נשיא צרפת עמנואל מקרון הוא אומנם הפייבוריט לנצח בבחירות לנשיאות, שהסיבוב הראשון שלהן ייערך ביום ראשון הקרוב, אבל נתון אחד מטריד אותו מאוד ועלול להכריע את המרוץ שלא בטובתו: יותר מרבע מהצרפתים – שיעור חסר תקדים – מודים שהם עדיין אינם בטוחים למי יצביעו או שאינם מתכוונים להצביע כלל. בהתחשב בכך שכל הסקרים מצביעים על צמצום דרמטי של הפער בין מקרון לבין מי שצפויה להיות יריבתו בסיבוב המכריע, מרין לה פן, הנתון הזה גורם לכך שחוסר ודאות אופף כעת את תוצאות הבחירות.
11 צפייה בגלריה
צרפת עלונים בחירות עמנואל מקרון מרין לה פן ז'אן לוק מלנשון
צרפת עלונים בחירות עמנואל מקרון מרין לה פן ז'אן לוק מלנשון
מקרון, לה פן ומלנשון בעלוני בחירות לקראת ההצבעה ביום ראשון
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון בחירות צרפת ריאיון טלוויזיה 4 ב אפריל
עמנואל מקרון בחירות צרפת ריאיון טלוויזיה 4 ב אפריל
נשיא צרפת משיב לשאלות בטלוויזיה אתמול, לקראת ההליכה לקלפיות
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון מדבר ב עצרת בחירות ב מערב צרפת
עמנואל מקרון מדבר ב עצרת בחירות ב מערב צרפת
מקרון בעצרת בחירות במערב צרפת. הדו"ח על מקינזי מספק תחמושת ליריביו
(צילום: AFP)
הסיבוב הראשון בבחירות ייערך ב-10 באפריל, ואיש מהמתמודדים בו אינו צפוי לגרוף 50% מהקולות או יותר, הרף הדרוש להכרעת המרוץ כבר בסיבוב זה. לפיכך המועמדים שיגיעו לשני המקומות הראשונים יעפילו לסיבוב שני ומכריע, שייערך ב-24 באפריל ובו יתחרו זה מול זה ראש בראש. המנצח בסיבוב השני יוכתר לנשיא הבא של צרפת.
לפי סקרים אחרונים, בסיבוב הראשון זוכה מקרון לכ-27% ולה פן זוכה ל-23%, והם צפויים להעפיל לסיבוב המכריע. במקום השלישי ניצב איש השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון עם כ-15%, ברביעי נמצא הפוליטיקאי היהודי ומנהיג הימין הקיצוני אריק זמור עם כ-9%, ובחמישי מועמדת המפלגה הרפובליקנית מהימין המתון ולרי פקרס עם כ-8% בלבד. בסיבוב השני צופים הסקרים ניצחון למקרון על לה פן, אבל בפער קטן מאוד יחסית, של כ-5-6%. לשם השוואה, בבחירות הקודמות, ב-2017, ניצח אותה מקרון בפער של 32%, ורק בחודש שעבר הוא עוד הוביל עליה בסקרים ב-14%.
11 צפייה בגלריה
מארין לה פן
מארין לה פן
לה פן. לפני 5 שנים הפער היה 32%, עכשיו 6% לכל היותר
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
בחירות ל נשיאות צרפת מועמד השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון
בחירות ל נשיאות צרפת מועמד השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון
סוציאליסט אדוק. ז'אן-לוק מלנשון
(צילום: רויטרס)
ביום שבת האחרון, בעצרת הגדולה הראשונה שלו במסגרת הקמפיין, הזהיר מקרון בעצמו את תומכיו שאין שום ודאות שינצח בבחירות. "אל תאמינו לסקרים או לפרשנים שיישמעו נחרצים ויגידו לכם שהבחירות גמורות, שהכול יהיה בסדר. מהברקזיט ועד למערכות בחירות רבות כל כך כבר למדנו שמה שבסקרים נראה לא סביר – יכול לקרות בפועל".
