3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, בינימין נתניהו
הרצי הלוי, בינימין נתניהו
נתניהו והרמטכ"ל. ייפגשו היום
(צילום: שלו שלום, יואב דודקביץ')
בעקבות ההסלמה בזירת המחאה והגידול הדרמטי בהיקף קציני וטייסי חיל האוויר שהודיעו על אי-התייצבות, התקיימה במהלך השבת הערכת מצב מיוחדת בקריה עם בכירי צה"ל ובראשם הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי.
הרמטכ"ל עדכן לאחריה את הדרג המדיני על משמעות "מכתב הטייסים", שכולל יותר מאלף אנשי חיל האוויר ובו מאות טייסים שהודיעו כי לא יתנדבו למילואים אם החקיקה תושלם, ועל השחיקה בכשירות המבצעית. היום היה צפוי רא"ל הלוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכת ראש הממשלה בשולי דיון צבאי שנקבע מראש בנושא אחר, אבל עקב אשפוזו של נתניהו לצורך השתלת קוצב לב, הפגישה תידחה.

בכירים בממשלה אמרו שהפור נפל והחקיקה תעבור ביום שני, בין אם באופן חד צדדי או בהסכמה - כאשר הסיכויים להגעה להסכמה קלושים. לא נראה שאיש מבכירי הליכוד יצביע נגד או יימנע, על אף שחלקם קוראים להגיע להסכמות.
אצל נתניהו התקיימו בין היתר דיונים בשאלת המורדים האפשריים, והאם ייתכן שבליכוד יהיו יותר משלושה חברים שיסרבו לתמוך בביטול עילת הסבירות. עלו שמותיהם של ח"כ יולי אדלשטיין ושל שר הביטחון יואב גלנט, אף שגלנט הבהיר אתמול שהעובדה שהוא פועל להגעה להסכמה רחבה, לא מבשרת דבר על ההצבעה שלו. בליכוד למעשה עוברים שם-שם, כדי לבדוק אם החוק יכול ליפול.
נתניהו עצמו צפוי להמריא לאחר ההצבעות לקפריסין, ככל הנראה ביום שלישי - ולפחות לפי התכנון יארח אותו נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, לפגישה שנייה בין השניים ב-15 השנים האחרונות.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בוועדת החוץ והביטחון
בנימין נתניהו בוועדת החוץ והביטחון
אדלשטיין ונתניהו. שמו עלה בשיחות בליכוד
(צילום: חיים צח, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
גלנט בבאקו: "איראן ניצבת במרכז סדר העדיפויות של מערכת הביטחון"
גלנט בבאקו: "איראן ניצבת במרכז סדר העדיפויות של מערכת הביטחון"
גלנט. לא יצביע בעד?
(צילום: אלעד מלכה)
בדיון הערכת המצב אצל הרמטכ"ל עלתה תמונת המצב הביטחונית הנוכחית, בדגש על המעקב העמוק של אויבי ישראל, בעיקר חיזבאללה ואיראן, על ההתפתחויות בארץ, שנתפסות כהגדלת הקרע והחולשה הפנימית בישראל.
הרמטכ"ל חיבר למעשה "מצרף משולש", שמורכב מהפגיעה בלכידות, נתוני אי-ההתייצבות ונקודת המבט של האויבים. הוא בחן את הנתונים החדשים של אנשי המילואים שהודיעו שאינם יתייצבו יותר - עוד לפני הודעת "אחים לנשק" על 10,000 מילואימניקים שהודיעו שלא יתייצבו, לצד הפגיעה הממשית שכבר מתרחשת בלכידות היחידות השונות בדגש על חיל האוויר.
הכשירות של צה"ל למלחמה עדיין לא נפגעה, אך היא עלולה להתחיל בימים הקרובים, כתהליך ממושך של כמה שבועות עד חודשים אחדים - שכן טייסים ובעלי מקצוע נוספים כבקרים אינם מוכשרים לפעול אם לא עסקו בכך במשך כמה שבועות.
עיקרי הערכת מצב עדכנית זו הועברו מהרמטכ"ל לדרג המדיני אמש, ובצה"ל מבהירים כי בניגוד לטענות של טייסי מילואים רבים - תמונת המצב תשוקף באופן מלא ומדויק לשר הביטחון ולראש הממשלה.
הרמטכ"ל הורה עוד לכל מפקדי הצבא לקיים היום שיחות עם כלל החיילים כדי לצמצם את הנזקים שכבר נגרמו ללכידות הצבא. בצה"ל מעריכים כי בכל מקרה לאחר יום שני המשבר שמקרין על צה"ל יחריף, שכן השלמת החקיקה או עצירתה יובילו לתגובות הדף נגד ובתוך צה"ל, ורק פשרה תגרור פגיעה מצומצמת יותר בגלי ההדף שצה"ל יספוג.
פורסם לראשונה: 20:48, 22.07.23