחס גם למתווה הפשרה שהציע בשיתוף נשיאות המגזר העסקי, תוך דגש על ההתפתחויות מהשעות האחרונות. הנשיא ויו"ר ההסתדרות צפויים לעמוד בקשר במטרה להביא למתווה מוסכם".
מאוחר יותר נמסרה הודעה נוספת מטעמו של בר-דוד: "הפערים לא גדולים. אפשר לעשות זאת למען עם ישראל. אני נמצא בקשר רציף עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, עם לשכת ראש הממשלה, עם ראשי האופוזיציה ועם כל הגורמים הרלוונטיים. אני קורא לכולם להבין את גודל השעה ולזכור כי אין לנו ארץ אחרת".

גנץ, שהצהיר בשבוע שעבר כי יהיה מוכן לדון בעילת הסבירות אם יגובש מתווה שיקבע כי כל חקיקה עתידית תיעשה בהסכמה, פנה הערב לנתניהו: "אם נלך למתווה של הסכמות, נחיל אותו גם על הכנסת הבאה. אם לא נגיע להסכמות, החקיקה הזו תהפוך בכנסת הבאה לכתם חולף בהיסטוריה של מדינת ישראל".
הוא הוסיף: "נתניהו, זו פנייה ממני אליך, רגע לפני התהום. קודם כול, החלמה מהירה ובריאות טובה. מדינת ישראל בדרך לחצות את הקו האדום. אנשים לא ישנים בלילות. לוחמים מרגישים שהמדינה נוטשת אותם. ראשי המשק מזהירים מקריסה כלכלית. על כל זה מסתכלים ראיסי, נסראללה, סינוואר וכל אויבינו".
גנץ הדגיש: "אני יודע, זה קשה פוליטית. אני יודע, יש גם הרגשה של רבים שמכופפים אותם בחוסר צדק. אבל אתה ראש הממשלה - והאחריות על כתפיך. חזרה לבית הנשיא, הסכמה על עילת סבירות שלא תפגע בדמוקרטיה, והמשך קידום כל החקיקה המשפטית והמשטרית בהסכמה היא המהלך הנכון והראוי. זה לא זמן להתווכח מי צודק, זה הזמן להיות חכם ולעשות את המעשה הנכון. זו לא כניעה - זו אחריות לאומית".
הוא סיכם: "אני מציע הערב לך ולכל חברי הבית מהסיעות השונות, שאם נלך למתווה של הסכמות, הוא יהיה תקף לא רק לכנסת הזו אלא גם לכנסת הבאה - כך נתחייב כל ראשי הקואליציה והאופוזיציה. נודיע שלא תהיה חקיקה משפטית ומשטרית שעניינה השלכות לאופי הממשל בישראל, ללא הסכמה רחבה והידברות באותו המנגנון, כדי שלא נחזור לטלטלה הזו שעוברת על כולנו. אני קורא לך - זו העת למנהיגות".