לצמצום הפער בין מקרון ללה פן תרמו כמה גורמים. לה פן מנהלת קמפיין כבר קרוב לחצי שנה, והיא מדגישה בו את הירידה בכוח הקנייה של מעמד הביניים ושל בעלי ההכנסה הנמוכה, ומתמקדת בשיפור איכות חייהם, ופחות בסוגיות שבעבר היו מזוהות איתה יותר, כמו המאבק במהגרים ובאיסלאם, גם אם היא מוסיפה להקדיש לו רבות מהצהרותיה. את חמש השנים האחרונות ניצלה לריכוך תדמיתה הציבורית, וגם העובדה שבבחירות הנוכחיות מתמודד איש ימין קיצוני בהרבה ממנה, היהודי אריק זמור, עוזרת לה להיראות אחראית ורציונלית יותר.
11 צפייה בגלריה
צרפת עמנואל מקרון כרזת בחירות בעיר ליל
צרפת עמנואל מקרון כרזת בחירות בעיר ליל
כרזת בחירות של מקרון קרועה בעיר ליל. כוח הקנייה נשחק
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
מרין לה פן בחירות צרפת ריאיון טלוויזיה 4 ב אפריל
מרין לה פן בחירות צרפת ריאיון טלוויזיה 4 ב אפריל
"מדברת באופן ישיר ואומרת את האמת". לה פן מקווה לזכות בקולות המתלבטים
(צילום: EPA)
מקרון מצדו החל את הקמפיין בשלב מאוחר מאוד, רק לפני כחודש, והוא מיקד אותו ברפורמות כלכליות שאינן פופולריות במיוחד. לצרותיו הצטרף בימים האחרונים דו"ח של הסנאט הצרפתי בנוגע לשימוש שעשתה הממשלה ביועצים פרטיים מחברת הייעוץ "מקינזי ושות" לצורך ניהול מבצע חיסוני הקורונה וגיבוש תוכניות אחרות. בדו"ח מואשמת מקינזי בהעלמת מס, והוא מספק תחמושת ליריביו של מקרון בקמפיין.
כך או כך, הדאגה הגדולה ביותר במחנה מקרון היא שתומכיו לא ילכו לקלפיות משום שיאמינו שהניצחון כבר מונח בכיסו. "ברור שאני מודאג", אומר ג'וליאן דשאמפ בן ה-28, חבר במפלגתו של מקרון, שמודה כי חלק ממכריו אינם יודעים מה לעשות. "הם לא מאמינים לגמרי במקרון, אבל אם הם מתנגדים לקיצונים – הם חייבים לצאת להצביע לו". מקרון עצמו קרא למצביעיו לפעול נגד הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני בצרפתי: "אל תסתפקו בלקרוא להם בוז – תילחמו ברעיונות שלהם".

פתק לבן בסיבוב השני: "להראות שאני לא מרוצה"

מבין מערכות הבחירות שמקיימת צרפת, הבחירות לנשיאות הן אלה שאליהן יוצאים הצרפתים להצביע בשיעורים הגבוהים ביותר, אולם בשנים האחרונות חלה ירידה בשיעור ההצבעה: אם בבחירות לנשיאות ב-2007 הצביעו 84% מבעלי זכות הבחירה, ב-2017 ירד השיעור הזה ל-78%. סקרים מלמדים כעת כי הפעם שיעור הנמנעים עשוי להיות גבוה אף יותר, במיוחד בקרב צעירים ובני המעמדות שאינם גבוהים. גמלאים ובני המעמדות הגבוהים צפויים להצביע בשיעורים גבוהים משל אלה.
