כשברקע נמשכים המגעים להסדר טיעון בין יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לבין הפרקליטות, משפטו של ראש הממשלה לשעבר נמשך ללא הפסקה. היום (ג') עלה בשנית לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים חוקר המשטרה יניב פלג, מהצוות שהוביל את החקירה של עד המדינה ניר חפץ. פלג עבר כעת חקירה נגדית על ידי סנגורו של נתניהו, בעז בן צור, ובין היתר סיפר על תרגיל חקירה שנעשה לחפץ ובו הובאה לחקירה אשתו, שהייתה לדברי פלג "הבטן הרכה" של חפץ. לצד זאת הכחיש פלג טענות שלפיהן המליץ לחפץ להחליף את עורך הדין שייעץ לו לשתוק בחקירה, אך הופתע כאשר הוצג לו ציטוט בהקשר זה של חוקר אחר.
5 צפייה בגלריה
יניב פלג
יניב פלג
יניב פלג, הבוקר בבית המשפט המחוזי בירושלים. "אשתו של חפץ - הבטן הרכה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חפץ, נזכיר, היה דוברו של נתניהו ונעצר בפברואר 2018 במסגרת הפרשה שזכתה בהמשך לכינוי "תיק 4000", ושבה מואשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים. הפרקליטות טוענת כי נתניהו סיפק הטבות רגולטוריות לבעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ', בתמורה להיענות חריגה לדרישות לסיקור באתר וואלה בכל הנוגע לנתניהו ובני משפחתו. תחילה סירב חפץ לתת גרסה להאשמות כלפיו, אך בהמשך חתם על הסכם עם הפרקליטות שבמסגרתו הפך לעד מדינה מרכזי בתיק.
פלג העיד היום אחרי שראש הצוות שהוביל את חקירתו של חפץ, ניר שוורץ, העיד גם הוא. כמו אצל שוורץ, גם בחקירה הנגדית של פלג ניסה הסנגור בן צור להדגיש את הלחץ שלכאורה הפעילו החוקרים על חפץ, במטרה לגרום לו לחתום על הסכם עד מדינה. בין היתר העלה בן צור את סוגיית חקירת אשתו של חפץ במהלך מעצרו, ופלג אמר שמדובר היה בתרגיל חקירה שבמסגרתו החוקרים התכוונו "לערער אותו".

כשחפץ פרץ בבכי: "נתתי לו טישו"

"זה היה סוג של תרגיל חקירה לגרום לחפץ להיפגש עם אשתו. להפגיש ביניהם. הבנתי שמשפחתו ואשתו היו הבטן הרכה. הרעיון (של חוקרים אחרים) היה לערער אותו. אין לי שמץ של מושג אם היה לה קשר לתיק 4000", אמר פלג. בן צור שאל את פלג מה היה חש אילו היו לוקחים "כדי ללחוץ עליך בחדר החקירות", ואיש המשטרה השיב: "אין לי מילים לתאר דבר כזה, זה קשה מאוד".
5 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
ניר חפץ בבית המשפט. "החוקרים צחקו, הוא נורא פחד"
(צילום: יואב דודקביץ')
לקראת תום העדות שב פלג להעיד על הכללתה של אשתו של חפץ בחקירתו: פלג סיפר על אירוע שבו חפץ פרץ בבכי במהלך החקירה, משום שקצין התקשר לאשתו והיא הבינה שהוא משתחרר - אך בסופו של דבר הוא נותר במעצר עוד מספר ימים. לדברי פלג, מדובר היה בתקלה. "היה אירוע שהדליק לי נורות אדומות", אמר החוקר. "נכנס קצין לחדר החקירות ובשביל לשחרר את חפץ ממעצר אחר בחקירה של תיק 1270 (תיק הילה גרסטל, שבו נחקר בו חפץ במקביל) נדרש ערבון".
לדברי פלג, "הקצין דיבר עם אשתו בטלפון. שמעתי את זה דרך האפרכסת – אשתו חשבה שהוא הולך להיות משוחרר. אז הקצין דיבר עם הסנגור: 'מה הוא עדיין עצור ב-1270, שעת המעצר עברה?' הקצין הבין מה קרה, שנפלה טעות. הוא לקח את הטלפון ויצא החוצה. באותו רגע ניר חפץ נשבר, (ואמר) 'למה הם עושים לי את זה?'. הבנתי שקרתה שם תקלה. שמתי את ידי על גבו, ניסיתי לנחם אותו. הוא התחיל לבכות, 'למה מדברים איתה עם הנושאים האלו?'. כאב לי עליו, הבנתי שבבקרה אמרו לשוורץ שהוא בוכה. שוורץ נכנס וביקש לצאת החוצה והבנתי שהמשיך איתו את החקירה. אני נכנסתי ונתתי לו טישו".
בתחילת עדותו הבוקר סיפר פלג על תקרית שבה בלשים דיברו ליד חפץ, סמוך למעצרו, על פרשת "מין תמורת מינוי" (של ראש לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה), שעמדה אז בכותרות העיתונים. "היו שם צחוקים ואמרו לו זה הכול בגללך, הוא לא הבין במה מדובר ואמר לי שנורא פחד, לא תמיד הוא הבין ולא תמיד הבלשים אמרו דברים שהם במקום. אם היה מדובר בתשאול זה דורש תיעוד", אמר פלג.
5 צפייה בגלריה
יניב פלג
יניב פלג
פלג, הבוקר בבית המשפט. "חפץ פרץ בבכי, נתתי לו טישו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן צור שאל את פלג אם איים עליו בעת מעצרו בביתו שייכנס לכלא, ופלג השיב: "לא זוכר שדיברתי איתו בשלב המעצר על כלא. אמרתי לאשתו שתכין תיק כי ייתכן שלא יחזור באותו יום הביתה. לא לחשתי על אוזנו שהוא הולך לכלא, בטח לא במהלך החיפוש בביתו. ברגע המעצר הוא אמר לי שלא זכר בכלל שהייתי בביתו כי היינו בלבוש אזרחי. זה סותר את זה שהוא זוכר שהוא לחש על אוזנו".
הסנגור ציין כי לדברי חפץ, כאשר נעצר הוא הבחין בנחקר אחר פרשה, מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, "עם כוס אספרסו והנאה גלויה על פניו". החוקר פלג השיב שנראה לו שהדבר לא נכון: "אם זה קרה בפטיו זה לא הגיוני כי אין שם חלונות. אין שם דלתות זכוכית. התיאור שם לא נשמע לי הגיוני. לא רואים אדם ששותה קפה בקומה ראשונה".

