רוב מובהק של 57% מהאמריקנים לא מרוצה מהמדיניות של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן סביב המלחמה בין ישראל לחמאס בעזה, ורק 33% מרוצים ממנה. כך עולה מסקר חדש ומדאיג עבור הנשיא הדמוקרטי, שמפרסם אמש (יום ג') העיתון "ניו יורק טיימס".
כמו סקרים אחרים שפורסמו בימים האחרונים, גם הסקר הזה מצביע על התמיכה ההולכת וגוברת בקרב צעירים אמריקנים בפלסטינים, אם כי במקביל הוא מצביע על זינוק בתמיכה בקרב צעירים בנשיא לשעבר דונלד טראמפ, הפייבוריט בפריימריז הרפובליקניים שמקווה להביס את ביידן בבחירות לנשיאות בשנה הבאה.
4 צפייה בגלריה
עשן בחאן יונס, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
עשן בחאן יונס, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן והפצצה בחאן יונס. רוב האמריקנים נגד מדיניותו סביב עזה
(צילום: SAID KHATIB / AFP, רויטרס)
הכותרת
המלחמה שנשכחה, אבל משפיעה על המערכה נגד חמאס
28:26
על פי הסקר של העיתון ושל מכון סיינה קולג', כמעט שני שלישים מהנשאלים בני 18 עד 29 לא מרוצים מהמדיניות של ביידן סביב המלחמה – שבמהלכה הפגין הנשיא תמיכה חסרת תקדים בישראל, אבל בצל הזעם כלפיו מהצד הדמוקרטי הוא מביע ביקורתיות רבה יותר בשבועות האחרונים כלפי הממשלה בירושלים, קורא לה להימנע מפגיעה באזרחים בעזה ולוחץ להפחתת העצימות של המלחמה.
נתון מעניין שמציינים ב"טיימס" הוא שבקרב בני 18 עד 29 – קבוצת גיל שנחשבת באופן מסורתי לדמוקרטית למדי – 49% אמרו שיצביעו לטראמפ ולא לביידן. מדובר בזינוק עבור טראמפ ביחס לסקר קודם שנערך ביולי, אז ביידן הוביל עליו בקרב הצעירים הללו בפער של 10%. ב"טיימס" מדגישים לצד זאת כי לא ברור עד כמה תתורגם ההתנגדות למדיניות ביידן סביב המלחמה להצבעה דווקא עבור טראמפ, שמצהיר גם הוא על תמיכה רבה בישראל ומעורר התנגדות עצומה בקרב הליברלים.
חלקם שוקלים לא להצביע כלל: "אני לא רוצה להצביע עבור מי שלא מזוהה עם הערכים האישיים שלי, ובכל הנוגע לעזה ביידן הראה שהוא לא", אמר ל"טיימס" קולין לונר, מהנדס תוכנה בן 27 מסן פרנסיסקו. "האם אצביע לביידן או שלא אצביע בכלל? זה ממש קשוח, בגלל שאם אני לא מצביע לביידן, אני פותח פתח לאפשרות שטראמפ ינצח, ואני ממש לא רוצה את זה".
4 צפייה בגלריה
הפגנה של פרו-פלסטינים בוושינגטון
הפגנה של פרו-פלסטינים בוושינגטון
הפגנה פרו-פלסטינית בוושינגטון, באוקטובר. מי שמתנגד למדיניות ביידן יצביע לטראמפ? לא בטוח
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
אוואן קרוצ'ט, מפיק וידאו בן 30 מצפון קרוליינה, שמגדיר עצמו כעצמאי הנוטה לשמאל ותמך ב-2016 בברני סנדרס, אומר כי עבורו טראמפ וביידן "הם שני הצדדים של אותו המטבע": "אני לא תומך בביידן סביב ישראל, ואני לא תומך בטראמפ סביב ישראל", הוא אומר. לדבריו, אם ייאלץ לבחור בין שניהם, הוא יבחר כנראה בטראמפ, אך שוקל גם לתמוך במועמד העצמאי ומתנגד החיסונים רוברט קנדי ג'וניור. בריאיון ל"טיימס" הוסיף קרוצ'ט כי הוא חושב שביידן צריך להיענש על התמיכה שלו בישראל: "אנחנו במקום שבו אני חושב שזה צריך להיפסק. אני חושב שביידן צריך לשאת באחריות. הוא צריך לתת את הדין על פשעים".