11 צפייה בגלריה
ואלרי פקרס ולרי פקרס מועמדת נשיאות צרפת
ואלרי פקרס ולרי פקרס מועמדת נשיאות צרפת
מועמדת הרפובליקנים פקרס. הרחק מאחור בסקרים
(צילום: AFP )
11 צפייה בגלריה
מועמד לנשיאות צרפת אריק זמור עצרת השקה בחירות
מועמד לנשיאות צרפת אריק זמור עצרת השקה בחירות
היהודי אריק זמור. איש ימין קיצוני, שהתמודדותו עוזרת ללה פן להצטייר כאחראית ושקולה
(צילום: רויטרס)
עם המתלבטים נמנית למשל ליזה גרניה, בת 45, שגרה במונמורנסי, פרבר עשיר בצפון פריז. "אני כבר לא מאמינה למה שפוליטיקאים אומרים. הם נותנים הרבה הבטחות, אומרים מילים של מועמדים, וכשהם מגיעים לשלטון – אנחנו מתאכזבים. יש לי הרושם שיותר ויותר אנשים חושבים שאין בזה טעם: להצביע למי? בשביל מה?". גרניה מרגישה שהפוליטיקאים מנותקים ממציאות החיים היום-יומית של צרפת, ואומר שהיא עשויה לשלשל לקלפי פתק לבן, אפילו בסיבוב השני, ואפילו אם מקרון יתמודד בו מול לה פן: "אני רוצה להראות שאני לא מרוצה".
סקרים מלמדים כי הנושא המרכזי שמטריד את הצרפתים בבחירות הנוכחיות הוא הירידה בכוח הקנייה שלהם והעלייה במחירי המזון והאנרגיה. נושאים אחרים שחשובים להם הם תוכניות הרווחה, הביטחון, ההגירה והסביבה, אבל רבים מהם חשים שהסוגיות הללו לא זכו לתשומת הלב הראויה בקמפיין הנוכחי, בין השאר משום שהמלחמה באוקראינה מאפילה על כל שאר הנושאים.
קווין, איש שמאל בן 26 העובד כמורה להיסטוריה ולגאוגרפיה בחטיבת הביניים בבית ספר ציבורי בפרבר עני של פריז, כועס על העובדה שבקמפיין הזה לא מתנהל דיון פוליטי עמוק. הוא אומר שהוא מאוכזב מאוד ממצבה העכשווי של הפוליטיקה המקומית, ושבכל מקרה לא יצביע למקרון או ללה פן.
11 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון
מקרון בפסגת נאט"ו. בוחרים מרגישים שהעיסוק באוקראינה מאפיל על נושאים חשובים אחרים
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
צרפת עלוני בחירות עמנואל מקרון מרין לה פן
צרפת עלוני בחירות עמנואל מקרון מרין לה פן
פניהם של מקרון ולה פן מתמזגים בעלוני בחירות בצרפת
(צילום: AFP)
אפילו באזורים המזוהים באופן מסורתי עם הימין-מרכז אפשר למצוא מי שנחשבים בדרך כלל למצביעי מקרון טבעיים אבל כעת מתלבטים. בכפר ויר שבאזור נורמנדי, למשל, ז'וזיאן קומטס בת ה-58, העובדת במערכת הבריאות, אומרת שהיא כמעט בטוחה שתצביע לנשיא המכהן, אבל אז היא נזכרת בתוכניתו להעלות את גיל הפרישה ובדמותו היהירה-משהו בעיניה, ומהרהרת באפשרויות מחדש. אם לא במקרון, היא מתכוונת לבחור במלנשון מהשמאל הקיצוני, סוציאליסט אדוק שתומכיו בכפר מקווים כי גיוס הקולות הצפים יאפשר לו לעקוף את לה פן ולעלות לסיבוב המכריע.
גם מצביעי לה פן אפשר למצוא בוויר. מרי-תרז הנבל, בת 67, מעידה שהיא מעריצה את הכריזמה העממית של מנהיגת הימין ואת הדיבור הישיר שלה. "כשלה פן מדברת היא הוגנת ואומרת את האמת", קובעת הנבל, ומספרת על דמי הפנסיה הנמוכים שלה והעלייה במחירי המזון. בחודש מרץ הגיע שיעור האינפלציה בצרפת ליותר מ-5%, והחשש בוויר הוא שהמחירים רק יעלו. יש בכפר מי שמאמינים שלה פן יכולה להביא את השינוי.