7 צפייה בגלריה
לויד אוסטין, איברהים ראיסי
לויד אוסטין, איברהים ראיסי
"הפעולות של איראן בחודשים האחרונים אינן מעודדות". לויד אוסטין ונשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: AP)
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אמר הבוקר (שבת) כי ארה"ב לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, ותיאבק ב"שימוש המסוכן" שלה בכלי טיס בלתי-מאוישים מתאבדים, בצל שיחות הגרעין שאמורות להתחדש בעוד תשעה ימים. בנאום שנשא בכנס ביטחוני בבירת בחריין, מנאמה, אמר אוסטין: "בואו נבהיר - המחויבות של ארה"ב לביטחון במזרח התיכון היא חזקה ומוחלטת. ארה"ב נשארה מחויבת למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני".
לדברי אוסטין, "הפעולות של איראן בחודשים האחרונים אינן מעודדות, במיוחד בגלל הרחבת תוכנית הגרעין. אנחנו עדיין מחויבים לדיפלומטיה, אבל אם איראן לא מתכננת לשוחח ברצינות, נבחן את האפשרויות הנדרשות כדי לשמור על ביטחוננו".
7 צפייה בגלריה
מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין בביקור בבחריין
מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין בביקור בבחריין
מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין בביקור בבחריין
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין נואם בועידת הביטחון של מנאמה בבחריין
מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין נואם בועידת הביטחון של מנאמה בבחריין
אוסטין נואם בכנס במנאמה
(צילום: AFP)

למרות שבכירים בממשל הנשיא ג'ו ביידן הביעו לא פעם כוונה לצמצם בצורה חדה את היקף הכוחות האמריקניים שמוצבים במזרח התיכון, אוסטין רמז כי זה לא מה שימנע מארה"ב להפעיל כוח צבאי נגד איראן. "המכה שאנחנו יכולים להנחית כוללת את מה שבנות בריתנו יכולות לתרום יחד עם כל מה שכבר עשינו בעבר ודברים נוספים שנוכל להפעיל במהירות. גם הידידים שלנו וגם האויבים שלנו יודעים שארה"ב מסוגלת לשלוח כוחות מכריעים בכל זמן ולכל מקום שבו נבחר".
רק אתמול נודע כי מתקפת מל"טים על בסיס צבאי אמריקני בצפון סוריה בחודש שעבר הייתה למעשה נקמה איראנית על מתקפות ישראליות בסוריה. כך אמרו שמונה גורמים אמריקנים וישראלים ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס".
מתקפת המל"טים, שלא גרמה לאבידות, הייתה הפעם הראשונה שבה הורתה איראן ישירות על מתקפה צבאית נגד ארצות הברית בתגובה למתקפה של ישראל. הפרסום ב"ניו יורק טיימס" מאשר למעשה את חשיפת ynet על המסר שמאחורי אותה תקיפה של בסיס א-תנף, ב-20 באוקטובר.
7 צפייה בגלריה
מתקפת מל"טים כנקמה על מתקפות ישראליות בסוריה. בסיס א-תנף
מתקפת מל"טים כנקמה על מתקפות ישראליות בסוריה. בסיס א-תנף
מתקפת מל"טים כנקמה על מתקפות ישראליות בסוריה. בסיס א-תנף
(צילום: AP)
חמישה מל"טים מתאבדים שוגרו לעבר אותו בסיס, במה שפיקוד המרכז האמריקני כינה "מתקפה מתוכננת ומכוונת". רק שניים מהם התפוצצו, אבל הם היו עמוסים במסבים כדוריים ובפגזי רסס "במטרה מכוונת להרוג" - לפי בכיר אמריקני.
בבסיס מוצבים כ-200 חיילים אמריקנים ותפקידו המרכזי הוא לאמן חמושים סורים להילחם בדאעש. בידיעה הנרחבת של "ניו יורק טיימס", עליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, נכתב כי רובם פונו שעות לפני כן, בעקבות מידע שהתקבל מהמודיעין הישראלי.
גורמים אמריקנים סבורים כי איראן הנחתה והעבירה את הציוד למיליציות שביצעו את המתקפה. דובר בפנטגון סירב להאשים פומבית את איראן, ייתכן גם במטרה להימנע מקשיים בחידוש שיחות הגרעין עם טהרן, שאמורות להתחדש בעוד עשרה ימים.
