ישראל זכתה הלילה (בין רביעי לחמישי) לגיבוי מקיר לקיר מהמועמדים שהתייצבו לעימות הטלוויזיוני בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות. כל חמשת המשתתפים שמקווים להגיע לבית הלבן בסוף השנה הבאה הביעו תמיכה בלתי-מסויגת במאמץ של צה"ל להשמיד את חמאס, ואת ההצהרות החריפות ביותר ניפקו מושל פלורידה רון דסנטיס ושגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי, שקראו לראש הממשלה בנימין נתניהו "לחסל את חמאס אחת ולתמיד" ו"לגמור אותם".
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עימות רפובליקני שלישי בחירות 2024 נשיאות
ארה"ב עימות רפובליקני שלישי בחירות 2024 נשיאות
השוואות בין חמאס למסתננים בגבול הדרומי. העימות הרפובליקני הלילה
(צילום: Joe Raedle/Getty Images)
הכותרת
מי באמת אחראי להשיב את החטופים הביתה?
23:39
העימות הטלוויזיוני, השלישי מאז תחילת המרוץ הרפובליקני, נערך בשבוע שבו נכנסה ארה"ב רשמית לשנת הבחירות: הקרב על הבית הלבן ייערך ב-5 בנובמבר 2024, ושמונה מתמודדים נותרו במרוץ להפוך למועמד המפלגה הרפובליקנית ולהיאבק על הנשיאות מול הנשיא המכהן ג'ו ביידן. לעימות הלילה העפילו רק מי שעמדו בכמה תנאי סף שנקבעו, ושאחד מהם הוא תמיכה של לפחות 6% מהמצביעים בשני סקרים ארציים: מושל פלורידה דסנטיס שבמקום השני עם 14.6% בממוצע הסקרים; השגרירה לשעבר היילי שמדורגת שלישית עם 9.4%; היזם ויווק רמסוואמי שרביעי עם 4.4%; הסנאטור טים סקוט החמישי שזוכה ל-2.6%; ומושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי שמקבל תמיכה דומה.
הנשיא לשעבר טראמפ, שמוביל בסקרי הפריימריז הרפובליקניים ביתרון עצום, עם 58.3%, שוב לא התייצב לעימות, בטענה שאין לו מה להוכיח לציבור ושמדובר בבזבוז זמן. סגן הנשיא לשעבר מייק פנס פרש מעשית מהמרוץ, ושני המועמדים הנותרים, מושל צפון דקוטה דאג ברגום ומושל ארקנסו היוצא אייסה הצ'ינסון, נותרו בחוץ אחרי שלא זכו לתמיכה מספקת. ההצבעה בפריימריז הרפובליקניים תחל ב-15 בינואר באייווה, ובפני המועמדים בעימות הלילה עמדה המשימה לבדל עצמם בבירור מהמועמד המוביל טראמפ, שלמרות הצרות המשפטיות שלו – ואולי בגללן – נראה כרגע כמי שמשייט לניצחון קל.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עימות רפובליקני שלישי בחירות 2024 נשיאות ניקי היילי
ארה"ב עימות רפובליקני שלישי בחירות 2024 נשיאות ניקי היילי
ניקי היילי. "לתת לישראל מה שהיא צריכה, מתי שהיא צריכה"
(צילום: Joe Raedle/Getty Images)
העימות הלילה היה הראשון בין המועמדים הרפובליקנים מאז מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ופרוץ המלחמה, ובהתאם לכך הדיון בענייני חוץ תפס מקום מרכזי יותר מבשני העימותים הקודמים. המועמדים היו מאוחדים בתמיכתם האיתנה בישראל ובגינוי האנטישמיות, במיוחד בקמפוסים הליברליים, שאותם פוקדים בשבועות האחרונים מפגני מחאה אנטי-ישראליים חסרי תקדים, שבחלקם הגדול כוללים גם גילויים ברורים של שנאת יהודים. בתקשורת העולמית ציינו הבוקר את העובדה שהמועמדים לא אמרו למעשה דבר על הצורך להגן על האזרחים הפלסטינים בעזה.

