התושבים בעוטף עזה נצורים כבר כמעט שלוש יממות, וגורם מדיני הזהיר אמש (חמישי) כי "אם יעברו עוד כמה ימים במצב הנוכחי - של כוננות פיגועים והתרעות - נצטרך לעבור ממילים לטילים". לדבריו, "לא כדאי להיכנס ללחימה של כמה ימים בגלל גחמה של החמאס. אם אפשר להוריד אותם מהעץ בלי לירות עוד יומיים-שלושה - עם כ-5,000 איש שנפגעו ויקבלו פיצוי – זה עדיף מ-5 ימי קרב, שבגינם נחזור לאותה נקודה ונפגע בחופשות ובכלכלה הישראלית שמתמודדת עם יוקר מחייה".
הגורם העריך כי החמאס נמצא בבעיה, ויצטרך להפעיל לחץ על הג'יהאד האיסלאמי, שרוצה לנקום על מעצר בכיר הארגון, כדי להימנע מהסלמה ממשית. ביום ראשון אמורים לצאת 14 אלף פועלים לעבוד בישראל, והמעברים, בשל המצב, סגורים. בישראל מעריכים שחמאס חושש שהלחץ האזרחי ייתן את אותותיו. אחת ההשלכות המיידיות היא הפסקות חשמל ברצועה.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בהתייעצות ביטחונית על המצב בדרום
ראש הממשלה יאיר לפיד בהתייעצות ביטחונית על המצב בדרום
"לא כדאי להיכנס ללחימה בגלל גחמה". בדרג המדיני נערכים לשינוי טקטיקה
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
5 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל מסייר בעוטף עזה
הרמטכ"ל מסייר בעוטף עזה
"נצטרך לעבור ממילים לטילים"
(צילום: דובר צה"ל)
בישראל מאמינים כי החמאס מבין שהג'יהאד עלול לגרור את האזור לכמה ימי קרב, אך הם יעדיפו להימנע מסיטואציה שכזו. גורם מדיני אמר ל-ynet כי "אם יעברו עוד יומיים שלושה - ונראה שההתרעה לא יורדת אז לא יהיה מנוס מלעבור לתקיפה קינטית".
"בסוף יש שני יישובים שהם נצורים שזה כרם שלום, ונחל עוז ויישובים אחרים שהגישה אליהם נפגעת אך יכולים לצאת. אם נצליח לסיים את האירוע בלי לירות ירייה אחת מי יפסיד? הג'יהאד שטיפס על עץ ולא הביא שום הישג". בירושלים הבהירו כי לא ינהלו משא ומתן עם ארגון טרור: "הדבר היחיד שעשינו זה לשחרר תמונה של מנהיג הג'יהאד בגדה כדי להראות שהוא בחיים. במצב כזה ההרתעה לא תיפגע. ואם נעבור למתקפות קינטיות אז אדרבה".
5 צפייה בגלריה
חסימות בכבישי הדרום
חסימות בכבישי הדרום
בינתיים, הכבישים בעוטף סגורים
(צילום: בראל אפרים)
5 צפייה בגלריה
החסימות בדרום בעקבות פעילויות ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי
החסימות בדרום בעקבות פעילויות ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי
החסימות בדרום בעקבות פעילויות ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי
"יגרם להם נזק בעזה - בגלל הפגיעה ביצוא של ירקות ופירות לגדה ולחו"ל. זה יפגע בכלכלה העזתית. אמנם ישראל סגרה את המרחב, אבל מציאות החיים בשדרות ובקיבוצים לא נפגעה מאוד. בעזה יש 2.5 מיליון איש כלואים בלי סחורות ובלי פועלים. בישראל, בלי להפחית מהחומרה - החיים פחות נפגעו".
במקביל, גורם בכיר בארגון הג'יהאד האיסלאמי אמר לרשת אל-ג'זירה כי "הזרוע הצבאית שלנו בכוננות להגיב על פשעיה של ישראל, המעצר של בסאם א-סעדי מהווה חצייה של קו אדום. המגעים המתמשכים עם המצרים לא הביאו עד כה לשום הבנות. המצרים השמיעו הבטחות בעניין מצבו הבריאותי של א-סעדי".
אמש התייחס שר הביטחון בני גנץ למתיחות ואמר בערב ההוקרה ללוחמי הקישון של ארגון נכי צה"ל: "אנחנו נמצאים בתקופת מתיחות כרגע בדרום, בעזה, יש את תושבי העוטף שהם מהווים חזית איתנה ומתמשכת. כמו שעשו יישובי קו העימות בצפון, כמו שעשו תושבי יו"ש באינתיפאדה, כל פעם אנחנו רואים את זה במקום אחר".
לדבריו, "קודם כל אני חושב שאנחנו צריכים להוקיר את האזרחים ולהגיד שמדינת ישראל לא תיתן לאף אחד ברצעות עזה, להחזיק כבני ערובה את תושבי הדרום", זאת על אף שתושבי עוטף עזה נצורים ביישובים כאמור משלישי בבוקר. "אנחנו מתכוונים שהשגרה תחזור במהרה", הבהיר גנץ.
