ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט תקפו בחמישי שעבר את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על סגירת החקירה נגד איראן, שנגעה לאתר גרעין מריבאן שבו נמצאו שרידי אורניום - ובסוכנות הכחישו היום כי "הנמיכו" את הסטנדרטים לחקירות הנוגעות לגרעין האיראני. ראש הסוכנות רפאל גרוסי השיב לביקורת מצד ישראל, טען כי שרידי האורניום שנמצאו באתר "קשורים לפעולות כריית מימי ברית המועצות", ואמר היום במסיבת עיתונאים: "אנחנו אף פעם לא מנמיכים סטנדרטים, היינו קפדנים, חסרי פניות טכנית, הוגנים, אבל תקיפים".
עם זאת, לדבריו, שיתוף הפעולה מול איראן "איטי מדי", והוא קרא לטהרן להאיץ את קצב ההתקנה של המצלמות באתרי הגרעין. "המציאות היא שהתקנו מצלמות ומערכות מעקב במקומות מסוימים, אבל צריך לעשות הרבה יותר מזה", אמר גרוסי במסיבת העיתונאים היום. גם אם המצלמות יוחזרו למקומן, הדגיש, "איראן תצטרך לספק מידע ו'להרכיב' את כל חלקי הפאזל מחדש".

5 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה תקף, ראש סבא"א השיב כי בסוכנות "היו תקיפים" עם איראן. גרוסי ונתניהו
 ראש הממשלה תקף, ראש סבא"א השיב כי בסוכנות "היו תקיפים" עם איראן. גרוסי ונתניהו
ראש הממשלה תקף, ראש סבא"א השיב כי בסוכנות "היו תקיפים" עם איראן. גרוסי ונתניהו
(צילום: רויטרס, AFP)
5 צפייה בגלריה
תמונות לווין לפני אחרי אתר גרעין בעיר אבדה איראן
תמונות לווין לפני אחרי אתר גרעין בעיר אבדה איראן
לפני השמדתו, ואחרי. מריבאן, שבו התגלו שרידי אורניום
(צילום: Maxar Technologies via AP)
באשר לאתר הלא מוכרז במריבאן, השיב גרוסי כי "קיבל הסברים סבירים מאיראן", שייחסו את נוכחותו של החומר הגרעיני ל"פעילות כרייה שבוצעה בימי ברית המועצות". הוא הוסיף כי "מה שצריך לקרות כעת הוא תהליך מתמשך, ללא הפרעות, שיוביל למימוש כלל ההתחייבויות הכלולות בהצהרה המשותפת, ללא כל דיחוי נוסף".
בדוח שפרסמה סבא"א בשבוע שעבר הדגישה כי שתי החקירות האחרות, אלו שנוגעות לאתרי הגרעין בוורמין וטורקוזבאד, נותרו פתוחות וכי איראן לא סיפקה הסברים מספקים לשרידי האורניום שהתגלו בהם. אבל הודעתה על סגירת החקירה השלישית עוררה עניין רב בעולם – וזעם בישראל – כיוון שבמשך שנים הסוכנות האשימה שאיראן מתחמקת מתשובות כנות, כשלצד זאת עומדות גם ספקולציות בנוגע לחידוש המגעים להחייאת הסכם הגרעין שקרס. המשא ומתן הלא-ישיר מול ארצות הברית, נזכיר, נקלע אשתקד למבוי סתום בגלל כמה מחלוקות, בהן גם דרישתה של טהרן לסגור את חקירות האורניום של סבא"א.
כל שלוש החקירות של הסוכנות נפתחו בעקבות הממצאים שהעבירה ישראל לסבא"א מ"ארכיון הגרעין" בטהרן, המחסן שסוכני המוסד פרצו אליו וגנבו ממנו אלפי מסמכים ב-2018. את מריבאן שסמוך לאבדה בדרום-מערב איראן, לא הרחק מאיספהאן, חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו שנה לאחר מכן, אבל לא פירט אז ואמר רק שמדובר באתר ששימש את תוכניתה של איראן לפיתוח נשק גרעיני. בצל החשיפה הזו והמידע הישראלי שקיבלה, סבא"א ביקשה מאיראן גישה לאותו אתר בינואר 2020 – אחרי שזו כבר החלה להשמיד אותו ביולי 2019 – וקיבלה אליו גישה רק באוגוסט 2020.
אבל למרות שאיראן פעלה להשמיד את העקבות שלה שם, פקחי הגרעין שביקרו במקום איתרו שרידים של אורניום מדולל, תוצר לוואי של העשרת אורניום. לפי דוחות סבא"א מהשנה שעברה, האתר במריבאן מורכב משני אתרי משנה נפרדים וסמוכים, שבהם הגיעו לידיה "אינדיקציות" על פעילות ב-2003, במסגרת תוכניתה של איראן לפתח נשק גרעיני. מדובר ב"פרויקט עמאד", תוכנית שלכאורה הופסקה באותה שנה, אם כי בישראל טוענים כי איראן המשיכה גם לאחר מכן במאמצים לפתח נשק גרעיני.