סטודנט, תומך בחמאס? סע הביתה

בעימות נשאלו המועמדים איזה מסר היו רוצים לשלוח לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. דסנטיס השיב: "אני אומר לביבי, סיים את העבודה אחת ולתמיד עם הרוצחים האלה של חמאס, הם טרוריסטים. הם טובחים באנשים חפים מפשע. אם הם היו יכולים הם היו מוחים כל יהודי מעל לפני האדמה". היילי, שמרבה לאורך הפריימריז להדגיש את הניסיון הבינלאומי שלה, ושבשבועות האחרונים ניפקה שלל הצהרות תמיכה בישראל, תקפה את הנשיא ביידן על כך שהוא דוחק בישראל לשקול הפוגות הומניטריות בלחימה: "הדבר האחרון שאנחנו רוצים לעשות הוא לומר לישראל מה לעשות", אמרה היילי. "הדבר היחיד שאנחנו צריכים לעשות הוא לתמוך בהם ולהשמיד את חמאס".
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עימות רפובליקני שלישי בחירות 2024 נשיאות רון דסנטיס
ארה"ב עימות רפובליקני שלישי בחירות 2024 נשיאות רון דסנטיס
מושל פלורידה דסנטיס. "הם טובחים באנשים חפים מפשע"
(צילום: רויטרס /Ibraheem Abu Mustafa)
על שאלת השיחה עם נתניהו השיבה היילי: "הדבר הראשון שאמרתי לו (לנתניהו) כשזה קרה היה 'תגמור אותם'. הם חייבים לחסל את חמאס, ואנחנו חייבים לתמוך בישראל עם כל מה שהם צריכים ומתי שהם צריכים, ואנחנו חייבים לוודא שאנחנו מחזירים את החטופים שלנו הביתה". רמסוואמי אמר כי אילו היה מדבר עם נתניהו, היה מעודד אותו "לחנוק אותם בעשן בגבול הדרומי שלו כמו שאני הייתי חונק את הטרוריסטים (המסתננים) בגבול הדרומי שלנו".
בעימות נשמעו גם הבטחות לפעול להענשת מי שמביעים תמיכה בחמאס בשטח ארה"ב. דסנטיס למשל הבטיח לגרש כל סטודנט שמביע תמיכה בארגון הטרור: "אם אתה נמצא כאן בזכות ויזת סטודנט כאזרח זר ואתה שותף למאמץ של חמאס, אני מבטל את הוויזה שלך ושולח אותך הביתה. אין מקום לשאלות".

רמסוואמי כינה את זלנסקי "נאצי"

