בבית הנשיא בירושלים נמשך הבוקר (חמישי) היום השני של סבב ההתייעצויות עם נציגי הסיעות שירכיבו את הכנסת הבאה. הסבב החל היום עם נציגי סיעת יהדות התורה ואחריהם הגיעו לבית הנשיא נציגי הציונות הדתית וישראל ביתנו. ynet העביר את סבב ההתייעצויות בשידור ישיר.
אחר הצהריים יגיעו להתייעצויות גם נציגי עוצמה יהודית, נעם ורע"מ. עד כה ישנם 57 ממליצים על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו כמועמד לראש הממשלה ו-24 ממליצים לראש הממשלה יאיר לפיד.

יצחק גולדקנופף, ח"כ יעקב אשר, ח"כ אורי מקלב וח"כ מאיר פרוש הגיעו להתייעצויות מטעם יהדות התורה והמליצו על נתניהו לראשות הממשלה. "אולי זה כבר משודר, אני לא יודע", אמר בהלצה הרצוג בפתח המפגש עם יהדות התורה, ברמז לתקרית שבה הוקלט בטעות מדבר על איתמר בן גביר ואומר ש"כל העולם חרד ממנו".
"היהדות החרדית חשה שהרבה דברים מופנים כלפיה. הציבור חש שמדירים את רגליהם", אמר גולדקנופף. בתום הפגישה אמר ח"כ אשר בהצהרה: "אנחנו צריכים להבין את המסקנות מהבחירות הללו. יידע כל אחד שרוצה להנהיג פה במדינה, שהציבור לא קנה ולא קונה את ההתייצבות האנטי דתית כמנוף לשלוט. העם הצביע עבור מדינה יהודית ומסורתית".
3 צפייה בגלריה
יהדות התורה בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
יהדות התורה בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
"הציבור לא קונה את ההתייצבות האנטי דתית". הרצוג ונציגי יהדות התורה
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
אחרי חברי יהדות התורה הגיעו לבית הנשיא ח"כ אורית סטרוק, משה סלומון ואוהד טל מהציונות הדתית. "הטקס הזה לכאורה מיותר. לא צריך לימודי ליבה כדי לספור את המנדטים ולהבין מי יהיה ראש הממשלה הבא", אמרה סטרוק. "אנחנו מרגישים שאנחנו שליחים של עם ישראל המון דורות אחורה. אנחנו כמובן נמליץ על בנימין נתניהו".
סטרוק הוסיפה כי "אנחנו מחויבים לכל עם ישראל, לדעותיו. להתחשב בכל האזרחים. זה ברור. לכן כל הקמפיין של הדה-לגיטימציה לא מינה ולא מקצתה". סלומון אמר כי "יש סוגיות בתוך קהילת אתיופיה שצריך לטפל בהן. יש המון פערים שהקהילה האתיופית לא מצליחה לצמצם. יש לנו תוכנית בעניין".
על פסקת ההתגברות אמרה סטרוק כי "אין ספק שיש הרבה מה לתקן וציבור גדול שמחכה לתיקון הזה זמן רב. יש אנשים שנפגעו קשות ממערכת המשפט. יש שכונות שלמות ויישובים שלמים שנהרסו בפסקי דין של העליון כשאף אחד לא מרוויח מזה. מערכת המשפט לפעמים רומסת אנשים. באנו לתקן. תיקון שיביא מזור".

3 צפייה בגלריה
הציונות הדתית בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
הציונות הדתית בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
"אנחנו שליחים של עם ישראל המון דורות אחורה". נציגי הציונות הדתית עם הנשיא
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
השלישיים שהגיעו היום לבית הנשיא היו נציגי סיעת ישראל ביתנו ח"כ יבגני סובה, השר עודד פורר, מנכ"לית המפלגה אינה זילברגרץ, מנהל הסיעה רומן גרביץ וזאב נוימן. פורר אמר כי "אנחנו לא רואים סיבה להמליץ על מישהו. לא רואים לנכון להמליץ על אף אחד".
הרצוג שאל על אפשרות של ממשלת אחדות והוסיף: "הרי נעתם בין הגושים". פורר השיב: "אנחנו בגוש ישראל ביתנו". פורר הוסיף כי "בעניין ביטול חוק השבות, זו שערורייה. יש חיילים שעכשיו משרתים שהם לא יהודים על פי ההלכה".
בתום הפגישה אמר פורר כי "התוצאות ברורות. פנינו לאופוזיציה. נדע לשרת את מדינת ישראל בצורה חדה. נמרר את חייה של הקואליציה הרעה. הם עוסקים רק באיך לפגוע בציבור שעובד ומשרת במילואים". פורר הוסיף כי "אגיש הצעת חוק על החלת הריבונות על בקעת הירדן".
3 צפייה בגלריה
ישראל ביתנו בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
ישראל ביתנו בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
"לא רואים סיבה להמליץ על מישהו". הרצוג עם נציגי ישראל ביתנו
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
לפני ההתייעצויות היום, פנה הבוקר לפיד בפוסט בפייסבוק לשותפיו באופוזיציה, וקרא להם לעבוד יחד בכנסת הקרובה. "רק אופוזיציה מאוחדת תוכל להגן על הדמוקרטיה", כתב. "אם אנחנו רוצים לעצור את פסקת ההתגברות המטורפת וההרסנית, אנחנו צריכים לעבוד יחד".
את סבב ההתייעצויות פתחו אתמול נציגי הליכוד, חברי הכנסת יריב לוין ומירי רגב, שהמליצו על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. לאחר מכן הגיעו נציגי סיעת יש עתיד - שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שרת האנרגיה קארין אלהרר ויו"ר הסיעה בועז טופורובסקי - שהמליצו על ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, ושללו ממשלת אחדות.
נציגי המחנה הממלכתי שהגיעו אחריהם, שרת העלייה פנינה תמנו שטה, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ויו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג, סירבו להמליץ על מועמד, משום שלדבריהם "לגוש נתניהו יש 64 מנדטים, ולאף אחד אחר אין סיכוי להרכיב ממשלה". את סבב ההתייעצויות אתמול סגרו נציגי ש"ס - חברי הכנסת יעקב מרגי, חיים ביטון, יואב בן צור ומיכאל מלכיאלי, שהמליצו על נתניהו.

על רקע סבב ההתייעצויות של נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נציגי הסיעות לפני שיטיל את המנדט להרכבת הממשלה הבאה, ולקראת שורת הממליצים היום, ל-ynet נודע כי במסגרת ההסכמות שעולות במשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד למפלגות הגוש - 30 שרים יכהנו בממשלה, שתושבע לכל המאוחר עד השבוע הבא.
תיק האוצר עדיין מצוי במחלוקת, ואיתו גם תיק הדתות, שמגלם שלל סוגיות רגישות שבציונות הדתית מבקשים לפתור לפי ראות עיניהם, בשעה שבש"ס מתעקשים על שליטה במשרד. סלע המחלוקת בין יו"ר הליכוד בנימין נתניהו לשותפים נגע עד כה לרצונם של ראשי המפלגות לגבש הסכמים מפורטים הכוללים את הקווי היסוד. אתמול הוחלט לגבש נוסח ביניים שבו יופיעו העקרונות באופן כללי. פסקת ההתגברות, לדוגמה, תופיע במסמך המחייב שבו יצויין כי היא מצריכה רוב של 61 חברי כנסת.