3 צפייה בגלריה
אספה בכניסה לכלא חרמון
אספה בכניסה לכלא חרמון
אספה בכניסה לכלא חרמון, בפברואר 2020
(צילום: אפי שריר )
ועדת השחרורים של הנהלת בתי המשפט, שהתכנסה בבית הכלא צלמון, קבעה היום (שני) כי יצחק אספה, כדורגלן ליגת העל לשעבר שפגע בנער ארי נשר - שהורכב על ידי חברו על אופניים חשמליים - והפקיר אותו על הכביש, יוכל להשתחרר ממאסר לפני תום ריצוי העונש. עד כה הוא ריצה שנתיים מתוך שלוש השנים שנגזרו עליו. בפרקליטות מחוז צפון מתנגדים להחלטה, וביקשו לעכב את השחרור כדי לשקול לערער לבית המשפט. עיכוב הביצוע אושר לשבעה ימים שבהם יוכלו לערער.
לפני שלושה חודשים דחתה הוועדה את בקשתו הראשונה של אספה, אולם לאחר מכן נקבע דיון נוסף. לקראת הדיון הראשון כתב אביו של ארי, הבמאי אבי נשר, כי הוא מתנגד לשחרור מוקדם בשל ההיבט הציבורי של המהלך: לדבריו, הדבר יהווה מסר לכל מפגע, שיידע ש"הפשע משתלם". נשר הדגיש ששחרורו המוקדם של הנהג יעביר מסר ערכי שלילי, בפרט מאחר שהוא לא הודה במעשה, לא קיבל אחריות ולא הביע חרטה כנה על מעשיו.
3 צפייה בגלריה
ארי נשר ז"ל
ארי נשר ז"ל
ארי נשר ז"ל
(צילום: דוברות מד"א)
בדיון על השחרור אמר נציג היועץ המשפטי לממשלה כי הוא מתנגד להחלטה, והדגיש את עמדת משפחת נשר יחד עם מידע מודיעיני על אספה מתחילת מאסרו. עם זאת, בדיון האחרון הוזכר כי אספה נמצא בטיפול פרטני מעמיק שהתמקד בהתנהגותו לאחר התאונה, בדגש על הפקרת הנערים.
מהדו"ח שהוצג לוועדה עלה כי אספה ממשיך בהתנהגותו החיובית, משמש כעוזר הוראה וכגבאי בבית הכנסת, ומשתף פעולה עם גורמי הטיפול והחינוך כשהתנהגותו ממשיכה להיות טובה וראויה. מעדכון שהגישה הרשות לשיקום האסיר עלה כי התוכנית שמוצעת לכדורגלן נותנת מענה הולם לצרכיו, ותתמקד בכשל המוסרי הכרוך בעבירה שביצע.

"האסיר הביע שוב צער וחרטה על מעשיו, סליחה וכפרה מהורי הנער שנהרג, והדגיש כי המכתב שכתב להם הגיע לידיהם וכי לאחר שחרורו מתעתד לנקוט פעולות שיתנו ביטוי לחרטתו", נכתב. "האסיר מקבל אחריות על מותו של הנער אף כי אין חולק שהתאונה מבחינתו הייתה בלתי נמנעת והוא לא הועמד לדין בגין גרימת מותו וממילא לא הורשע. בנסיבות האמורות, ולאחר שהאסיר העמיק בטיפול בנושא ההפקרה והחרטה כפי שקבעה דעת הרוב, סבורים חברי הוועדה שהאסיר עומד בתנאים שנקבעו בחוק שחרור על תנאי ממאסר, וכי הוא ראוי לשחרור ומסוכנותו לשלום הציבור פחתה".
על אספה, שהורשע בהפקרה אחרי פגיעה ושיבוש הליכי משפט, נגזרו תחילה 4.5 שנות מאסר על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב, אולם בית המשפט העליון קיצר את עונשו לשלוש שנים. אספה החל לרצות את מאסרו בכלא חרמון ב-25 בפברואר 2020. בנוסף על עונש המאסר, רישיונו נפסל לשש שנים והוטל עליו לשלם פיצוי בסך 20 אלף שקל להוריו של נשר.
התאונה הקטלנית התרחשה ב-24 בספטמבר 2018. אספה נהג ברכב שכור בשדרות רוקח בתל אביב מכיוון מערב למזרח, ובאותה עת רכבו במקום ארי נשר ז"ל בן ה-17 וחברו על אופניים חשמליים. בשלב מסוים סטו שני הנערים ונפגעו בעוצמה מחלקה הקדמי של המכונית של אספה. נשר הועבר לבית החולים איכילוב וימים אחדים לאחר מכן נקבע מותו. חברו נפצע.
3 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
האופניים ההרוסים בזירת התאונה בתל אביב, ב-2018
לאחר התאונה עזב אספה את המקום מבלי להושיט עזרה או להזעיק סיוע. מכיוון שנקבע שמדובר היה בתאונה בלתי נמנעת, הוא לא הואשם באחריות לגרימתה אלא בהפקרת הנפגעים ונטישת הזירה.