בעניינים אחרים הנוגעים למדיניות החוץ היו המועמדים הרבה פחות תמימי דעים בעימות. בין השאר התעמתו על השאלה עד כמה נכון להמשיך בסיוע לאוקראינה במלחמתה נגד רוסיה, על האפשרות שסין תתקוף את טייוואן ועל הדרכים להתמודד עם שוק הנפט של ונצואלה. בעוד היילי, סקוט וכריסטי הביעו תמיכה בהמשך הסיוע לקייב וקראו להגביר משמעותית את ההשקעה בצבא האמריקני, רמסוואמי טען כי כל יריביו תומכים במדיניות שלה שותפים הדמוקרטים ושהובילה לאסונות חוזרים ונשנים במלחמות מעבר לים. המועמד הצבעוני, שנוהג זה חודשים למתוח ביקורת על המשך הסיוע לאוקראינה, אף גיבה את הגינוי שלו לאנטישמיות באמירה שנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הוא "נאצי" – האשמה שאותה נוהגים להשמיע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואנשיו.
סוגיה נוספת שעמדה על הפרק היא הנשיא לשעבר והמועמד המוביל בפריימריז דונלד טראמפ. לאורך הקמפיין ניסו המועמדים להימנע מלתקוף את טראמפ בהתחשב בפופולריות העצומה שלו במפלגה, אבל הלילה הם התקשו לעשות זאת בשל העובדה שהיה זה העימות הראשון שאותו אירחה רשת טלוויזיה שאיננה "פוקס ניוז", הידידותית לטראמפ. המנחים מטעם רשת NBC פתחו את העימות בשאלה לכל אחד מהמועמדים מדוע הוא ולא טראמפ צריך להפוך למועמדים הרפובליקני לנשיאות.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עימות רפובליקני שלישי ל נשיאות ויווק רמסוואמי
ארה"ב עימות רפובליקני שלישי ל נשיאות ויווק רמסוואמי
ויווק רמסוואמי בעימות. דיבר נגד המשך הסיוע לקייב
(צילום: Joe Raedle/Getty Images)
את ההתקפה הברורה ביותר נגד טראמפ סיפק יריבו המרכזי במרוץ דסנטיס: "דונלד טראמפ הוא אדם שונה מאוד מזה שהיה ב-2016", אמר, והוסיף שטראמפ חייב להתייצב בפני המצביעים הרפובליקנים ולהסביר להם את הרקורד שלו. מאז ניצחונו ב-2016, נזכיר, הוביל טראמפ את המפלגה הרפובליקנית להפסדים חוזרים ונשנים במערכות בחירות, ורבים בממסד המפלגתי רואים בו כעת נטל המסכל כל אפשרות לניצחון עתידי.
עם זאת, אפילו הביקורת של דסנטיס נמשכה פחות מ-30 שניות, והמועמדים האחרים היו עדינים עוד יותר. רמסוואמי למשל האשים את יו"ר הוועידה הרפובליקנית רונה מקדניאל ולא את טראמפ בהפסדים החוזרים ונשנים של הרפובליקנים בבחירות, היילי הסתפקה באזכור של תפיחת החוב הלאומי במהלך כהונתו של טראמפ, סקוט אמר שהמפלגה זקוקה למועמד אחר כדי למשוך אליה מצביעים המוגדרים כעצמאים (כלומר כאלה שאינם מזדהים כרפובליקנים או כדמוקרטים), וכריסטי הסתפק במשפט אחד שבו הזכיר את המשפטים הפליליים שבהם מסובך טראמפ.

טראמפ חגג בנפרד: "העימותים בלתי ניתנים לצפייה"

עניין נוסף שעמד במוקד הדיון היה סוגיית ההפלות: בית המשפט העליון ביטל בשנה שעברה בצעד היסטורי את פסק הדין רו נגד ווייד מ-1973 והתיר מחדש למדינות ארה"ב לאסור כליל ביצוע הפלות בשטחן, ומאז נאלצים המועמדים הרפובליקנים להסביר באופן ברור יותר את משנתם בנושא, בניסיון שלא להרחיק מהם רפובליקנים מתונים ומצביעים עצמאיים. בשנה וחצי האחרונות ניצלו הדמוקרטים שוב ושוב את החלטת העליון כדי למשוך אליהם בוחרים ולנצח במערכות בחירות, בכלל זה כמה התמודדויות שנערכו השבוע.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ עצרת ב פלורידה במקביל ל עימות טלוויזיוני נשיאות
ארה"ב דונלד טראמפ עצרת ב פלורידה במקביל ל עימות טלוויזיוני נשיאות
טראמפ בעצרת שלו הלילה. "העימותים הם בזבוז זמן"
(צילום: Alon Skuy/Getty Images/AFP (Photo by Alon Skuy / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP))
7 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ עצרת ב פלורידה במקביל ל עימות טלוויזיוני נשיאות
ארה"ב דונלד טראמפ עצרת ב פלורידה במקביל ל עימות טלוויזיוני נשיאות
תומכי הנשיא לשעבר בעצרת בפלורידה לפנות בוקר. הוא מוביל בפער של עשרות אחוזים
(צילום: Alon Skuy/Getty Images/AFP (Photo by Alon Skuy / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP))
בעימות הלילה ניסתה ניקי היילי, האישה היחידה על הבמה, לפלס לה דרך בסוגיה הרגישה, והיא נשמעה רכה ואישית יותר בדבריה מאשר הגברים על הבמה. "אני לא שופטת אף אחד שתומך בזכות הבחירה (בהפלות), ואני לא רוצה שהם ישפטו אותי על כך שאני תומכת בזכות לחיים (כלומר בהתנגדות להפלות)", אמרה, ואותתה שהיא מכבדת את החלטותיהן של מדינות שונות להגן על הזכות להפלה גם אם היא לא מסכימה איתן. היא הדגישה כי לנשיא הרפובליקני הבא ממילא לא תהיה אפשרות לקבוע איסור ארצי על הפלות בלי תמיכה של 60 מחוקקים בסנאט – תמיכה שאין לו שום סיכוי להשיג, וקראה לרפובליקנים בוושינגטון לפעול למען מה שכן בהר-השגה: איסור על הפלות בשלבים המאוחרים של ההיריון, תוכניות לעידוד אימוץ והרחבת הגישה לאמצעי מניעה. "בואו נתמקד בדרכים להציל תינוקות רבים ככל האפשר ולתמוך באימהות רבות ככל האפשר, ובואו נפסיק לשפוט", אמרה. היא סיימה בקביעה ש"אנחנו לא צריכים לפלג את ארה"ב בסוגיה הזאת יותר", וזכתה למחיאות כפיים מהקהל.
העימות הלילה נמשך שעתיים, וכמו בזמן העימותים הקודמים, טראמפ ערך במקביל אליו אירוע בחירות משלו. באירוע הזה לעג למשתתפי העימות, וקרא למפלגה הרפובליקנית להפסיק לבזבז את הזמן בעימותים ה"בלתי ניתנים לצפייה", כלשונו, שבהם הוא לא משתתף.

