רגע לפני שההגבלות החדשות על השבים מחו"ל נכנסו לתוקף הלילה (בין ראשון לשני), אלפי ישראלים הספיקו לנחות בנמל התעופה בן גוריון ולחמוק מדרישות הבידוד המחמירות. לפי נתוני נתב"ג, כ-18,400 נוסעים אמורים היו לנחות אתמול עד חצות. תורים ארוכים יחסית נצפו אמש במתחם הבדיקות בנתב"ג. לצדם כ-23 אלף ישראלים המריאו אתמול לחו"ל, ויידרשו בחזור להיכנס לבידוד ביתי גם אם הם מחוסנים, כחלק מההגבלות שנועדו למנוע התפרצות של זן האומיקרון של נגיף הקורונה.
במסגרת ההגבלות החדשות, נזכיר, החל מחצות תיאסר למשך שבועיים כניסה של זרים לישראל אלא במקרים חריגים, וכבר מהשעה 18:00 כל השבים ממדינות אדומות, שהן כל מדינות אפריקה מלבד מדינות צפון היבשת, יופנו לבידוד במלוניות עד לקבלת תוצאות שליליות של בדיקת קורונה, ואז יידרשו להמשיך בבידוד ביתי.
8 צפייה בגלריה
עומסים במתחם הבדיקות בנתב"ג
עומסים במתחם הבדיקות בנתב"ג
עומסים במתחם הבדיקות בנתב"ג, אמש
8 צפייה בגלריה
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
(צילום: יריב כץ)
כל שאר הישראלים שחוזרים משאר מדינות העולם יהיו חייבים גם הם בבידוד ביתי – מחוסנים ומחלימים לשלושה ימים לפחות ולא-מחוסנים לשבוע ימים לפחות (בכפוף לביצוע בדיקות נוספות ביום האחרון של הבידוד). אין כוונה לבטל את בדיקת האנטיגן כחלופה או כאופציה נוספת לבדיקת ה-PCR לפני העלייה למטוס בחזרה ארצה.
הגבלה נוספת שהוכרזה אמש היא איסור על שימוש בתחבורה ציבורית כדי לעזוב את נתב"ג: במסגרת התקנות החדשות שעליהן הכריז משרד התחבורה, אוטובוסים ורכבות לא יורשו לאסוף נוסעים מהשדה, אלא יוכלו רק להוריד את הבאים לנמל לקראת הטיסה. זאת כדי למנוע עד כמה שניתן התקהלות והצטופפות של נוסעים ששבו לארץ ונדרשים בבידוד.
אחד מאותם ישראלים "ברי מזל" שנחתו אתמול לפני כניסת ההנחיות לתוקף הוא פיליפ יינטיס מהיישוב צופים, ששב ממילאנו באיטליה – שם לדבריו מקפידים על ההנחיות. הוא סיפר כי הוא חש ש"ניצל" ממש מהבידוד. "לא הקדמתי את הטיסה, היה פה עניין של מזל. אבל מראש זה היה טיול קצר כדי להימנע מהבדיקה היקרה שם. אני הייתי בעד הקו של לא לסגור".

8 צפייה בגלריה
מטוסים בנתב"ג
מטוסים בנתב"ג
מטוסים בנתב"ג. "לסגור אותו עד שיבינו מה הווריאנט עושה"
(צילום: AFP)
נאשף יוסרה מטייבה, אחות במקצועה ששבה עם משפחתה מאנטליה, טענה שגם הטורקים מקפידים על הכללים, אפילו יותר מכאן. "יש לי בקשה ממי שעובד פה שיחליפו כפפות, כי לא מחליפים. יש וריאנט חדש ואני בעד הבידוד, צריך לסגור את שדה התעופה לפחות עד שיידעו מה התסמינים ומה הווריאנט החדש עושה לאנשים". אטמה מבאקה אל-גרבייה סיפר כי הוא שמח מכך שלא יידרש לבידוד משמעותי: "זה מזל, לכל אחד יש חשש מהווריאנט החדש וצריך לסגור טיסות מהיכן שיש אותו, אבל לא מכל המקומות".
בועז לימור, שחזר מאיטליה, סיפר כי את ההודעה על ההנחיות החדשות קיבל רגע לפני הטיסה. "שתדעו שבכל מקום שהגענו אנחנו אומרים ישראל – ואנשים אומרים כל הכבוד. זו החלטה טובה ונכונה לפי דעתי. הממשלה מקבלת החלטות כדי לצאת מהקורונה. כבר יצאנו מזה וכולם יודעים מה ישראל עשתה. הוציאו אותנו מזה בעבר". אייל, ששב אמש מפריז, סיפר: "בהתחלה כששמענו על הוורייאנט תוך כדי הטיול לא כל כך התעניינו. אבל אז אמרו שיהיו שינויים בנתב"ג. למזלי נחתנו היום, ככה שהכול בסדר מבחינת ההגבלות".
