המפלגה השמרנית בבריטניה הכריזה אחר הצהריים (יום ב') כי שר האוצר לשעבר רישי סונאק ניצח במרוץ להחלפת ראש הממשלה המתפטרת ליז טראס. כבר בשעות שלפני ההכרזה עליו הסתמן סונאק כמועמד היחיד שהגיע לרף של 100 ממליצים בקרב חברי הסיעה השמרנית בפרלמנט, הרף שנקבע לעלייה לסיבוב השני בפריימריז, וכך אכן קרה בסופו של דבר. כיוון שנותר ללא יריבים, הפך סונאק באופן אוטומטי למנהיג המפלגה השמרנית, שלה רוב מוחלט בפרלמנט, ולפיכך גם לראש הממשלה. המועד האחרון להגשת ההמלצות נקבע ל-16:00 שעון ישראל, ואחר הצהריים עוד עשתה יריבתו האחרונה של סונאק, פני מורדנט, מאמצים להגיע לרף 100 הממליצים – אבל שתי דקות לפני המועד האחרון הודיעה על פרישה מהמרוץ. לפי הדיווחים בבריטניה היא הצליחה להשיג רק 90 ממליצים.
10 צפייה בגלריה
רישי סונאק שנבחר למנהיג השמרנים ול ראש ממשלת בריטניה מתקבל בתשואות ב מטה המפלגה השמרנית בלונדון
רישי סונאק שנבחר למנהיג השמרנים ול ראש ממשלת בריטניה מתקבל בתשואות ב מטה המפלגה השמרנית בלונדון
סונאק מתקבל במחיאות כפיים במטה המפלגה השמרנית בלונדון, אחרי שהוכרז כמנצח
(צילום: רויטרס )
10 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
הכהונה הקצרה בהיסטוריה. טראס מתפטרת אחרי 45 יום, בשבוע שעבר
(צילום: EPA)
טראס, נזכיר, התפטרה בשבוע שעבר אחרי 45 ימים בלבד בתפקיד, שאליו נבחרה על-ידי המפלגה השמרנית רק בספטמבר, בתום חודשיים של פריימריז להחלפת בוריס ג'ונסון, שהודח מראשות המפלגה והממשלה בעקבות הפרשות שבהן הסתבך. טראס, שתיזכר כאדם בעל הכהונה הקצרה ביותר אי-פעם בתפקיד ראש ממשלת בריטניה, נאלצה להתפטר אחרי שהתוכנית הכלכלית שהציגה לחילוץ המשק הבריטי מהקיפאון וממשבר יוקר המחיה טלטלה את השווקים, הבריחה משקיעים, גרמה לצניחה בערך הפאונד – והוכרזה ככישלון חרוץ.
בצל המשבר הפוליטי החריף החליטה הפעם המפלגה השמרנית שלא לערוך פריימריז ארוכים כפי שהיא נוהגת לעשות בדרך כלל, אלא לסנן מראש את המועמדים כך שבמרוץ יישארו לכל היותר שלושה – מי שיצליחו להשיג לפחות 100 חתימות מ-357 המחוקקים השמרנים בפרלמנט. הכוונה הייתה להעמיד את שני המועמדים הנותרים להצבעה מקוונת מזורזת של חברי המפלגה ולהכריז על המנצח ביום שישי הקרוב, אבל כיוון שסונאק הוא היחיד שעמד בתנאים המרוץ הסתיים כבר היום.
10 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
הסתלק רק בתחילת ספטמבר, וכבר רצה לחזור. ג'ונסון השתכנע לוותר
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
פני מורדנט רצה ב בחירות הפנימיות של המפלגה השמרנית ב בריטניה
פני מורדנט רצה ב בחירות הפנימיות של המפלגה השמרנית ב בריטניה
נכשלה להשיג 100 ממליצים, ופרשה רגע לפני הדד-ליין. פני מורדנט
(צילום: AFP)
סונאק סומן כבר ביום חמישי כמועמד המוביל להחליף את טראס. למעשה, עוד בפריימריז שנערכו בקיץ הוא זכה לתמיכת מחוקקים שמרנים רבים יותר מאשר טראס במרוץ להחלפת ג'ונסון, אבל כשהשניים הגיעו לקו הגמר וההצבעה נפתחה למתפקדי המפלגה – אלה נתנו לטראס ניצחון מובהק. בימים האחרונים שקל ג'ונסון להתמודד מול סונאק על חזרה לתפקיד שממנו סולק רק לפני כחודשיים, אבל אמש, אחרי שחזר לשם כך מחופשה בקריביים ונועד עם סונאק, הודיע כי הוא מוותר.
