איכוני שב"כ רק לאנשים בודדים, רשימת המדינות האדומות תורחב אולי לאירופה: ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה הערב (יום א') בתשובה לשאלת כתב ynet כי משרד הבריאות עוקב ב"אופן יום-יומי" אחר התפשטות זן הקורונה החדש, אומיקרון, באירופה ובשאר העולם - וישקול את האפשרות להרחיב את רשימת המדינות האדומות, שכעת כוללת רק 50 מדינות באפריקה.
במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינסו בכירי מערכת הבריאות על ההגבלות החדשות, שנועדו למנוע התפרצות של הזן החדש בישראל, הגיב שר הבריאות ניצן הורוביץ לביקורת על כך שתמך בהחזרת איכוני שב"כ - למרות שכשישב באופוזיציה בממשלה הקודמת התנגד נחרצות לשימוש בכלי הזה. הוא טען כי מדובר במהלך הכרחי במצב החדש שאליו נקלעה ישראל - והצהיר כי השימוש בו ייעשה באופן מוגבל ביותר, על "אנשים בודדים" בלבד. ynet העביר בשידור חי את מסיבת העיתונאים.

9 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
שרון אלרעי פרייס במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
ד"ר אלרעי פרייס במסיבת העיתונאים, הערב. עוקבים מקרוב אחרי התפשטות הזן בעולם
(צילום: יריב כץ)
9 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
ניצן הורוביץ במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
השר הורוביץ. "קשה לי עם איכוני שב"כ, אבל זה הכרחי"
(צילום: יריב כץ)
"ההפעלה של הדבר הזה תהיה מצומצמת מאוד, זמנית מאוד ומבוקרת", אמר הורוביץ על איכוני שב"כ. "בניגוד למה שהיה בעבר, האיכון יופעל ביחס לאנשים בודדים שנמצאו חיוביים לווריאנט החדש ולווריאנט הזה בלבד למי שהיה איתם במגע". הוא הודה אבל כי "יש לי קושי גדול בשימוש באיכונים. אני דוגל בשמירה על הפרטיות אבל לנוכח המצב החדש, והצורך לאתר אנשים שבאו במגע עם אותם אנשים ולפרק זמן מאוד קצר, החלטתי מתוך אחריות שמוטלת עליי להיעתר לבקשת המומחים. אנחנו נבחן את הצורך בשימוש באיכון מדי יום וזה יהיה לפרק זמן קצר".
בפתח דבריו אמר הורוביץ כי "מיד עם איתור זן האומיקרון בישראל החלטנו וביצענו שורה של צעדים מיידיים כדי שכבר בשלב הראשוני נוכל לאתר את מי שנדבקו בזן הזה ולמנוע את ההתפשטות שלו, ואנחנו עושים את זה תוך מעקב הדוק אחר מה שקורה בעולם - כי הסיפור הזה הוא לגמרי סיפור עולמי". הוא הוסיף כי "כל הצעדים שנקטנו ביומיים האחרונים, ושננקוט בימים הקרובים, מטרתם להקטין עד כמה שאפשר את הסיכון - והכול במסגרת המדיניות שלנו של 'חיים לצד הקורונה'".
9 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג, הבוקר. הגבלות חדשות
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
בכירי משרד הבריאות במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
בכירי משרד הבריאות במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
הורוביץ במסיבת העיתונאים. "לחיות לצד הקורונה"
(צילום: יריב כץ)
9 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
שרון אלרעי פרייס במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
ד"ר אלרעי פרייס
(צילום: יריב כץ)
שר הבריאות קרא לציבור הישראלי שלא להיכנס לבהלה: "התכוננו לתרחיש כזה ואנחנו מוכנים לו. יצאנו מתוך נקודת הנחה שיגיע וריאנט נוסף, אמרנו את זה לציבור לפני כמה שבועות ונערכנו לזה היטב. בזכות ההיערכות איתרנו במהירות גם את הווריאנט הזה. אני מבקש להרגיע: העניין הזה בשליטה, אין סיבה להיכנס לחרדה ולהכניס את הציבור לבהלה".
הורוביץ קרא לישראלים לגשת ולהתחסן, כדי להגן על עצמם מפני הזן החדש: "החיסון הוא קריטי דווקא במצב של וריאנט חדש. טעות קשה של אנשים שאומרים 'בואו נחכה ונראה מה קורה'. טעות קשה לחכות". בנוגע לאיסור על כניסת זרים לישראל למשך שבועיים - ישראל ומרוקו הן שתי המדינות היחידות בעולם שקיבלו החלטה גורפת שכזו - אמר הורוביץ כי מדובר בחזרה למצב שהיה בישראל עד לפני שבועות אחדים. המטרה, לדבריו, היא "להקטין באופן זמני את מספר הנכנסים לארץ. כמובן שישראלים יוכלו לצאת ולחזור, אנחנו עומדים על זה".
במסיבת העיתונאים השתתפה כאמור גם ד"ר שרון אלרעי פרייס, ובתשובה לשאלת ynet על התפשטות זן האומיקרון באירופה, ציינה כי אם תהיה "אינדיקציה" שהזן מתפשט בעוד מדינות, "נשקול את הרחבת רשימת המדינות האדומות". בהקשר זה הסביר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, שהשתתף גם הוא במסיבת העיתונאים, כי הקריטריונים להכללת מדינות ברשימה האדומה הם מצב התחלואה בהן, או אינדיקציה לכך שהווריאנט מתפשט בהן.

