שוב הצבא הרוסי מדווח על יירוט טילים ישראליים בסוריה. לטענת ואדים קוליט, קצין בכיר בצבא רוסיה, כוחות ההגנה האוויריים של סוריה הפילו 22 מתוך 24 טילים ששיגרו מטוסי קרב ישראליים במהלך המתקפה האווירית שהתרחשה ביום חמישי בערב בדמשק ובחומס. לפי דיווחים בסוריה, התקיפה של חיל האוויר ביום חמישי הייתה משמעותית וכללה כמה יעדים ליד דמשק ובאזור חומס - ונהרגו בה ארבעה בני אדם. לתקיפה המשמעותית היה גם קשר לזירה רחוקה יותר.
3 צפייה בגלריה
תקיפה בסוריה סוריה דמשק
תקיפה בסוריה סוריה דמשק
דיווחים על ארבעה הרוגים. התקיפה באזור דמשק ביום חמישי
(צילום: EPA)
הקצין הרוסי, שמשמש סגן מפקד המרכז הרוסי לפיוס בין הפלגים בסוריה, אמר כי בתקיפה השתתפו שישה מטוסי קרב ישראליים, שתקפו מתקנים בדמשק ובחומס מהמרחב האווירי של לבנון. הוא הוסיף כי את היירוטים ביצעו מערכות ההגנה האוויריות בוק-M2 ופנציר-S1, שאותן סיפקה רוסיה לסוריה בעבר. מישראל לא נמסרה תגובה. זו לא הפעם הראשונה שקוליט טוען שמערכות ההגנה האוויריות בסוריה יירטו טילים ישראליים. טענות דומות הוא השמיע פעמיים בחודש שעבר.

לא לגמרי ברור מה היה היעד שהותקף, אך אתמול בצהריים דווח על ארבעה הרוגים בתקיפה הזו. ראש עיריית קארה שמצפון לדמשק, אחמד סארם, אמר לתחנת הרדיו הסורית "שאם" כי ארבעה תושבים נהרגו בעיר כתוצאה מהתקיפה שם. שלושה אנשים נוספים נפצעו לטענתו. גם במרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, ארגון המזוהה עם האופוזיציה הסורית, טענו כי ישנם ארבעה הרוגים בתקיפה, אך נטען שהם אנשי חיזבאללה לכאורה. מוקדם יותר דיווחו במרכז המעקב כי בין יעדי התקיפה הישראלית היו גם אתרים המשמשים את ארגון הטרור הלבנוני בסוריה.
3 צפייה בגלריה
 התקיפה ביום חמישי
 התקיפה ביום חמישי
התקיפה ביום חמישי
3 צפייה בגלריה
אש בשטח סוריה סמוך לגבול עם ישראל
אש בשטח סוריה סמוך לגבול עם ישראל
אש בשטח סוריה, סמוך לגבול עם ישראל, אחרי הדיווחים על תקיפה בקוניטרה
(צילום: EPA)
בצל הטענה הרוסית, ידוע כי כפי שקורה בכל תקיפה בסוריה בשנים האחרונות, עשרות טילי נ"מ סוריים נורו לעבר מטוסי חיל האוויר גם בתקיפה הנרחבת שהייתה בחמישי - ושאחד הטילים התפוצץ באוויר ונפל במרחב שבין ירדן לישראל. בחיל האוויר בודקים אם חלקי הטיל נפלו בשטח ישראל. עדיין לא נמצאו לכך עדויות בשטח. בכל מקרה, לא היה סיכון ליישובים בארץ ולכן לא הופעלה הלילה אזעקה. הטילים שנורו לעבר המטוסים היו כנראה SA-5, המכונה גם S-200, טיל קרקע-אוויר שיכול להגיע למרחק של 300 ק"מ. בשנתיים האחרונות אירעו כמה מקרים דומים, שגם בהם לא הופעלו אזעקות ולא בוצעו יירוטים.
הדיווחים הראשונים על התקיפה פורסמו ביום חמישי סמוך לשעה 23:15, אז דווח על הדי פיצוצים בשמי דמשק, בעקבות ירי טילים משטח לבנון. תושבים בדמשק סיפרו לפי סוכנות הידיעות AP כי שמעו לפחות חמישה פיצוצים עזים שהרעידו את הבניינים שלהם, בפרק זמן שנמשך 15 דקות.
שרת ההגנה הלבנונית, זיינה עכר, גינתה את המתקפה, שלדבריה מהווה הפרה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701. היא קראה לאו"ם למנוע מישראל להוציא לפועל מתקפות אוויריות נגד סוריה באמצעות המרחב האווירי של לבנון והוסיפה ששלחה תלונה לאו"ם בנושא.
מנכ"ל רשות התעופה האזרחית בלבנון אמר כי במהלך המתקפה האווירית, מטוס ששייך לחברת מידל איסט איירליינס הלבנונית שהגיע מאבו דאבי נאלץ לשהות במרחב האווירי של סוריה במשך כעשר דקות לפני הנחיתה, וכך גם מטוס של חברת התעופה הטורקית פגסוס.
בלילה שבין שלישי לרביעי דווח שצה"ל תקף מוצב של חיזבאללה בסוריה סמוך לכפר חאדר שבפרברים הצפוניים של קוניטרה. מרכז המעקב הסורי דיווח אז שביעד שהותקף פועלות מיליציות שכפופות לאיראן.