מול סונאק נותרה מועמדת אחת, שרת ההגנה לשעבר פני מורדנט, ואף שנכון לאתמול היא השיגה 25 ממליצים בלבד היא סירבה עד הרגע האחרון לפרוש מהמרוץ. בצהריים עוד אמר דובר הקמפיין שלה כי בעקבות פרישת ג'ונסון היא מקיימת שיחות עם מחוקקים כדי לגייס אותם למחנה שלה, וטען שהיא "משיגה את המספרים". כאמור, רגע לפני הדד-ליין בשעה 16:00 הודיעה מורדנט על פרישה מהמרוץ, אחרי שנכשלה להשיג את מספר החתימות הדרוש. בהודעה שלה קראה מורדנט לשמרנים להתאחד לטובת המדינה: "לרישי יש את תמיכתי המלאה. מתוך חובתנו למדינה, לעצמנו ולרישי – עלינו להתאחד ולעבוד יחד לטובת האומה. יש עבודה רבה לעשות".
לאחר הכרזתו כמנצח במרוץ צפוי סונאק לנסוע כבר מחר אל המלך צ'רלס ולקבל ממנו את המינוי הרשמי לראש הממשלה. הסיעה השמרנית נהנית כאמור מרוב מוחלט בפרלמנט בעקבות ניצחונה הענק בבחירות של 2019, ולכן מי שנבחר למנהיג השמרנים מתמנה מיד גם לראש הממשלה. הוא יהיה ראש הממשלה השני ברציפות שהשמרנים בוחרים בעצמם, מבלי להניח את הבחירה לפתחו של העם, ועל רקע זה דורשת מפלגת הלייבור מהאופוזיציה, שנהנית כעת בסקרים מיתרון ענק של יותר מ-30% על השמרנים, להקדים את הבחירות הכלליות משנת 2024 לחודשים הקרובים.
את מושכות השלטון יקבל לידיו סונאק בתקופה של משבר כלכלי בממלכה, שחוותה טלטלה נוספת בעקבות התוכנית הכלכלית של טראס שממנה היא נאלצה לסגת בסופו של דבר. סונאק – שהזהיר מההשלכות של אותה תוכנית, שכללה קיצוצי מס נרחבים ללא מקור תקציבי ברור, וטען שמדובר ב"מעשיות" – מבטיח כעת לפעול לייצוב המשק. בשיחה שערך עם המחוקקים השמרנים מיד לאחר הכרזתו כמנצח אמר כי יציבות כלכלית היא היעד הראשון במעלה שלו, ורק לאחר מכן יפעל לקדם את המניפסט שעל בסיסו נבחרה המפלגה ב-2019.
10 צפייה בגלריה
בריטניה לונדון מפגינים נגד יוקר המחיה
בריטניה לונדון מפגינים נגד יוקר המחיה
הפגנה בעקבות יוקר המחיה בלונדון, ארכיון. סונאק "יידע לקבל החלטות קשות"
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
רישי סונאק עימות עם ליז טראס 25 ביולי מרוץ להחלפת ג'ונסון כ ראש ממשלת בריטניה
רישי סונאק עימות עם ליז טראס 25 ביולי מרוץ להחלפת ג'ונסון כ ראש ממשלת בריטניה
סונאק בעימות טלוויזיוני עם טראס ביולי, במהלך הפריימריז להחלפת ג'ונסון. חברי הסיעה העדיפו אותו כבר אז
(צילום: AFP )
שעה קלה לאחר ששוחח עם המחוקקים בסיעה השמרנית נאם סונאק במטה המפלגה בלונדון, שם התקבל בתשואות ובמחיאות כפיים, ובנאום פומבי ראשון מאז ניצחונו הבטיח, כפי שעשה בשיחה עם המחוקקים, לפעול למען יציבות כלכלית – אך לא ציין תוכניות ספציפיות כלשהן. "אנחנו צריכים יציבות ואחדות", אמר, ושיבח את ליז טראס המתפטרת על מנהיגותה "המכובדת", כלשונו. סונאק הוסיף שמינויו למנהיג המפלגה ולראש הממשלה הוא כבוד אדיר עבורו, ולדבריו "זו הזכות הגדולה ביותר בחיי לשרת את המפלגה והמדינה שלי". ראש הממשלה המיועד של בריטניה הבטיח לעבוד "יומם ולילה" למען ארצו, "ביושרה ובצניעות".
סונאק, יצוין, זכה גם לתמיכתו של שר האוצר החדש ג'רמי האנט, האיש שטראס מינתה לתפקיד אחרי כישלון תוכניתה ושהודיע על ביטול התוכנית הזו, ובמאמר דעה שפרסם אתמול השווה האנט את סונאק לראש הממשלה האגדי ווינסטון צ'רצ'יל. לדברי האנט, כמו צ'רצ'יל במלחמת העולם השנייה, סונאק יידע "לומר את האמת" ולקבל "החלטות קשות".

רה"מ הכי צעיר זה 210 שנה, וגיק של "מלחמת הכוכבים"

רישי סונאק, בן 42, הוא בנם של מהגרים ממוצא הודי שנולד בסאות'המפטון. לפרלמנט הבריטי נבחר לראשונה ב-2015, ומאז הוא נחשב לכוכב עולה בשורות המפלגה, ועד לפני חודשים אחדים נתפס כמועמד המוביל להחלפת ג'ונסון, בין השאר הודות לאופן שבו ניהל את הכלכלה הבריטית בימי הקורונה. אלא שהדרכים שבהן הציע לטפל במשבר הכלכלי בתחילת השנה וההאשמות שלפיהן בגד בג'ונסון כשהחליט להתפטר מתפקיד שר האוצר ובכך לזרז את הפלת הממשלה, פגעו במעמדו בתוך המפלגה השמרנית. טראס, לעומתו, נותרה נאמנה לג'ונסון עד לרגע האחרון, ולא התפטרה מממשלתו, ורבים מעריכים כי עובדה זו סייעה לה לנצח בפריימריז בקיץ.