פרופ' אש ציין כי חלק מ-50 המדינות האפריקניות שהוכללו ברשימה כלל לא מבצעות ריצוף גנטי כדי לזהות את הזן החדש, והודה כי לגבי חלק מהמדינות שלא הוכללו ברשימה הייתה התלבטות - אחת מהן היא מצרים. ממצרים, נזכיר, חזרה לבלגיה נדבקת בזן החדש, אך אש אמר כי לאחר בדיקה מעמיקה "בכלל לא ברור אם המקור הוא באמת מצרים", וכי אותה נשאית בבלגיה חלתה זמן רב לאחר שחזרה לארצה. "מדינות שיש בהן מעבר כמו האמירויות, טורקיה, כרגע אנחנו עוקבים אחרי התחלואה מהן, וגם אצלן אין לנו כרגע בסיס להגדיר שיש שם תחלואה מיוחדת ולהכליל אותן כאדומות", הוסיף.

15 מוטציות "בחלק האסטרטגי ביותר" של הנגיף

בנוגע לזן האומיקרון, אמרה ד"ר אלרעי פרייס כי "ההרכב הביולוגי" שלו מדאיג מאוד את מומחי הבריאות, וציינה את העובדה שהתגלו בו מוטציות רבות, 15 במספר, בחלק "אסטרטגי מאוד" שאחראי על יכולתו של הנגיף לחדור לתאי האדם. לדבריה מדובר גם בחלק בנגיף שנגדו פותחו החיסונים, על בסיס זן הקורונה המקורי שהתגלה בסין לפני כשנתיים.
אלרעי פרייס הוסיפה כי לצד המוטציות הרבות בזן החדש, מה שמעורר דאגה רבה אף יותר הוא הזינוק שמיוחס לו בדרום אפריקה, שם הוא התגלה לראשונה. לדבריה, בתוך עשרה ימים מספר הנדבקים שם זינק מ-200 ביום ל-2,000 ביום. "תוך כמה ימים זה הפך להיות יותר מ-75% מהריצופים במדינה", אמרה.
9 צפייה בגלריה
הדמייה של ה CDC של וירוס נגיף קורונה
הדמייה של ה CDC של וירוס נגיף קורונה
15 מוטציות ב"חלק האסטרטגי ביותר" של הנגיף. הדמיה
(צילום: EPA / CENTERS FOR DISEASE CONTROL)
לדברי אלרעי פרייס, "אנחנו רואים שקצב ההתפשטות של הווריאנט הרבה יותר מהיר, השילוב של שני הדברים גורם לפעולות המהירות". עם זאת, היא הדגישה כי מהנתונים המגיעים מדרום אפריקה "יודעים שמקרים אצל מחוסנים הם קלים" - ושלכן נראה שלחיסון יעילות משמעותית גם בפני הזן החדש. היא קראה כמו הורוביץ לציבור להתחסן: "יש אוכלוסייה לא מבוטלת במדינת ישראל שעדיין לא מוגנת - כשלושה מיליון איש, אנשים שלא קיבלו בוסטר, לא התחסנו כלל וכמובן הילדים, יש אוכלוסייה גדולה שצריך להגן עליה".
