ועדת החוקה לא תדון מחר (יום רביעי) בצמצום עילת הסבירות, בעקבות הפיגוע שבו נרצחו ארבעה בני אדם בתחנת הדלק שסמוכה להתנחלות עלי. לעומת זאת, הדיון על תיקון חוק הבחירות ברשויות המקומיות בוועדת הפנים והגנת הסביבה דווקא יתקיים מחר כמתוכנן.
לפי דוברות הכנסת, "עקב הפיגוע הקשה, ולבקשת מספר רב של ח"כים ומוזמנים לאפשר השתתפותם בלוויות, מבוטלת ישיבת ועדת החוקה שתוכננה למחר בשעה 09:00, בנושא הצעת חוק יסוד: השפיטה (תיקון - עילת הסבירות). על מועד חדש תבוא הודעה בהקדם".
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן
(צילום: שלו שלום)
הדיון מחר אמור היה לעסוק במתווה הסבירות של השופט נעם סולברג, שלפיו בג"ץ לא יכול להתערב בהחלטות של נבחרי ציבור. הקואליציה החליטה לקדם את החוק אחרי פיצוץ השיחות בבית הנשיא, ובצל הפארסה בוועדה לבחירת שופטים שבמהלכה ניסתה לדחות את הכרעת זהות נציגי הכנסת בחודש.
בנוסח החדש של התיקון לחוק יסוד השפיטה, שהוצג בפני חברי הוועדה, נקבע כי "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק - בעניין סבירות החלטתם".
כלומר, בג"ץ לא יעסוק בהחלטות שיקבלו ראש הממשלה, שרים וחברי כנסת - אך לעומת זאת, הוא כן יכול להתערב בהחלטות של הדרג הפקידותי - כמו למשל האחראי על ההגירה, פקיד שומה, נציבי מס הכנסה של הממשלה ועוד.
2 צפייה בגלריה
דרעי ומקורבו בועז יוסף
דרעי ומקורבו בועז יוסף
דרעי ומקורבו בועז יוסף
(צילם: שלו שלום, אושרי וייצמן)

הדיון בתיקון חוק הבחירות ברשויות המקומיות יתקיים מחר

לעומת ועדת החוקה, מנהלת ועדת הפנים הודיעה הערב לחברי הוועדה כי הדיון בעניין תיקון חוק הבחירות ברשויות המקומיות של ח"כ עמית הלוי (הנוגע רק לעיר טבריה) עדיין יתקיים מחר כמתוכנן, ואף צפויות הצבעות לאישור הצעת החוק לקריאה ראשונה. חברי ועדת הפנים מהאופוזיציה התקוממו מהמהירות שבה מקודמת הצעת החוק, שרק היום התקיים בעניינה דיון ראשון בוועדה, וזאת על אף התנגדות הייעוץ המשפטי של הכנסת להחיל את החוק בבחירות הקרובות, וגם היעדר עמדת משרד הפנים להצעה.
כזכור, הצעת החוק קיבלה "מדבקה" של חוק פרסונלי על ידי הייעוץ המשפטי של הכנסת וגם מצד חברי כנסת בקואליציה ובאופוזיציה, משום שהיא נועדה לאפשר את התמודדות בועז יוסף, שמונה על ידי שר הפנים דאז אריה דרעי ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה, בבחירות שייערכו בעיר באוקטובר הקרוב. המצב הקיים, שבו ראש ועדה קרואה רוצה להתמודד בבחירות המקומיות הקרובות לראשות עיר, מתקיים רק בטבריה, ועל כן מדובר בהצעת חוק שמיועדת לאיש אחד. אך נראה שגורמים בקואליציה רואים חשיבות רבה לקדם אותו, גם ביום שאחרי הפיגוע.
בדיון שנערך בצהריים הציג עו"ד תומר רוזנר, היועץ המשפטי של הוועדה, את עמדת הייעוץ המשפטי של ועדת הפנים והגנת הסביבה, ואמר כי ישנם שני קשיים עם הצעת החוק. הראשון נוגע לחקיקה פרסונלית והשני לטענה כי מדובר בשינוי כללי המשחק תוך כדי תנועה. לדבריו, לכל קושי ייתכנו מצבים חריגים שבהם, למרות הקושי, ניתן לבחון חקיקה. "בהינתן העובדה שמדובר בשני קשיים מצטברים אנחנו מוצאים שאם הוועדה רוצה להתמודד עם העניין היא לא צריכה להחיל את הצעת החוק על הבחירות הקרובות", אמר.
בפיגוע הירי הקטלני שאירע היום נרצחו כאמור ארבעה בני אדם, וארבעה נוספים נפצעו, בתחנת דלק סמוך להתנחלות עלי שבמטה בנימין. מתחקיר ראשוני של צה"ל עלה כי שלושה מהנרצחים סעדו בחומוס אליהו שבתחנת הדלק, והרביעי, עופר, נורה למוות בזמן שתדלק. "למקום הגיע רכב עם שני מחבלים מהכפר עוריף המזוהים עם חמאס", עדכן דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי, "הם נכנסו למסעדה וירו במסעדה, שם נרצחו שלושה סועדים. לאחר מכן הם ירו ורצחו אזרח נוסף שתדלק בתחנה".