לצדם, אלפי ישראלים טסו כאמור מתוך ידיעה שיידרשו בבידוד בחזרה ארצה – הממשלה גם הודיעה כי תיידע את הנוסעים היוצאים כי ייתכן שההנחיות ישתנו שוב בהמשך וללא התראה מוקדמת. לשי וגלעד, שני חברים מירושלים שטסו לאיטליה ושוחחו עם צוות ynet בנתב"ג, היו מעט חילוקי דעות בכל הנוגע לווריאנט החדש. "אנחנו לא מפחדים מזה. זה קצת באסה שהוסיפו שלושה ימים בידוד, בדיוק ביום שאנחנו טסים. אבל התחסנו שלוש פעמים ויהיה בסדר", אמר שי, בעוד גלעד אמר כי הוא חושש מעט יותר, וכי הוא מתכוון להקפיד על כל ההנחיות. "אנחנו בעיקר באים לסקי, זה מקום פתוח, בגלל זה אנחנו פחות דואגים. אבל נקפיד במקסימום – מסכות, מרחק מאנשים".
8 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים שנחתו בנתב"ג. "ניצלו" ברגע האחרון מההגבלות
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
(צילום: יריב כץ)
שניהם סבורים שלא צריך בשלב זה לסגור את נתב"ג. "לדעתי אפשר להמתין עוד טיפה עד שסוגרים", אמר שי. "לראות איך זה מתפתח, כי יש הרבה וריאנטים ויכול להיות שזה לא רציני. צריך לראות לפי הנתונים שיתקבלו". מנגד, גלעד אמר כי "צריך כמה שיותר הגבלות, אבל לא לסגור את נתב"ג, זה בכל זאת לסגור את המדינה. בידוד בחזור ניאלץ לעשות, אנחנו מחוסנים והכול, אבל אני חושב שזה טוב שיש הגבלות לפני שזה יתפשט יותר מדי. אני מקווה שלא יגיע, ושההקפדות יעזרו כמה שיותר".
לבנה, שטסה אתמול בבוקר לבודפשט, סיפרה ששלשום קיוותה דווקא לשמוע שנמל התעופה ייסגר. "אם היה נסגר, באמת לא הייתי טסה מהמקום הזה. מדברים כל כך גבוהה גבוהה על וריאנט – תבטלו את הטיסות. אני לא יכולה לשנות את הטיסה". היא ובעלה חשבו לבטל את הטיסה, אך החליטו שלא לעשות זאת, כיוון שלא היו מקבלים החזר כספי.
"ביקשנו לבטל אבל לא נתנו. בעלי הוא אדם מושתל ריאה, אבל לא נתנו לנו. אז אני צריכה לשלם את כל מה שהוצאתי, וחבל. אם הדבר כל כך קשה, תסגרו. לא רק זה, בדקה האחרונה הודיעו שהבידוד הופך ל-72 שעות. למה? למה? מאוד מצער. אני יוצאת עם הבת שלי והנכדים שלי, זה סכום לא מבוטל. עם כל הכבוד, הממשלה הייתה צריכה לקחת את העניינים לידיים ולסגור את השדה".
כמו בגלי תחלואה קודמים, בנתב"ג נכנסו אתמול פעם נוספת ל"כוננות קורונה" – וטיסות ממדינות שהוגדרו כאדומות הופנו לטרמינל 1, כדי להפריד את הנוסעים בהן מיתר הנוסעים. מטרמינל 1 יופנו הנוחתים מהמדינות האדומות לבידוד במלוניות הקורונה. אנשי ביקורת הגבולות בודקים נוסע-נוסע, ובוחנים את היסטוריית הטיסות שלהם כדי לוודא שלא שהו במדינה אדומה בחודש האחרון.
החלטת הממשלה למנוע כניסת זרים לישראל עלולה לפגוע בתחרות מיס יוניברס שצפויה להיערך באמצע החודש הבא באילת. ביממה האחרונה כבר החלו להגיע לישראל הפמליות של מתמודדות התחרות, ולפי שעה נראה שתהיה החרגה של המתמודדות הללו מההחלטה. בנוסף, טיסת הבכורה לישראל של חברת התעופה האימרתית "אמיירטס", שהייתה אמורה להיערך ביום ראשון הבא, נדחתה עד להודעה חדשה.
פורסם לראשונה: 22:11, 28.11.21