שעות קריטיות בדרום: שלושה ימים שלמים שבעוטף עזה חווים סגר, חסימות כבישים וילדים שנצורים בבית בחופש הגדול. כל זאת ללא שיגור אחד מהרצועה, אך ברקע העלאת כוננות הפיגועים לאחר המבצע לתפיסתו של מנהיג הג'יהאד האיסלאמי בשומרון, באסם א-סעדי, שמעצרו הוארך הערב (חמישי) בשמונה ימים בבית המשפט הצבאי בסאלם.
כזכור, א-סעדי נעצר ביום שני האחרון, במבצע מעצרים נרחב בלב ג'נין. מאז מעצרו מאיים הג'יהאד להוציא פיגועי נקמה נגד ישראל. ‏לפי שב"כ, סעדי בן ה-61, נכלא שבע פעמים על מעורבותו בפעילות טרור עניפה לאורך השנים. לאחרונה פעל ביתר שאת לשיקום פעילות הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני במסגרתה עמד מאחורי בניין כוח צבאי משמעותי של הארגון בשומרון בכלל ובג'נין.
4 צפייה בגלריה
חסימות הכבישים בשער הנגב בעקבות פעילויות טרור המזוהות עם ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי
חסימות הכבישים בשער הנגב בעקבות פעילויות טרור המזוהות עם ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי
נותרו חסומים גם היום. הכבישים בעוטף עזה
(צילום: רועי עידן)
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בהתייעצות ביטחונית על המצב בדרום
ראש הממשלה יאיר לפיד בהתייעצות ביטחונית על המצב בדרום
בישראל סירבו לדרישות הג'יהאד. ראש הממשלה לפיד בהתייעצות ביטחונית
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
אמש דיווח העיתון הפלסטיני אל-קודס דיווח אמש כי הג'יהאד האיסלאמי הציב בפני המתווכים המצרים כמה תנאים לרגיעה: הראשון הוא איתות למשפחתו של א-סעדי על כך שהוא בריא, הפסקה של הפעילות הצבאית של ישראל בגדה המערבית, והתחייבות "לסיים את סבלו" של העציר חליל עוואודה, איש הארגון, ששובת רעב כבר 145 ימים. בישראל דחו את הדרישות האלה והבהירו הערב: "לא ננהל מו"מ עם ארגון טרור".
הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, נפגש כעת עם ראשי הרשויות בדרום הארץ. במהלך הפגישה, המתקיימת בפיקוד הדרום בב"ש, ראש העיר שדרות אלון דוידי שמוביל קו ניצי מול רצועת עזה, הפציר ברמטכ"ל להגיב בעוצמה מול הג'יהאד. "אם יש איום תחסלו אותו. אם לא יודעים מהו תחשבו על פתרון אחר", אמר בזעם, ואז הטיח בו: "אם אין לך תשובות מדוע הזמנת אותנו?", ויצא במחאה מהחדר. כעבור מספר דקות חזר לפגישה שעודנה מתקיימת.
במקביל, שר הביטחון בני גנץ התייחס למתיחות ואמר בערב ההוקרה ללוחמי הקישון של ארגון נכי צה"ל: "אנחנו נמצאים בתקופת מתיחות כרגע בדרום, בעזה, יש את תושבי העוטף שהם מהווים חזית איתנה ומתמשכת. כמו שעשו יישובי קו העימות בצפון, כמו שעשו תושבי יו"ש באינתיפאדה, כל פעם אנחנו רואים את זה במקום אחר".

4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל מסייר בעוטף עזה
הרמטכ"ל מסייר בעוטף עזה
נפגש עם ראשי הרשויות בדרום. כוכבי, היום בעוטף עזה
(צילום: דובר צה"ל)
לדבריו, "קודם כל אני חושב שאנחנו צריכים להוקיר את האזרחים ולהגיד שמדינת ישראל לא תיתן לאף אחד ברצעות עזה, להחזיק כבני ערובה את תושבי הדרום", זאת על אף שתושבי עוטף עזה נצורים ביישובים כאמור משלישי בבוקר. "אנחנו מתכוונים שהשגרה תחזור במהרה", הבהיר גנץ.
נזכיר, בצה"ל הוחלט מוקדם יותר היום על תגבור אוגדת עזה בכוחות נוספים לטובת העלאת המוכנות. כמו כן, הוקפאו יציאות לוחמים לחמשושים בקרב חלק מהיחידות הקרביות שבכוננות הקפצה לדרום. עדיין לא הוחלט סופית על עוצר, עליו בדרך כלל מחליטים בשעות מתוחות מסוג זה בימי חמישי.
