שי אביטל, סוכן הדוגמניות החשוד בעבירות מין, אמנם נעצר שלשום (חמישי) באמסטרדם, אך נראה כי הסגרתו לישראל עלולה לקחת חודשים ארוכים - בשל מורכבותו של ההליך המשפטי.
הסגרה, נסביר, היא העברתו של נאשם או עבריין נמלט לידיה של המדינה שבה הוא ביצע את העבירה שבגינה הוא הואשם או הורשע - על מנת שזו תעמיד אותו לדין, תגזור את עונשו ותדאג לכך שירצה את עונשו בתחומה. אלא שבמקרה של אביטל, לא רק שהוא לא הואשם אלא הוא גם טרם נחקר, ועדיין לא עומת מול השורה הארוכה של המתלוננות נגדו. הוא ייחקר, כך לפי ההערכות, רק אם יוסגר ארצה - ולא בהולנד.
4 צפייה בגלריה
צו המעצר
צו המעצר
צו המעצר הבינלאומי נגד אביטל, ורגעי המעצר באמסטרדם
4 צפייה בגלריה
נעצר כמעט שנה אחרי שזומן לחקירה. שי אביטל
נעצר כמעט שנה אחרי שזומן לחקירה. שי אביטל
נעצר כמעט שנה אחרי שזומן לחקירה. שי אביטל
(צילום: ענת מוסברג)
באופן כללי, בקשת הסגרה מתאפשרת כאשר יש ראיות להגשת כתב אישום שיש בו סיכוי סביר להרשעה, ולא למטרת חקירה בלבד. אך כאמור, אביטל נמלט לפני שנחקר. טרם עדותו לא ניתן היה להגיש כתב אישום באופן פורמלי, אך ממכלול הראיות עולה ההנחה שיש סיכוי סביר להסגרה ולהגשת אישום - ולכן הוצא צו המעצר.
לפרקליטות יש כעת 40 יום להגיש בקשת הסגרה רשמית - מה שמעיד על כך שאנשיה סבורים שישנן ראיות מספקות להגשת כתב אישום. את בקשת ההסגרה תגיש המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, שחתומה גם על בקשת המעצר.
עורך הדין יובל קפלינסקי ממשרד עורכי הדין "גדעון פישר ושות'", לשעבר מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, הסביר: "אביטל הסתובב בין מדינות. לדעתי מתברר עכשיו - מעצם העובדה שהוא נעצר - שיש החלטה של תובע ישראלי להגיש כתב אישום. זה נכון שאם יוסגר הוא ייחקר, אך אני מעריך שהחקירה כבר הביאה מספיק ראיות, והפרקליטות יכולה להודיע למדינות העולם שיש כוונה להעמידו לדין".
יובל קפלינסקייובל קפלינסקיצילום: ג'ו פרץ
לדבריו, "פחות אפשרי שאביטל יגורש מהולנד, מכיוון שבהליך לא הייתה בקשה שיגורש - אלא שייעצר באופן זמני. במקרה של 'התראה אדומה' - הודעה של המדינה שיש בשטחה אדם החשוד בפלילים, ויש בכוונת המדינה המבקשת לבקש את הסגרתו בהמשך - לפי האמנה האירופית, ישראל מחויבת לשלוח להולנד בקשת הסגרה נגד אביטל תוך 40 יום, לאחר שנעצר בשטחה של אמסטרדם".
הוא הוסיף: "ב-40 הימים הקרובים, לפני או אחרי שתגיע בקשת ההסגרה, אני מניח שאביטל ייאבק להשתחרר ממעצר בערבות. הניסיון של ישראל עם הולנד בתחום המעצר והשחרור הוא לא ניסיון טוב". עו"ד קפלינסקי הסביר כי "תהליך ההסגרה הוא הליך ארוך שיכול להימשך חודשים רבים ואף שנים אחדות. אני משער שמערכת המשפט בהולנד תחליט להסגירו. לוחות הזמנים לא תלויים בצד אחד, אלא בשיתוף פעולה וגם בשיטת המשפט בהולנד. אני מעריך שזה ייקח זמן".
עו"ד יניב שגבעו"ד יניב שגב
לפי עו"ד יניב שגב, מומחה למשפט פלילי ובינלאומי, מדובר במקרה זה בבקשה חריגה מצד ישראל: "זו לא בקשת הסגרה קלאסית. הבקשה חריגה מאוד מכיוון שהיא בקשת הסגרה לצורכי חקירה. הרי אביטל לא הורשע, לא עומד לדין ואין נגדו כתב אישום - הוא ברח לפני שנחקר. בישראל לא ניתן להגיש כתב אישום נגד אדם אם הוא טרם נחקר, ולהערכתי, הולנד תגרש אותו לישראל. ישראל יכולה לומר לרשויות בהולנד - 'יש פה לכאורה עבריין נמלט, אתם רוצים אותו בשטח שלכם?'".