במקביל נפגש הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, עם ראשי הרשויות בדרום הארץ. במהלך הפגישה, שהתקיימה בפיקוד הדרום בב"ש, ראש העיר שדרות אלון דוידי שמוביל קו ניצי מול רצועת עזה, הפציר ברמטכ"ל להגיב בעוצמה מול הג'יהאד. "אם יש איום תחסלו אותו. אם לא יודעים מהו תחשבו על פתרון אחר", אמר בזעם, ואז הטיח בו: "אם אין לך תשובות מדוע הזמנת אותנו?", ויצא במחאה מהחדר. כעבור מספר דקות חזר לפגישה.
דבריו של גנץ נאמרו ברקע העלאת כוננות הפיגועים לאחר המבצע לתפיסתו של מנהיג הג'יהאד האיסלאמי בשומרון, באסם א-סעדי, שמעצרו הוארך אמש בשמונה ימים בבית המשפט הצבאי בסאלם. כזכור, א-סעדי נעצר ביום שני האחרון, במבצע מעצרים נרחב בלב ג'נין. מאז מעצרו מאיים הג'יהאד להוציא פיגועי נקמה נגד ישראל. ‏לפי שב"כ, סעדי בן ה-61, נכלא שבע פעמים על מעורבותו בפעילות טרור עניפה לאורך השנים. לאחרונה פעל ביתר שאת לשיקום פעילות הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני במסגרתה עמד מאחורי בניין כוח צבאי משמעותי של הארגון בשומרון בכלל ובג'נין.

הציוץ של האם שאיבדה את בנה ב"שומר החומות": "כולם מבינים שצריך להיזהר, גם בממ"ד"

שני אביגל, ששכלה את בנה עידו במבצע "שומר החומות", שנהרג מפגיעת רקטה בבניין מגוריו בעת ששהה בממ"ד, שיתפה בטוויטר את חוויותיה מהימים האחרונים – שהם גם התקופה המתוחה ביותר מאז המבצע אשתקד. "15 טלפונים לאחותי עד שהיא מתעוררת ועונה. 'תארזי דברים וצאי משדרות! בטח יהיה צבע אדום'. במקום קפה של בוקר, מעירה זריז את הילדים ויוצאת. בדרך פקק ארוך של מכוניות. היום כבר כולם מבינים שקסאם זה משהו שצריך להיזהר מפניו, גם בממ"ד", כתבה.
5 צפייה בגלריה
שני אביגל אימו של עידו אביגל שנהרג מרקטה בשומר חומות
שני אביגל אימו של עידו אביגל שנהרג מרקטה בשומר חומות
שני אביגל, אמו של עידו
(צילום: גדי קבלו)
"ארבעה ימים שתושבי שדרות והעוטף נצורים בביתם. כעת התקבל עדכון כי היום יהיה היום החמישי. בתי עסק ריקים או סגורים. חושבים פעמיים אם לצאת לקנות חלב. מבינים שזה יכול להרוג אותך, אולי יהיה צבע אדום בדרך. נשמע מוגזם?! ספרו את זה לאמא שישבה בממ"ד הסגור והבטוח ועדיין איבדה את הבן שלה. בשאר הארץ מתנהלים כרגיל, אבל לא בעוטף".
היא המשיכה: "שם הרחובות ריקים והאווירה בשטח מתוחה. שומעת פוליטיקאים מנגנים את אותם משפטים של 'נכה ביד חזקה'. משפטים שנאמרו ע"י כ"כ הרבה אנשים שונים, אותה גברת בשינוי אדרת. חלק מהמדינה משותק ונושאים שטחיים תופסים יותר מקום בפיד. זה הנושא שצריך להיות בשיח. אמן שנדע ימים של שקט אמיתי".
החסימות הנרחבות בעוטף עזה נמשכות מיום שלישי כאמור, בעקבות החשש לירי נ"ט או פיגוע צליפה מצד פעילי הג'יהאד האיסלאמי כנקמה על מעצרו של א-סעדי. מערכת הביטחון כינסה שלשום הערכות מצב כל כמה שעות, ובחרה להמשיך בחסימות כדי להימנע מאירוע ביטחוני באזור. המצרים ממשיכים להפעיל לחצים כבדים על הג'יהאד כדי שירסן את תגובתו. ההבנה היא שהארגון השני בגודלו ברצועה לא יוציא לפועל פיגוע גדול ללא אישור חמאס, ולכן ישראל פנתה גם לקטארים כדי לנסות להרגיע את השטח.
הכבישים שנשארו חסומים באזור הם כביש 4 לכיוון דרום מצומת זיקים לצומת יד מרדכי; כביש 34 מצומת יד מרדכי לצומת ניר עם בשני הכיוונים; וכביש 232 מצומת ניר עם לצומת סעד בשני הכיוונים. חוף זיקים נשאר גם הוא סגור, ותנועת הרכבות בין אשקלון לנתיבות לא חודשה לפי שעה. קייטנות, חינוך בלתי פורמלי ושאר פעילויות הקיץ באזור העוטף התקיימו כרגיל, אבל בקרבת מרחבים מוגנים. את ההחלטה קיבלו הרשויות המקומיות ולא פיקוד העורף.
המועצה האזורית אשכול הודיעה כי בהתאם להערכת מצב, הוחלט גם על חסימת הכניסה והיציאה מיישובי חבל שלום והחלוציות דרך כביש 232. נמסר כי יש לנסוע דרך השדות. כמו כן, הופסקה פעילות קו 10 ו-12 של "דן בדרום" וכן קו 495 של "גלים" עד להודעה חדשה.
פורסם לראשונה: 22:27, 04.08.22