ד"ר אלרעי פרייס הבהירה בדבריה שאין כוונה לבטל את בדיקת האנטיגן כחלופה או כאופציה נוספת לבדיקת ה-PCR לפני העלייה למטוס בחזרה ארצה. בהמשך מסיבת העיתונאים נשאל מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש על העובדה שלמרות שכבר בשעה 18:00 נכנסה לתוקף חובת הבידוד במלוניות הקורונה למי שחוזר ממדינות אדומות - טרם התקבלה הוראה על איסור יציאה מנמל התעופה בן גוריון באמצעות תחבורה ציבורית. "אנחנו עוסקים בכך בשעות האחרונות מול משרד התחבורה", אמר אש. "הכוונה שלא תהיה אפשרות לעלות לתחבורה ציבורית ביציאה מנתב"ג. מי שמגיע ממדינה אדומה או מי שצריך בידוד צריך לצאת מנתב"ג ברכב פרטי שלו או עם מישהו שבא לאסוף אותו - או מוניות באופן אישי או משפחתי".
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, קרא גם הוא לציבור שלא להיכנס לבהלה. הוא הוסיף כי במצב הנוכחי, של אי ודאות רבה בכל הנוגע לזן החדש ורמת מסוכנותו, ההחלטות החדשות שהתקבלו נכונות. "אנחנו מנסים למנוע ולעכב", אמר, אך מיד הוסיף: "קשה להגיד 'למנוע' כי הזן בארץ - אבל לעכב את הגעת הווריאנט לתוך ישראל. החיסון נותן לנו הגנה טובה, בטח נגד מחלה קשה - ולכן חשוב להתחסן. צריך לחיות לצד הקורונה".
9 צפייה בגלריה
נחמן אש במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
נחמן אש במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
פרופ' נחמן אש במסיבת העיתונאים. יפעל לאיסור תחבורה ציבורית בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
9 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
סלמאן זרקא במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא. בלי פאניקה
(צילום: יריב כץ)
במסגרת ההגבלות החדשות, נזכיר, החל מחצות תיאסר למשך שבועיים כניסה של זרים לישראל אלא במקרים חריגים, וכבר מהשעה 18:00 כל השבים ממדינות אדומות, שהן כל מדינות אפריקה מלבד מדינות צפון היבשת, יופנו לבידוד במלוניות עד לקבלת תוצאות שליליות של בדיקת קורונה, ואז יידרשו להמשיך בבידוד ביתי. כל שאר הישראלים שחוזרים משאר מדינות העולם יהיו חייבים גם הם בבידוד ביתי - מחוסנים ומחלימים לשלושה ימים לפחות ולא-מחוסנים לשבוע ימים לפחות (בכפוף לביצוע בדיקות נוספות ביום האחרון של הבידוד).
לצד ההחלטה להדק את התו הירוק, כך שיחול על התקהלויות של 50 בני אדם ומעלה בחללים סגורים ולא 100 כפי שהיה עד היום, אחר הצהריים אישרו השרים מהלך נוסף: החזרת איכוני שב"כ במטרה לאתר את מי שהיה במגע קרוב עם מאומתים לזן האומיקרון. ההחלטה התקבלה על סמך תקנות לשעת חירום, ותהיה תקפה עד ליום חמישי בלבד. מלשכתו של ראש הממשלה נפתלי בנט נמסר כי נחיצותה תיבחן מדי יום, וכי שב"כ לא יעסוק כלל באכיפת כללי הבידוד. בנוסף, תקודם חקיקה בכנסת כדי לאשר את השימוש בכלי הזה לתקופה ארוכה יותר.