שגב הסביר שאביטל יכול לנסות להיאבק משפטית כדי לעכב את מעברו לישראל, וייתכן שיצליח לעשות זאת באופן משמעותי: "הוא יכול לפנות לבית משפט לחוקה בהולנד או לבית הדין בשטרסבורג לזכויות אדם, ולבקש צו מניעה".
אביטל בן ה-44, נזכיר, נעצר שלשום במרכז בילוי בלב אמסטרדם. צו המעצר הבינלאומי של המדינות החברות באינטרפול נגדו הוצא כבר לפני כשלושה חודשים, ולדברי המשטרה מאז התנהל מבצע מעקב מודיעיני שבו נוטרו תנועותיו בין כמה מדינות באירופה. ביום חמישי, בסביבות 23:30 (לפי השעון המקומי), הגיעה שעת הכושר לעצור אותו: לפני המעצר באמסטרדם שהה אביטל עם מספר מחבריו, ונציגת משטרת ישראל בהולנד יעל רייכרד הוזעקה למקום יחד עם צוות שיטור הולנדי. היא הבחינה באביטל כאשר יצא ממסעדת "Korte Leidsedwarsstraat", עקבה אחריו לאורך כ-160 מטרים, ולאחר שווידאה כי אכן מדובר בו - הפעילה את צוות המעצר.
ל-ynet נודע אמש כי החשדות המיוחסים לאביטל בצו המעצר מבוססים על ראיות משתי תלונות בלבד, מתוך ה-26 שהוגשו בסך הכול נגד סוכן הדוגמניות. בשאר המקרים התגלו קשיים ראייתיים שונים, או שחלה עליהם התיישנות. בצו המעצר, שנחשף מוקדם יותר ב-ynet, מיוחסים לאביטל שלושה סעיפים של מעשה מגונה - בהם מעשה מגונה תוך שימוש בכוח או באיומים, ומעשה מגונה תוך ניצול מצב של חוסר הכרה שמונע מתן הסכמה חופשית.
אחד מסנגוריו של אביטל, שרון נהרי, ביקר אותו אתמול בתא המעצר באמסטרדם ועדכן שהדיון בעניינו בבית המשפט שם - שתוכנן להיערך בשעות אחר הצהריים - נדחה ליום שני בבוקר, לדברי נהרי בגלל שלא היה שם מתורגמן. עד אז יישאר אביטל במעצר. עורך הדין ציין כי מרשו ממשיך להכחיש את החשדות נגדו, וכי הוא "הופתע מאוד" מהמעצר. סנגור נוסף של אביטל הינו עו"ד ששי גז, שמסר: "שי אביטל יילחם על חפותו המוחלטת. הוא לא ברח מן הארץ. הוא יצא כדין, הוא טוען לחפות וחפותו תוכח. אני רק מזכיר לכולם שעד לפני שבועיים המשטרה אמרה שאין לה מספיק ראיות כדי להסגיר אותו ואין לה מספיק ראיות כדי להעמיד אותו לדין. לכן אני אומר לכולם - שי יילחם והוא ייצא זכאי בדין".
4 צפייה בגלריה
עו"ד שרון נהרי
עו"ד שרון נהרי
סנגוריו של אביטל, עורכי הדין ששי גז ושרון נהרי
(צילום: אביגיל עוזי)
בתחילת אוקטובר 2021, אחרי שנאספו ונחשפו עדויותיהן של כ-30 נשים, אביטל זומן לחקירה. עם זאת, מאז אותו זימון, כף רגלו עדיין לא דרכה בתחנת המשטרה והוא נותר בחו"ל. בסך הכול הוגשו נגדו כאמור 26 תלונות, כאשר עוד ועוד מתלוננות נחשפו בפנים ובשם וקראו לנשים רבות להגיע ולהתלונן גם כן. בחודשים האחרונים דילג אביטל בין מספר מדינות, ובדצמבר 2021 מצא את עצמו בבירת הונגריה בודפשט. העיתונאי חיים אתגר, מגיש התוכנית "חשיפה", נסע לבודפשט על מנת לאתר שם את סוכן הדוגמניות. אתגר העיר את תשומת ליבם של אנשי חב"ד במקום - ואלה בתגובה החליטו להעביר מסר לאביטל שהוא אינו אורח רצוי יותר בבית חב"ד בבודפשט.
דיווחים על הטרדות מיניות מצידו של אביטל פורסמו בתקשורת כבר ב-2008, אולם החקירה נגדו אז לא הבשילה לכתב אישום פלילי. עם זאת, באותה השנה פסק בית משפט השלום בתל אביב כי על אביטל לשלם פיצוי בסך 100 אלף שקל לדוגמנית שהגישה נגדו תביעה אזרחית בגין הטרדה מינית.
פורסם לראשונה: 23:32, 19.08.22