5 צפייה בגלריה
במסגרת התרגיל הצבאי "אגרוף המחץ" מתכנסת כעת ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני), בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, להערכת מצב תרגילית
במסגרת התרגיל הצבאי "אגרוף המחץ" מתכנסת כעת ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני), בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, להערכת מצב תרגילית
בישראל העבירו מסר גם לארה"ב. נתניהו והקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיים בקריה, אמש
(צילום: חיים צח /לע"מ)
5 צפייה בגלריה
נתנז איראן
נתנז איראן
המנהרות שבונה איראן בעומק ההרים בנתנז
(צילום: AP)
שני האתרים הסמוכים במריבאן, כך לפי סבא"א, הם אחד שבו היו בונקרים ושבו נראה כי נעשו במרחב פתוח ניסויים עם חומרי נפץ קונבנציונליים, ואתר נוסף שהוגדר כ"אתר פיתוח או תמיכה". שרידי האורניום התגלו באתר התמיכה הסמוך, ובדוח האחרון שלה מהשבוע שעבר דיווחה סבא"א כי בתשובה שקיבלה מטהרן במרץ האחרון, זו המשיכה לטעון בפניה שאותו אתר תמיכה היה מכרה שהופעל על ידי מדינה אחרת, במהלך שנות ה-60 וה-70 של המאה שעברה.
בעבר סבא"א דחתה את הטיעון של איראן שהפעילות שם הופסקה כבר לפני שנים, אבל כעת דיווחה שטהרן סיפקה הסבר חדש, שעשוי לדבריה להסביר את מקור האורניום שהתגלה: ההסבר, כך לפי סבא"א, הוא שמדובר בזיהום שנוצר מציוד כלשהו במעבדה כימית ששימשה את המכרה במהלך פעילותו. סבא"א מדגישה כי מדובר רק בהסבר "אפשרי" לשרידי האורניום, אבל מציינת כי אין לה יותר שאלות תלויות בסוגיה הזו.
בישראל תקפו בשבוע שעבר וגם אתמול את סבא"א. בהודעת משרד החוץ בשבוע שעבר נכתב כי "ההסברים שסיפקה איראן לנוכחות חומר גרעיני במקום אינם מהימנים או אפשריים מבחינה טכנית. היא ממשיכה לשקר לסבא"א ולהונות את הקהילה הבינלאומית". נתניהו אמר בחמישי שעבר כי "אני שומע את כל הפרסומים בעניין איראן, אז יש לי מסר חד וברור גם לאיראן וגם לקהילה הבינלאומית: ישראל תעשה כל מה שהיא צריכה לעשות כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני", הוא אמר. אתמול נתניהו האשים את סבא"א ב"התנהלות רפה", וטען שסגירת החקירה סביב מריבאן מהווה "כתם שחור" על הסוכנות. הוא טען כי התירוצים השונים שסיפקה איראן הם לא מהימנים ו"אינם אפשריים מבחינה טכנית".
5 צפייה בגלריה
אנטוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקאי, בעת ביקורות בישראל
אנטוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקאי, בעת ביקורות בישראל
"איראן נותרה האיום הגדול ביותר על ישראל, היא לא תוכל להשיג נשק גרעיני". בלינקן
(צילום: אמיל סלמן, הארץ)
הקבינט המדיני-ביטחוני השתתף אמש בתרגיל הענק של צה"ל "אגרוף המחץ", וקיים הערכת מצב תרגילית בראשות רה"מ נתניהו בבור בקריה בתל אביב. ברקע דוח סבא"א האחרון ותמונות הלוויין שמהן עולה כי היא מקדמת בניית מנהרות בהרים ליד אתר הגרעין נתנז, בעומק של בין 80 ל-100 מטר מתחת לקרקע, נתניהו ניצל את ההזדמנות לשלוח מסר לטהרן וגם לארה"ב, במקרה שתחליט לא להצטרף להחלטה ישראלית לתקוף את מתקני הגרעין של איראן. "אנחנו בטוחים וסמוכים שאנחנו יכולים לטפל בכל איום בכוחות עצמנו - וגם באמצעים אחרים", אמר נתניהו.
בתוך כך, מזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן, התייחס היום לאזהרות מצד ישראל ולמסר שהעביר נתניהו, ואמר כי "כל האפשרויות על השולחן כדי להבטיח שאיראן לא תשיג נשק גרעיני". בלינקן, שנשא דברים בכנס איפא"ק, השדולה הפרו ישראלית בוושינגטון, אמר כי "איראן נותרה האיום הגדול ביותר על ישראל, והיא לא תוכל להשיג נשק גרעיני".
בלינקן הדגיש גם כי לארה"ב יש אינטרס ביטחוני לאומי אמיתי בקידום נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. "אנו מאמינים שאנו יכולים ואפילו חייבים לשחק תפקיד לקדם את זה. אין לנו אשליה שזה ניתן להיעשות במהירות ובקלות. אך אנו מחוייבים לעבוד לקידום התוצאה הזאת כולל בנסיעה שלי השבוע לג'דה וריאד לשיחות עם הסעודים וגורמים במפרץ. איזור יותר אינטגרלי, משגשג ויציב משרת האינטרס של ישראל והשותפים האזוריים וארה"ב. אבל אינטגרציה ונורמליזציה הן לא תחליף להתקדמות בין ישראלים ופלסטינים ולא יכולות לבוא על חשבונה. העמקת הקשרים של ישראל עם שותפיה צריכה לקדם את חייהם של הפלסטינים ואת הסיכויים לפתרון המדינות".