העימות החריף בממשלה

אישור המהלך נעשה רק לאחר עימות חריף בממשלה בין בנט לבין השר לתכנון אסטרטגי במשרדו, אלי אבידר, שבמהלך הישיבה טען כי ראש השב"כ רונן בר "התאהב בכלי". בנט העיר לו על כך, אך אבידר השיב: "אני אגיד מה שאני רוצה". בנט ענה: "אתה לא תכפיש את ראש השב"כ שעושה עבודה מצוינת. מי אתה בכלל?".
אבידר, שהודיע כבר לפני ישיבת הממשלה על התנגדותו לאיכוני שב"כ וטען כי מדובר ב"קו אדום מטורף", מסר לאחר מכן כי מדובר ב"צעד קיצוני, לא יעיל ולא מידתי", ולדבריו אין שום הצדקה לשימוש בכלי הזה. "הבטחנו שינוי, איך נביט לבוחרינו בעיניים כשאנחנו מפירים ברגל גסה הבטחה אחר הבטחה לשמור על הדמוקרטיה?", מסר. "המהלך הזה סימן את כל מה שהיה רע בממשלת נתניהו. אנחנו, שהבטחנו לבוחרינו שנשמור על הדמוקרטיה, עושים בדיוק את מה שממשלת נתניהו הרעה עשתה, רומסים אותה ברגל גסה. אין כל הצדקה לצעד כה קיצוני, לא יעיל ולא מידתי שכזה".
9 צפייה בגלריה
אלי אבידר, נפתלי בנט בישיבת הממשלה
אלי אבידר, נפתלי בנט בישיבת הממשלה
עימות חריף בין בנט לאבידר בישיבת הממשלה
(צילום: מארק ישראל סלם)

לאיכוני שב"כ התנגדו עוד שלושה שרים, בהם שר המשפטים גדעון סער, שהתנגד גם להגבלות נוספות שאושרו כבר אמש בישיבת קבינט הקורונה. "יש לכך מחירים כלכליים משמעותיים בשעה שאנחנו במסלול כלכלי טוב, יש כאן הגבלות שלטעמי לא נכונות כמו הגבלות על ישראלים חוזרים כולל מחוסנים, עצירה מוחלטת של התיירות לישראל", הסביר הבוקר סער את התנגדותו להגבלות החדשות, בריאיון לאולפן ynet. "אינני חושב שהתשתית העובדתית שהובאה אתמול הצדיקה את ההחלטות הללו ולכן הצבעתי נגדן. אני כמובן מכבד את הכרעת הרוב והיא מחייבת את כולנו".
בפתח ישיבת הממשלה התייחס בנט להגבלות הללו והדגיש כי אותם "צעדים חריפים" הם זמניים – אך הכרחיים. המטרה, הוא הוסיף, היא "לשמור על ישראל מוגנת מבחוץ, ופתוחה מבפנים". הוא אמר כי ככל שיתקבל מידע נוסף על הזן החדש ומסוכנותו, "נתאים ונדייק את הצעדים שלנו" – וקרא לציבור לשמור על "סבלנות ומשמעת". בנט הוסיף: "אני מבין את העייפות מהחיים בצל הקורונה, אני שומע שאומרים לי 'רק יצאנו מהדלתא ועכשיו הגיע זן חדש'. זה לא קל לאף אחד, אבל זו המציאות".
פורסם לראשונה: 17:09, 28.11.21