ביקורת מרומזת על ההתנהלות בשירות בתי הסוהר תחת ממשלות קודמות: בעוד המצוד אחר שני מחבלים שנמלטו מכלא גלבוע שמסתובבים חופשי עדיין נמשך, התייחס הבוקר (יום א') ראש הממשלה נפתלי בנט ללכידתם של ארבעת המחבלים האחרים שנתפסו בסוף השבוע ולמשמעויות מבחינת התרבות הארגונית בשירות בתי הסוהר. ynet העביר את דבריו של בנט בפתח ישיבת הממשלה בשידור חי.

בריחת המחבלים מהכלא - כתבות נוספות:

"בסוף השבוע כוחות הביטחון שמו ידיהם על ארבעה מהמחבלים שברחו מכלא גלבוע לפני כשבוע. אני רוצה לשבח את כל העוסקים במלאכה, משטרת ישראל, שב"כ, צה"ל, היחידות המיוחדות, הגששים. כל מי שעובדים יומם ולילה כבר שבוע כדי להחזיר את המחבלים לכלא", אמר ראש הממשלה.
הוא הודה גם לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב ולשר הביטחון בני גנץ והוסיף: "אני רוצה להודות במיוחד לאזרחים שגילו אחריות אזרחית ואחריות כללית ודיווחו למשטרה על מה שהיה צריך. אנחנו כבר בשני שלישים מהדרך, תפסנו ארבעה מתוך שישה מחבלים. המאמץ להחזיר לכלא את השניים הנוספים נמשך גם ברגעים אלה ממש".
6 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
רה"מ בנט וכלא גלבוע
(צילום: EPA, AP)
בהתייחסו לבריחת המחבלים מהכלא אמר בנט: "כמות האנרגיה והמאמצים כדי לתקן רצף טעויות וכשלים שפשוט לא היו צריכים לקרות היא עצומה, וזה מחייב בדיקה והפקת לקחים. יחד עם השר בר-לב החלטנו על הקמת ועדת בדיקה לאירוע הבריחה. תהיה בדיקה מקיפה ורצינית.
"אנחנו מסתכלים במבט רחב יותר ורואים במה שקרה קריאת השכמה. חלק ממערכות המדינה התנוונו בשנים האחרונות וצריכות לעבור תהליכי תיקון, ייעול וחתירה למצוינות. אפשר וצריך לעבוד אחרת, במיוחד בכל מה שקשור לארגון ביטחוני כמו השב"ס - מינויים נקיים ואיכותיים בהתאם לפרמטרים מקצועיים בלבד, הגדרת יעדים לאומיים וגיבוש תוכניות עבודה סדורות. את מה שהתקלקל אפשר לתקן".
6 צפייה בגלריה
   ארבעת הנמלטים שנלכדו בדיון בבית המשפט
   ארבעת הנמלטים שנלכדו בדיון בבית המשפט
ארבעת הנמלטים שנלכדו בדיון בבית המשפט
(צילום: EPA, AFP)
השר לביטחון הפנים בר-לב אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי במערכת הביטחון מעריכים שאחד משני הנמלטים שטרם נלכדו "נמצא כבר ביהודה ושומרון. לגבי השני - או שהוא בתחומי ישראל או שגם הוא חצה. זה מחייב את המשך החיפושים הנרחבים. לא נרפה עד שהשניים הנותרים יימצאו".
לדברי השר בר-לב: "נעשה כל פעולה שנדרשת כדי לעצור אותם, בכל מחיר. כמובן שאם זה ביהודה ושומרון, בשטחי A כמו ג'נין, זה מחייב היערכות יותר מורכבת של צה"ל, אבל גם לשם נגיע ונמצא אותם".