מעמדו של סונאק, איש עשיר שעבד בעבר בבנק ההשקעות גולדמן זקס ובקרן גידור, ואחר כך הקים חברת השקעות משלו, התערער בחודשים האחרונים גם בעקבות דיווחים על אורח חייו הראוותני לכאורה, ובשל פרסומים שלפיהם אשתו חמקה מתשלום מיסים. מבקריו מדגישים את העובדה שהוא נשוי לבתו של המיליארדר ההודי נריאנה מורטי, וב"מירור" הבריטי דיווחו כי לבני הזוג יש לפחות ארבעה בתים, כשהמרכזי שבהם כולל חמישה חדרי שינה ושווה כשבעה מיליון פאונד. הדיווחים האלה יצרו לסונאק, בנם של רופא ורוקחת שבצעירותו עבד כמלצר במסעדה הודית ובעזרת הכסף שחסכו הוריו התחנך במוסדות יוקרתיים כמו אוניברסיטת אוקספורד, תדמית אליטיסטית של מי שמנותק מהעם. התדמית הזו בעייתית במיוחד בשעה שהבריטים מתמודדים עם עלייה דרמטית ביוקר המחיה.
10 צפייה בגלריה
עם השר לשעבר סג'יד ג'וויד וכרזות "מלחמת הכוכבים"
עם השר לשעבר סג'יד ג'וויד וכרזות "מלחמת הכוכבים"
עם השר לשעבר סג'יד ג'וויד וכרזות "מלחמת הכוכבים"
סונאק, שמעיד על עצמו כ"גיק" וכחובב של "מלחמת הכוכבים", הוא האדם הלא-לבן הראשון שמתמנה לראש ממשלת בריטניה. בגיל 42, הוא יהיה גם ראש הממשלה הצעיר ביותר שהיה לבריטניה זה 210 שנה.
במכתב ללובי הפרו-ישראלי במפלגה השמרנית הדגיש לאחרונה סונאק את תמיכתו בישראל: "אני גאה להיות ידיד של ישראל וגאה בכך שכיהנתי בממשלה שרוממה את היחסים בין בריטניה לישראל לדרגתם הגבוהה ביותר אי פעם". כמו טראס גם הוא הבטיח להיאבק בגרעין האיראני וב-BDS ולקדם את הסכם הסחר החופשי בין ישראל לבריטניה. באמצע אוגוסט הצהיר כי הוא מכיר בירושלים כ"בירתה ההיסטורית של ישראל באופן שאי אפשר לערער עליו", והוסיף שיש "קייס חזק מאוד" להעברת השגרירות הבריטית לירושלים ולהכרה בה.

בהודו גאים בסונאק כמו בנבחרת הקריקט

האפשרות שסונאק יהפוך לראש ממשלת בריטניה עוררה בימים האחרונים התרגשות בקרב רבים בהודו, והידיעה על כך שהוא בדרכו לדאונינג 10 באה בשעה שהינדים ברחבי העולם חוגגים את חג הדיוואלי. בעיתוני הודו זכתה היום הריצה של סונאק לתפקיד ראש הממשלה לדיווחים בולטים בעמודי השער, לצד ניצחונה של נבחרת הקריקט ההודית על יריבתה המושבעת פקיסטן אתמול.
10 צפייה בגלריה
בריטניה רישי סונאק מועמד ל ראש הממשלה
בריטניה רישי סונאק מועמד ל ראש הממשלה
"קייס חזק מאוד להעברת השגרירות לירושלים". סונאק ותומכיו בקיץ
(צילום: AP)
ברשתות החברתיות בהודו מציינים כי למינוי סונאק לראש ממשלת בריטניה כעת תהיה משמעות סמלית גדולה במיוחד, משום שממש השנה מציינת הודו 75 שנות עצמאות מבריטניה, שבאו אחרי כ-200 שנה שבהן הייתה נתונה לשלטונה.
"הדיוואלי הזה מיוחד מאוד בגלל הניצחון האדיר של נבחרת הקריקט והתרחיש הכמעט ודאי שבו רישי סונאק, אדם ממוצא הודי ומאמין של הדת ההינדית, יהפוך לראש ממשלת בריטניה", כתב בטוויטר תושב צ'נאי. הוא ציין שלתפקידו בפרלמנט נשבע סונאק על ספר קדוש הינדי: "אם יעשה אותו הדבר כשיושבע לראש הממשלה, איזה יום זה יהיה להודו – וכל זה בשנה ה-75 לעצמאותנו מבריטניה".
פורסם לראשונה: 15:14, 24.10.22