מוקדם יותר הערב אמר מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף נמרוד אלוני, כי בצבא "מזהים כוונות של הג'יהאד האיסלאמי לממש פיגועים נגד תושבי העוטף וחיילי צה"ל". הוא הוסיף כי "חסימות הכבישים יימשכו ככל שיידרש. ביטחון התושבים קודם לכל". לדבריו, "הכוחות באוגדת עזה נמצאים בימים האחרונים בכוננות גבוהה. לצד מאמצי ההגנה, אוגדת עזה קולטת כוחות לעימות אפשרי עם הג'יהאד האיסלמי, בהתאם להערכת המצב".
ראש הממשלה יאיר לפיד קיים הערכת מצב ביטחונית בהשתתפות גנץ, כוכבי, היועץ לביטחון לאומי, ראש השב"כ ונוספים. בתום הדיון אמר לפיד: "אנחנו מבינים ושותפים לקושי של תושבי הדרום. מה שעומד לנגד עינינו זה שמירה על חייהם והגנה על ביטחון ישראל". לפיד הוסיף כי "סידורי הביטחון שהוחלט עליהם הם היערכות נדרשת וזמנית בלבד. לא נקבל מצב שבו ארגוני הטרור ישבשו את חיי התושבים, ולא נירתע מהפעלת כוח כדי להחזיר את שגרת החיים לדרום המדינה".
החסימות הנרחבות בעוטף עזה נמשכות מיום שלישי כאמור, בעקבות החשש לירי נ"ט או פיגוע צליפה מצד פעילי הג'יהאד האיסלאמי כנקמה על מעצרו של א-סעדי. מערכת הביטחון כינסה אתמול הערכות מצב כל כמה שעות, ובחרה להמשיך בחסימות כדי להימנע מאירוע ביטחוני באזור. המצרים ממשיכים להפעיל לחצים כבדים על הג'יהאד כדי שירסן את תגובתו. ההבנה היא שהארגון השני בגודלו ברצועה לא יוציא לפועל פיגוע גדול ללא אישור חמאס, ולכן ישראל פנתה גם לקטארים כדי לנסות להרגיע את השטח.
הכבישים שנשארו חסומים באזור הם כביש 4 לכיוון דרום מצומת זיקים לצומת יד מרדכי; כביש 34 מצומת יד מרדכי לצומת ניר עם בשני הכיוונים; וכביש 232 מצומת ניר עם לצומת סעד בשני הכיוונים. חוף זיקים נשאר גם הוא סגור, ותנועת הרכבות בין אשקלון לנתיבות לא חודשה לפי שעה. קייטנות, חינוך בלתי פורמלי ושאר פעילויות הקיץ באזור העוטף התקיימו כרגיל, אבל בקרבת מרחבים מוגנים. את ההחלטה קיבלו הרשויות המקומיות ולא פיקוד העורף.
המועצה האזורית אשכול הודיעה כי בהתאם להערכת מצב, הוחלט גם על חסימת הכניסה והיציאה מיישובי חבל שלום והחלוציות דרך כביש 232. נמסר כי יש לנסוע דרך השדות. כמו כן, הופסקה פעילות קו 10 ו-12 של "דן בדרום" וכן קו 495 של "גלים" עד להודעה חדשה.
מנהיג הג'יהאד האסלאמי, זיאד נחאלה, נפגש היום עם נשיא איראן ראיסי. נחאלה הגיע לטהרן אתמול, ברקע מעצר הבכיר בג'נין, יחד עם משלחת מטעם הג'יהאד האסלאמי לביקור שיימשך מספר ימים. אתמול הוא נפגש עם עם יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד באקר קאליבאף, ועם שר החוץ האיראני חסין אמיר עבד אל-להיאן.
בהמשך לדרישות הארגון, גם חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת), פנתה לשר הביטחון גנץ בדרישה "לשחרר לאלתר את העציר המינהלי חליל עוואודה שנמצא בסכנת חיים מיידית". במכתבה לשר גנץ כתבה: "מצבו של העציר המינהלי מתדרדר כל שעה וסכנת חיים מרחפת מעל ראשו. אם הוא ימות, דמו יהיה בראשו של מי שחתם על צו המעצר המינהלי נגדו, על שב"ס, ועלייך כשר הביטחון".