משל הרופא והמסור החשמלי

בשלב זה הקריא בן צור קטע מהחקירה, שבו פלג אומר לחפץ: "אני יודע איפה היית בלילה לפני שעצרתי אותך, הבלשים כבר מכירים שבועות ארוכים". לדברי בן צור, "הושמעו טיעונים לגבי התא המשפחתי שלהם". פלג השיב: "הכנסתי את התא ומשפחתו לחדר החקירות. לא איימתי אבל אמרתי שיש השלכות למעשים שלו".
5 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור עם בנימין נתניהו בבית המשפט
עו"ד בעז בן צור עם בנימין נתניהו בבית המשפט
עורך הדין בעז בן צור עם בנימין נתניהו, בדיון במשפטו אשתקד
(צילום: ראובן קסטרו)
בן צור שאל את פלג גם על הטענות שהועלו ולפיהן הוא הציע לחפץ, במרומז, להחליף את עורך דינו שייעץ לו לשתוק בחקירה. על פי הטענות, פלג רמז זאת כאשר המליץ לחפץ "להחליף רופא", במשל שבו הרופא מסמל לכאורה את עורך הדין. החלפת עורך הדין, אגב, אכן התרחשה במציאות: חפץ החליף את עורך הדין הזה לאחר שהחליט לחתום על הסכם עד המדינה. פלג טען הבוקר כי כוונתו לא הייתה להמליץ לחפץ להחליף עורך דין, וכי כוונתו ב"רופא" הייתה הוא עצמו.
השופטת רבקה פרידמן פלדמן: "מה זאת אומרת, להתייעץ איתך במקום עם עורך דינו?" פלג: "הכוונה הייתה שהוא ידבר איתי". השופטת: "מה המשמעות להחליף?" פלג: "לא הייתה שום רמיזה מצדי להחליף עורך דין לאחד שעובד טוב יותר עם המשטרה. שיתפתי את הסיטואציה לפני כמה ימים עם אשתי, היא אמרה לי 'זה לא נראה טוב', אבל אני מוכן ללכת לפוליגרף על זה – זו הייתה כוונתי". בן צור: "גם הבלשים אמרו". פלג: "בפעם הראשונה ששמעתי בתקשורת את התזה הזו של החלפת עורכי הדין, אמרתי 'אלוהים ישמור, איך הם הגיעו לזה'".
הסנגור הפתיע בהמשך את פלג כאשר הציג בפניו קטע מדביו של חוקר אחר שתשאל את חפץ. לפי בן צור, באותה חקירה חפץ אמר שהוא "סומך על עורך דין כמו רופא לפני ניתוח", ואז אותו חוקר אומר לו: "תראה, לפעמים אתה מגלה שהרופא שאמור היה לפתוח אותך עם סקלפל בעצם הגיע עם מסור חשמלי".
פלג נראה מופתע מדברי החוקר: "אני קצת מתפלא, לא שמעתי את הדברים האלה. כאלה דברים חמורים". בן צור: "למה?" פלג: "כי להגיד 'ניגע בך עם מסור' נשמע קצת מפחיד את החשוד". בן צור: "מעבר לג'ק המרטש". פלג: "אני לא יוע מה לומר על זה".
פלג התייחס בעדותו גם לסוגיית חיפוש המידע בטלפון הנייד של חפץ – שחשש שייחשפו חומרים אישיים שלו שלא קשורים לחקירה. "בחיפוש מתקבל סט מילים וחוקר רשאי לחפש בנייד אך ורק לפי סט המילים, אין סיבה לחוקר לחפש (דברים) אינטימיים". בן צור טען בתגובה שהחוקר ניר שוורץ דחה את בקשתו של חפץ לחפש רק לפי מילות חיפוש מסוימות, והתעקש ש"הכול ייבדק באופן גורף". פלג הכחיש שחיפושים כאלה נערכים באופן שכזה ביחידת העילית של המשטרה: "זה לא עניינו של איש ולא מעניין את החקירה".
על רקע טענותיו של חפץ לאיומים שספג בחקירה, בבית המשפט הוצג הבוקר סרטון מתוך החקירה של חפץ במשטרה, ובו נשמע פלג אומר לו: "רק שיהיה לך בראש – מכל מה שאתה חושש שאנחנו נדע, אנחנו כבר יודעים". חפץ השיב לו: "יש תחומים שהם לא קשורים לשום חקירה". לאחר הצגת הסרטון הסביר פלג על הדוכן: "אני מנסה להיזכר בטקטיקה – מילים שכאלו חוקר תמיד משתמש בהם, 'אנחנו יודעים' ו'דיברנו', זה לא משהו ספציפי. זה לא שלב שהוצגו הראיות".
בהמשך הדיון הוצג סרטון חקירה נוסף, שבו פלג אומר לחפץ: "בתור ילד שאין לו אבא זו טרגדיה שאין לתאר. לא יכול לתאר לך. שום דבר לא שווה את זה ועד היום אני חושב עליו, 'למה ואיך הוא היה היום?' אני בטוח שאתה לא רוצה ב-100% לשים את המשפחה שלך. זה באמת עלול לקרות בעקבות התוצאות של החקירות האלו. יש דברים שהם יידעו בסוף. בסוף החומרים עוברים לעיון ויוצאים החוצה והם יידעו אותם. נגמר. אלו דברים לא פשוטים".

