ראש הממשלה יאיר לפיד אמר הערב (חמישי) בנאום שנשא בטקס סיום קורס קצינים קרביים בבה"ד 1 כי ישראל לא תהסס להפעיל את כוחה כדי לשמור על שלום אזרחיה, על רקע יירוטי כלי הטיס הבלתי-מאוישים ששיגר חיזבאללה לעבר אסדת הגז "כריש" בים התיכון. "מדינת ישראל היא מדינה שיש עליה איומים לא פשוטים, אבל היא חזקה מכל אויביה. הם צריכים לדעת שבכל רגע נתון אנחנו חזקים יותר, מתוחכמים יותר וקשוחים יותר", הוא אמר.
5 צפייה בגלריה
גנץ ולפיד מעבירים מסר. "האמצעים והמטרות נרחבים"
גנץ ולפיד מעבירים מסר. "האמצעים והמטרות נרחבים"
גנץ ולפיד מעבירים מסר. "האמצעים והמטרות נרחבים"
(צילום: דובר צה"ל)
לפיד הוסיף: "אויבינו צריכים לדעת עוד דבר: שאנחנו מתייצבים מולם יחד. שהחברה הישראלית חזקה יותר מכל ויכוח. העוצמה הישראלית היא העוצמה של הביחד. אחד הדברים שהמקום הזה מלמד, הוא שלא משנה כמה אתה מוכשר, אי אפשר להצליח לבד. אם אתם רוצים שהחיילים שלכם והמפקדים שלכם יתנו בכם אמון – תצטרכו לתת בהם אמון. המשימה שלנו כחברה היא להחזיר את האמון. את האמון בדמוקרטיה שלנו, את האמון בצה"ל, במשטרה, בבית המשפט. ובעיקר להחזיר את האמון שלנו אחד בשני".
שר הביטחון בני גנץ אמר כי "בשבוע האחרון היו ניסיונות כושלים של חיזבאללה לשגר כטב"מים בסמוך לאסדת הגז 'כריש' שנבלמו. מדינת ישראל יודעת להגן על נכסיה היטב, וחיזבאללה צריך להבין שהשליחות שהוא מבצע בשם איראן – עלולה להפוך לשליחות קטלנית שתפגע קודם כל באינטרסים של אזרחי לבנון ומדינת לבנון. ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגיב מול כל פעולה תוקפנית, והאמצעים והמטרות שעומדים לרשותנו הם נרחבים. מדינת לבנון היא שנושאת באחריות לעצור את התוקפנות האיראנית משטחה הממומשת על ידי חיזבאללה".
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ובני גנץ בטקס סיום קורס קצינים
יאיר לפיד ובני גנץ בטקס סיום קורס קצינים
(צילום: הרצל יוסף)
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ובני גנץ בטקס סיום קורס קצינים
יאיר לפיד ובני גנץ בטקס סיום קורס קצינים
(צילום: הרצל יוסף)
5 צפייה בגלריה
אסדת ''כריש'' והספינה אח''י אילת
אסדת ''כריש'' והספינה אח''י אילת
אסדת ''כריש'' והספינה אח''י אילת
(צילום: דובר צה''ל)
גם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי נאם בטקס הערב. הוא הביע התנגדות ל"פופולריות של עריפת ראשים", ויצא נגד "קולות ההמון", כלשונו. "חברה שלא תגבה את חייליה ומפקדיה גם כשטעו, תגלה שאין מי שיילחם עבורה", אמר כוכבי, על רקע קידומם של שני קצינים שכשלו בתפקידם, ואי-הדחתו של מפקד אחר, למרות שורת ליקויים ומחדלים ביחידתו. "לכן נקבל החלטות לאור שיקולים מקצועיים בלבד ועל פי עקרונות הצדק. לכן נפעל באופן שבו כל אדם היה מצפה שכך יפעלו כלפיו וכלפי ילדיו. לכן תדע כל אם עבריה שמסרה את גורל בנה - המפקד, בידי מפקדים ראויים, שקולים והוגנים".
בשנה האחרונה קודמו תחת כוכבי האלוף הטרי, מפקד פיקוד העורף רפי מילוא, שכמפקד אוגדת הגליל נכנס למנהרת חיזבאללה בניגוד לפקודות. כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות" ב-2019, מילוא, שהיה האדריכל של מבצע איתור מנהרות חיזבאללה, לקח עימו כמה לוחמים עד לקצה המנהרה הגדולה ביותר בכפר ראמייה בלבנון. הוא עשה זאת ללא תיאום עם אף גורם צבאי וללא הודעה מוקדמת.
5 צפייה בגלריה
תא"ל רפי מילוא
תא"ל רפי מילוא
רפי מילוא. הרמטכ"ל הודף את הביקורת
(צילום: דובר צה"ל)
מלבד מילוא, תחת כוכבי מונה אלוף-משנה ישי רוזיליו למפקד חטיבת יהודה, אף שהודח בעקבות פרשת מות החייל אביתר יוספי בנחל חילזון. כוכבי גם בחר לא להדיח את מפקד יחידת אגוז, אף שתחת פיקודו נרשמה שורת ליקויים ומחדלים, בהם הירי הקטלני של מפקד צוות ביחידה לעבר שני מפקדי פלגות - רב-סרן איתמר אלחרר ורב-סרן אופק אהרון, שנהרגו במקום.
דברי לפיד, גנץ וכוכבי, כאמור, מגיעים אחרי שבוע ביטחוני מתוח בצפון. אתמול הותר לפרסום כי צה"ל יירט ביום רביעי שעבר בים התיכון באמצעות לוחמה אלקטרונית מתקדמת כלי טיס בלתי-מאויש של חיזבאללה.

היירוט הגיע שלושה ימים לפני יירוטם של שלושה כטב"מים ששוגרו לעבר אסדת הגז "כריש". חיזבאללה ככל הנראה תכנן לצלם את האסדה ולרשום הישג תודעתי - אבל צה"ל יירט את כולם. שניים מהם יורטו באופן תקדימי על ידי טילי ברק שנורו מהספינה אח"י אילת, והשלישי יורט על ידי מטוס F-16.
במקביל, אמש דווח כי סורי בן 46 נהרג מתקיפת ישראלית ליד הכפר חאדר שסמוך לגבול, לא הרחק מקונייטרה. בדיווחים בלבנון ובסוריה נטען כי שוגר טיל ממל"ט, ובסוכנות הידיעות הסורית אישרו לאחר מכן רשמית: "אזרח סורי חוסל ליד ביתו בטיל מונחה ישראלי ששוגר מבסיס בגולן". ההרוג הוא פריד פואד מוסטפה, שבחלק מהדיווחים נכתב כי הוא חייל סורי.