על השאלה האם נציבת שירות בתי הסוהר רב-גונדר קטי פרי צריכה להתפטר, השיב השר בר-לב: "בניגוד לפעמים קודמות וממשלות קודמות, הגעתי למסקנה שהדרך הנכונה לבחון לעומק את הדברים שייתפסו בעיניי הציבור בצורה אמינה היא למנות ועדת בדיקה ממשלתית עם סמכויות נרחבות. נכון שהיו בעבר הרבה ועדות שהמלצותיהן לא אושרו, אבל נכון להיום אני השר לביטחון הפנים ואני ממנה ועדה ומבטיח שכל ההמלצות יהיו חשופות לציבור.
"לא נכון מבחינתי לערוף ראשים מסיבות פופוליסטיות. אתה לא יכול לרתום את העגלה לפני הסוסים". עם זאת, הוא הוסיף: "קטי פרי היא הנציבה והיא פועלת מאז האירוע החמור ביותר שקרה בצורה נכונה וראויה. לגבי מה יהיה בטווח הבינוני והארוך - אני לא יודע. אני משאיר את זה לוועדה".
-אין ספק שהיה פה מחדל, נכון? "אין ספק שהיה מחדל, התחושה שלי שהנושאים הם לא רק קשורים לאותו בית סוהר בגלבוע. בהחלט ייתכן שחלק מהכשלים שהובילו למה שקרה בגלבוע קיימים במקומות אחרים ובתי כלא אחרים, ולכן אותה ועדה תיכנס לעומק הדברים".
6 צפייה בגלריה
עמר בר לב קטי פרי
עמר בר לב קטי פרי
"אין ספק שהיה מחדל". השר בר-לב ונציבת שב"ס פרי
(צילום: נדב אבס, דוברות שב"ס)
6 צפייה בגלריה
חיפושים של יחידת מרעול אחרי שני האסירים שנמלטו
חיפושים של יחידת מרעול אחרי שני האסירים שנמלטו
המשך החיפושים אחר שני המחבלים שטרם נתפסו
ארבעת הנמלטים שנלכדו הובאו אמש לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בנצרת. הארבעה, זכריה זביידי ושלושה מחבלים שמשתייכים לג'יהאד האיסלאמי, היו אזוקים בידיהם וברגליהם גם במהלך הדיון בבית המשפט. בתום הדיון הוארך מעצרם של הארבעה בתשעה ימים.
במהלך הדיון, הם הוקפו באנשי שירות בתי הסוהר - פחות משבוע לאחר שברחו במנהרה מכלא גלבוע. זביידי ויתר המחבלים שנמלטו ונלכדו חשודים בבריחה ממשמר חוקי, וכן בעבירות נוספות ובהן קשירת קשר לביצוע פשע, חברות בארגון טרור וכן מתן שירות ואמצעים לביצוע מעשה טרור.
זביידי היה האחרון שהוכנס לאולם הדיונים. בעת כניסתו לאולם, סוהרי השב"ס ניסו להסתיר אותו מהמצלמות, בתואנה שביצע פרובוקציות - אף על פי שהיה אזוק. פרקליטו, עו"ד אביגדור פלדמן, טען מנגד כי אנשי השב"ס מנסים להסתיר את פציעותיו ודרש מהשופט דורון פורת שזביידי יעבור בדיקה רפואית. יתר המחבלים שנלכדו מיוצגים על ידי עורכי דין מ"המועדון לזכויות האסיר".
כ-20 מפגינים קיבלו את פניהם של המחבלים מאחורי בית המשפט בקריאות עידוד ומחיאות כפיים, ובהן "חירות לזכריא". לאחר מכן עברו המפגינים לרחבת הכניסה לבית המשפט, כשהם אוחזים בדגל פלסטין ועוטים כאפיות.
6 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטינים שברחו מכלא גלבוע
(צילום: EPA)
יחד עם זביידי נעצר מוחמד עארדה (39), שהסתתר איתו בחניון משאיות באום אל גאנם. עארדה (39) מרצה שלושה מאסרי עולם ועוד 20 שנה על רצח והשתייכות לג'יהאד האיסלאמי. ב-2001 הוא היה מעורב בפיגוע ההתאבדות בקו 823 ליד מחנה 80, שבו נרצחו שלושה ישראלים.
שלשום נעצרו בהר הקפיצה בנצרת יעקוב קאדרי (49) ומחמוד עארדה (46) שנשפט למאסר עולם מ-1996 ונחשב למי שהוביל את מבצע הבריחה מהכלא. לפי המשטרה, השניים נלכדו אחרי שפנו לאזרחים באזור וביקשו מהם מזון ועזרה.
שני האסירים שעדיין נמלטים הם איהם קממג'י (35) ומונאדל אינפיעאת (26). במצוד אחריהם משתתפים אלפי אנשים מכלל זרועות הביטחון - ובהם שוטרי המחוז הצפוני, מג"ב, שב"כ וצה"ל. במערכת הביטחון סבורים כי שני המחבלים האחרונים פועלים בנפרד, ולפחות אחד מהם מסתתר ביהודה ושומרון.
מערכת הביטחון מנהלת מרדף עיקש אחרי השניים שעדיין מסתובבים חופשי. אתמול רוכזו כוחות חיפוש גדולים באזור עמק יזרעאל - והם ממשיכים לחפש באזור גם היום. החיפושים מתמקדים גם בצפון השומרון, בשל ההנחה שאחד מבין השניים הצליח כאמור לחצות את קו התפר ולהגיע לגדה המערבית.