"אוכל מפואר יותר לנחקר שהופך לעד"

מוקדם יותר הבוקר בן צור שאל את פלג אם קציני המשטרה "התחבקו" אחרי שחפץ חתם על הסכם עד המדינה, ופלג השיב כי אחד הקצינים רק שם את ידו על תת-ניצב בדימוס אלי אסייג, אז ראש היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית בלהב 433, "והיה נראה שהם שמחים". בהמשך ציין פלג, על רקע טענותיו של חפץ לתנאי מעצר ירודים: "כשנחקר חותם על הסכם עד מדינה האוכל הופך מפואר יותר. סוג של אסטרטגיה לתת לו להרגיש נוח יותר. נותנים לו חמגשית עם סכו"ם".

מעט לאחר השעה 14:00 סיים פלג את עדותו, והפרקליטות ביקשה מבית המשפט לבטל את הדיון שתוכנן למחר, עקב תחלואה של כמה מהפרקליטים. השופט משה בר-עם התלוצץ ואמר: "חשבתי שתהיה הודעה אחרת". זו כמובן התייחסות מבודחת למגעים להסדר טיעון בין נתניהו לפרקליטות, שמעלים הילוך: אמש נתן נתניהו לסנגוריו אור ירוק להאיץ את המשא ומתן מול הפרקליטות.
הדיונים נערכים בבהילות מסוימת על רקע העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יסיים את תפקידו בתוך כשבועיים בלבד. אמש כבר העריכו בלשכתו שהמשא ומתן לא יושלם בתוך שבועיים - אלא יימשך לתוך תקופת כהונתו של פרקליט המדינה עמית איסמן, שיהפוך לממלא-מקומו של מנדלבליט. המכשול המרכזי נותר שאלת הקלון, שאם ייקבע שהיה כזה בהרשעה אפשרית של נתניהו כחלק מהסדר הטיעון, הוא יורחק מהחיים הפוליטיים למשך שבע שנים.
פרקליטי נתניהו מתעקשים גם הבוקר שנתניהו לא הודיע שהוא מסכים לקלון. ההערכה היא שאם על כך יקום או ייפול ההסדר, מנדלבליט יכול להסכים שבמקביל לדרישתו להטיל על נתניהו קלון, נתניהו יטען מצדו שאין להטיל עליו קלון. במקרה כזה בית המשפט יכריע בין הטענות. ייתכן שהפרקליטות "תרד מהעץ" בנושא זה, מכיוון שרבים בקרבה משוכנעים שבית המשפט יטיל על נתניהו קלון.