הסבב הראשון בבחירות לנשיאות צרפת – שבו חוזים הסקרים כי מועמדת הימין הקיצוני מרין לה פן תעלה לסיבוב השני והמכריע מול הנשיא המכהן עמנואל מקרון – נערך הבוקר לא רק בצרפת עצמה, אלא גם מחוצה לה, וקלפיות נפתחו גם בישראל, עבור בעלי אזרחות צרפתית. חלקם מספרים כי ההצבעה בבחירות הללו, שהסקרים מצביעים כעת על קרב צמוד בהן בין מקרון ללה פן, חשובה להם מאוד - וכי ברצונם להשפיע על עתידה של הקהילה היהודית הגדולה בצרפת.
8 צפייה בגלריה
מצביעים בבחירות לנשיאות צרפת בתל אביב
מצביעים בבחירות לנשיאות צרפת בתל אביב
מצביעים בבחירות לנשיאות צרפת, בקלפי בתל אביב
(צילום: AFP)
"אני קשורה לצרפת, חייתי 18 שנים בפריז", סיפרה קלרה, תושבת רעננה, שהגיעה לקלפי שנפתחה בבית ויצו בתל אביב. "המדינה שלי פה, אבל אני חושבת שחשוב להצביע בבחירות, גם בתור יהודייה שחיה בישראל", הוסיפה. היא מביעה ביטחון שמקרון ינצח: "אין מישהו אחר".
אילנה ברוך מתל אביב, שנשואה לצרפתי ולכן יש לה זכות בחירה, סיפרה כי הגיעה גם היא לקלפי כדי "להשפיע". לדבריה, "זה חשוב לי מאוד בשביל היהודים בארץ והיהודים בצרפת. אני יודעת שמקרון ינצח, אבל אני לא בוחרת בו. אני פשוט לא רוצה שלה פן תנצח".
דבורה, שעלתה לפני חמש שנים מצרפת, סיפרה: "חשוב לי להצביע, כי הסיטואציה בצרפת לא קלה. אני מעדיפה שייבחר מישהו מהימין אבל לא הקיצוניים. גם מקרון הוא לא הבחירה הכי גרועה מהמועמדים".
8 צפייה בגלריה
בחירות צרפת עמנואל מקרון ו מרין לה פן
בחירות צרפת עמנואל מקרון ו מרין לה פן
נושפת בעורפו. לה פן ומקרון
(צילום: AFP, EPA )
8 צפייה בגלריה
מרין לה פן מצביע ב בחירות צפון צרפת
מרין לה פן מצביע ב בחירות צפון צרפת
לה פן מצביעה בקלפי, היום
(צילום: AFP )
8 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פוגש בוחרים בחירות צפון צרפת
נשיא צרפת עמנואל מקרון פוגש בוחרים בחירות צפון צרפת
מקרון מנשק תומכים בארצו. "אין מישהו אחר"
(צילום: רויטרס )
ג'ניפר בן חמרון, תושבת תל אביב, אמרה גם היא כי היא חוששת מעלייה בתופעת האנטישמיות בצרפת, שממנה עלתה ארצה לפני 13 שנה. "כל המשפחה שלי בצרפת, אנחנו טסים לבקר, אז כן – חשוב לי שהמצב יהיה טוב שם", הוסיפה. "מי שמכיר את המצב בצרפת יודע שיש היום אנטישמיות ואלימות, וחשוב שיהיה מישהו שינהל את המדינה כמו שצריך, ושגם יהיה קשר טוב עם ישראל".
סרג' מתל אביב, שמתגורר בארץ 18 שנים, מסביר שהגיע לקלפי לא כדי להביא לבחירתו של אחד המועמדים, אלא למנוע את בחירתם של ממועמדים אחרים שמהם הוא חושש. הוא לא אמר למי יצביע: "יש כמה מועמדים שלא הייתי רוצה לראות שם, ובגלל זה הגעתי להצביע ולהשפיע".
גם גרג זוואי עלה ארצה לפני 18 שנה: "אי אפשר להתנתק לגמרי. העולם הדמוקרטי הוא עולם אוניברסילי וחשוב להצביע". הוא נשאל למי יצביע, והשיב: "אם אני מסתכל רק על ההיבט הציוני, אז הייתי אומר שהימין הקיצוני, אבל אם אני מסתכל מה טוב לצרפת, אז זו ממשלה דמוקרטית, ליברלית יותר. אבל הכול יכול לקרות. בארצות הברית דברים השתנו, גם בארץ - ואין סיבה שבצרפת לא".
מרין, שמתגוררת בארץ כ-5 שנים, אמרה כי התוצאה לא חשובה כמו עצם מימוש זכות ההצבעה. "זה מאוד חשוב להצביע. ימין או שמאל לא חשוב, העיקר להביע עמדה. בישראל לא צריכים עם הפוליטיקה הישראלית. למשפחות ששם, לקשרים שלנו עם צרפת. הקשר צריך להיות גם פוליטי".