עם זאת, גורמי מודיעין - הן ישראלים והן אמריקנים - אמרו שיש להם מידע שמראה כי איראן עומדת מאחורי המתקפה. עקב העובדה ששלושה מהמל"טים לא התפוצצו, גורמים אמריקנים היו יכולים לחקור אותם וקבעו כי מדובר באותו טכנולוגיה שבמל"טים שבשימוש של מיליציות איראניות בעיראק.
בכירים אמריקנים וישראלים אמרו כי ברשותם מודיעין המראה שהמתקפה נעשתה בתגובה לתקיפות ישראליות על כוחות איראניים בסוריה. ב-8 באוקטובר שיגרה ישראל טילים על בסיס במרכז סוריה, שלפי מרכז המעקב הסורי משמש כמפקדה איראנית. חמישה ימים אחר כך תקפה ישראל מטרות צבאיות איראניות בתדמור וחומס שבמרכז סוריה, ושלושה אנשי מיליציות איראניות נהרגו. האיראנים הבטיחו לנקום בעקבות זאת.
7 צפייה בגלריה
מדחת סאלח
מדחת סאלח
מדחת סאלח. חוסל ארבעה ימים לפני המתקפה על א-תנף
ב-16 באוקטובר צלף ישראלי חיסל את מדחת סאלח, בכיר סורי שדווח כי עבד לצד איראן על מנת להקים מחדש תשתית צבאית למתקפות נגד ישראל מהגולן הסורי. תקיפת הבסיס האמריקני בצפון סוריה אירעה ארבעה ימים לאחר מכן.
מוקדם יותר השבוע אמרה גם שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס גרינפילד בריאיון מיוחד ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" עם תום ביקורה בישראל כי הממשל האמריקני לא יאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. היא הדגישה שממשל ביידן סבור כי דיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר, "אבל אנחנו לא מוכנים לעשות את זה לנצח".
השגרירה התייחסה לחשש בישראל לקראת התחדשות שיחות הגרעין עם איראן בווינה, על רקע ההצהרות הלוחמניות מצדה של טהרן. "לא התרככנו בנושא איראן", הצהירה תומאס גרינפילד. "אנחנו רוצים לדון איתם, אנחנו רוצים למצוא את המכניזם בצורה דיפלומטית, כדי להביא את האיראנים לחזור אל ה-JCPOA (הסכם הגרעין מול המעצמות). הבהרנו שוב ושוב שאנחנו לא נסכים שהאיראנים יקבלו גישה לנשק גרעיני".
7 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
איררן מייצרת שוב חלקים קריטיים לתוכנית הגרעין שלה. צנטריפוגות במתקן בנתנז, ארכיון
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת המל"ט, ביולי. איראן האשימה את ישראל
(צילום: Intel Lab)
ביום שלישי דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי בחודשים האחרונים חזרה איראן לייצר חלקים המשמשים לבניית צנטריפוגות מתקדמות במפעל בעיר כראג', שם אירע ביוני האחרון פיצוץ ששיבש את פעילותו – ושבכירים בטהרן האשימו את ישראל באחריות לו.
דיפלומטים מהמערב שמעורים בסוגיה אמרו לעיתון האמריקני כי הפעילות המחודשת במפעל הצנטריפוגות בכראג', עיר השוכנת כ-40 קילומטרים צפונית-מערבית לבירה טהרן, מעוררת דאגה גדולה כיוון שאיראן חסמה בחודשים האחרונים את הגישה של פקחי סוכנות הגרעין הבינלאומית (סבא"א) למתקן הזה.
החשש שלהם הוא שאיראן עלולה להעביר בסתר את חלקי הצנטריפוגות המתקדמות לאתרים סודיים, שם תוכל להעשיר באמצעותן אורניום למטרות צבאיות. עם זאת, לדברי הגורמים ששוחחו עם ה"וול סטריט ג'ורנל", בשלב זה אין ראיות לכך שאיראן פעלה באופן שכזה.
הפעילות במתקן בכראג' פסקה כאמור אחרי אותה מתקפה ביוני שיוחסה לישראל – ושלפי דיווח ב"נו יורק טיימס" בוצעה בעזרת מל"ט – אך לפי הדיווח השבוע הפעילות חודשה באופן מוגבל כבר בסוף אוגוסט. הדיפלומטים ששוחחו עם ה"וול סטריט ג'ורנל" אמרו כי לא ברור כמה חלקים עבור צנטריפוגות מתקדמות ייצרה איראן מאז חידוש הפעילות, אך לפי אחד מהם היא ייצרה כמות שמספיקה עבור 170 צנטריפוגות כאלו.