5 מ-6 לטראמפ: ביידן קורס בסקרים

המרוץ הרפובליקני מתקרב לשלב ההצבעה בשעה שמצבו של ביידן בסקרים עגום במיוחד. ממש השבוע פרסמו "ניו יורק טיימס" ומכון הסקרים "סיינה" סקר חדש שבו, בהתחשב בקרב החוזר על הנשיאות הצפוי בשנה הבאה בין ביידן לטראמפ, נשאלו המצביעים ב-6 מדינות מפתח שבהן ניצח ביידן ב-2020 למי מהם היו מצביעים היום. ב-5 מבין השש טראמפ מנצח כעת בבירור: נבאדה (יתרון של 11%), ג'ורג'יה (6%), אריזונה (5%), מישיגן (5%) ופנסילבניה (4%). רק בוויסקונסין ממשיך ביידן להוביל, עם יתרון של 2%. בלי ניצחון לפחות ברוב המדינות הללו אין לביידן שום סיכוי לנצח את טראמפ בשנה הבאה.
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הנשיא ביידן. תמונת מצב קשה, שנה לפני הבחירות
(צילום:Brendan SMIALOWSKI / AFP)
נוסף על הסקר הזה פורסמו השבוע סקרים שלפיהם שיעור התמיכה הכללי בביידן בציבור האמריקני צנח אל פחות מ-40%, ובחלקם הוא הנמוך ביותר זה חצי שנה לפחות. לפיחות החד במעמדו של ביידן יש שלל גורמים, בהם הכלכלה, והוא מזכיר את זה שממנו סבלו טראמפ ונשיאים מכהנים קודמים במהלך כהונתם.
מגמה ברורה בשבועות האחרונים היא הבריחה של מצביעים ערבים ומוסלמים מביידן על רקע תמיכתו במלחמה של ישראל נגד חמאס. רבים מהם מאשימים את ביידן בשיתוף פעולה עם "רצח עם", ותוקפים אותו במילים קשות. אף שבארה"ב חיים רק כ-3.5 מיליון מוסלמים – קצת יותר מאחוז אחד מכלל האוכלוסייה – שיטת הבחירות האמריקנית, שבה כל מדינה מצביעה בנפרד על זהות הנשיא, נותנת להם משקל חשוב. כך למשל במדינת מישיגן, אחת ממדינות המפתח שבהן נוטה המרוץ בין המפלגות להיות צמוד, יש למוסלמים כוח רב, ואובדן האלקטורים שלה יכול לעלות לביידן בנשיאות.