בסך הכול, בין כלל הבוחרים הרשומים שנשאלו בסקר, 44% סברו כי על ישראל להפסיק את המלחמה בעזה בעוד 39% תמכו בהמשך פעילותה הצבאית, גם אם הדבר כרוך בהרג של אזרחים נוספים. בקרב הצעירים, אלו מביעים כאמור ביקורתיות רבה כלפי ישראל: כמעט מחציתם סבורים שהיא הורגת בכוונה אזרחים, וכמעט שני-שלישים אומרים שהיא לא עושה די כדי להימנע מפגיעה בהם. רובם (55%) מתנגדים לסיוע צבאי או כלכלי נוסף לישראל.
האוכלוסייה הכללית אוהדת יותר את ישראל, ובקרב כלל הנשאלים התמיכה בהמשך הסיוע עומדת על 54%. ב"טיימס" מדגישים לפיכך כי הסוגיה הזו מדאיגה יותר מבחינת ישראל בטווח הארוך. אבל גם בקרב כלל הנשאלים, רבים מהם מביעים אי-נחת מהמשך המלחמה – ולפי הסקר 48% סבורים שישראל לא עושה מספיק כדי להימנע מפגיעה באזרחים בעזה.
4 צפייה בגלריה
טיקטוק
טיקטוק
ברשת החברתית מופצים סרטונים קשים של עזתים הרוגים. "טיקטוק"
(צילום: Dan Kitwood, Getty Images)
נתון מעניין שמציינים בעיתון הוא שבקרב אמריקנים שגולשים באופן שגרתי ב"טיקטוק", הביקורת כלפי ישראל הרבה יותר מובהקת. הרשת החברתית, שנמצאת בבעלות סינית, משמשת מאז 7 באוקטובר להפצת פייק ניוז ותכנים אנטישמיים סביב המלחמה בישראל – והביקורת נגדה מצד פוליטיקאים בארה"ב, שרבים מהם רואים בה שלוחה של הביון הסיני, רק גברה.
קולין לונר, מהנדס התוכנה מסן פרנסיסקו שאמר כי הוא שוקל שלא להצביע לביידן בגלל תמיכתו בישראל, ציין כי בטיקטוק מופצים סרטונים רבים עם תמונות קשות ביותר של אזרחים שנהרגו בעזה ושל בתי חולים שניזוקו בקרבות. "אני מנסה לקחת את זה בערבון מוגבל ולזכור שזו רשת חברתית ושהכול יכול להיות, אבל זה מרגיש כאילו אלו פרספקטיבות מהשטח ושזה באמת מה שקורה".
הסקר החדש מעיד גם על הריחוק ההולך וגובר של הדמוקרטים מישראל, באופן שעשוי לעורר דילמה לא-קלה בקרב יהודים-אמריקנים שרובם תומכים בצד השמאלי של המפה הפוליטית: רק 31% מהדמוקרטים לפי הסקר אומרים שהם חשים סימפטיה לצד הישראלי בסכסוך, בעוד 34% חשים הזדהות רבה יותר עם הפלסטינים ו-16% חשים אותה רמה של הזדהות לשני הצדדים. בקרב הרפובליקנים התמיכה בישראל מובהקת: 76% מזדהים עימה יותר בסכסוך מול הפלסטינים. בקרב לבנים אוונגליסטים, ההזדהות עם ישראל מזנקת ל-80%.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
טראמפ. מוביל בפער קטן גם בסקר החדש
(צילום: AP Photo/Mike Mulholland, File)
ב"טיימס" מדגישים כי הדעות החלוקות בקרב הדמוקרטים סביב התמיכה בישראל עשויות להקשות על ביידן לשמור על אחדות "קואליציית הבוחרים" שגיבש בבחירות 2020, ושאפשרה לו להביס את טראמפ. גם הסקר הנוכחי, כמו רבים אחרים בתקופה האחרונה, מעיד על הקשיים הרבים במרוץ של הנשיא לכהונה שנייה: 46% מהבוחרים הרשומים בסקר אמרו שיצביעו לטראמפ, ו-44% אמרו שיצביעו לביידן. שיעור התמיכה הכללי בביידן עומד לפי הסקר על 37% בלבד, ירידה של שני אחוזים ביחס לסקר שנערך ביולי.
פורסם לראשונה: 22:39, 19.12.23