תופעת היריקות על נוצרים, שחוללה סערה בעקבות תיעודים מירושלים וספגה גינויים מקיר לקיר, מוסיפה לעורר הדים וטענות להתנכלות. "מעולם לא ראיתי כל כך הרבה שנאה על פניהם של האנשים", סיפר היום (רביעי) יורגן בולר, הנשיא של השגרירות הנוצרית הבינלאומית בעיר. "יש כאן כמה קבוצות קיצוניות - זו סקאלה חדשה של שנאה נגד התנועה הנוצרית שלא ראיתי כמותה ב-30 השנים האחרונות".
בינתיים, בארה"ב גינו את המעשים. "אנו מגנים באופן חד משמעי מעשים נתעבים שכאלה. יתרה מכך, נדגיש כי ארה"ב נותרה מסורה לעבודה של קידום אמצעים שווים של ביטחון, שגשוג וחירות לכל האנשים - ללא קשר לאמונתו. בירכנו על ההצהרות של ראש הממשלה וגורמים נוספים בגנות המעשים הללו", אמר דובר במחלקת המדינה ל-ynet.

נשיא השגרירות הנוצרית בולר ציין כי היה עד לשתי תקריות של תקיפה נגד נוצרים שאירעו לאחרונה. "רק בחודש האחרון הותקפנו או התמודדנו עם אפליה מחוץ לתפילות שלנו", אמר, "ראיתי את זה בעיניים שלי. אני מאמין שמדובר במיעוט של קבוצות קיצוניות, שירקו על נוצרים בעיר העתיקה והפגינו נגדנו מחוץ לאירועים".
בנימה אופטימית, בולר הוסיף כי הוא מאמין שהממשלה פועלת רבות כדי להגן על הנוצרים מפני אלו ש"לא אוהבים שאנו נמצאים כאן באזור". הוא שיבח את המדיניות כלפי הסוגיה, ואמר: "אני חייב לומר שישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה שיש בה חופש דת - ואני חושב שזה מה שאנחנו צריכים. ישראל עושה מאמץ מדהים כדי שנישאר בדרך הזו של דמוקרטיה וחופש. אני מאמין שאנחנו בדרך טובה".
2 צפייה בגלריה
נציגי פורום מנהיגי דתות - מכל הדתות הפועלות בישראל, התכנסו היום בסוכתו של הרב יהודה דהן בכפר חסידים
נציגי פורום מנהיגי דתות - מכל הדתות הפועלות בישראל, התכנסו היום בסוכתו של הרב יהודה דהן בכפר חסידים
נציגי פורום מנהיגי הדתות בישראל בסוכתו של הרב יהודה דהן בכפר חסידים
יוסי כהן, חרדי מירושלים, הביע את התנגדותו לתופעה. "שמעתי שהיה מקרה אחד כזה. אני חושב שאם רואים משהו שהוא לא לטעמך, צריך פשוט לסובב את הראש וללכת הלאה - אבל בטח שלא להשפיל בן אדם ברבים בצורה כזו או אחרת. גם אם יש מנהג לירוק, אפשר לעשות את זה בצנעה ולא באופן פומבי", אמר. מאיר, גם הוא חרדי מירושלים, הוסיף: "יש הצדקה לתיעוב שיש לנצרות. זה לא דבר נכון להרגיז אנשים, אבל בסוף היהודים סבלו הרבה מהנוצרים. יצא לי לירוק כשאף אחד לא רואה, ולא ליד נוצרי, לא ליד בן אדם, רק ליד כנסייה. לעשות את זה בגלוי ליד נוצרים כדי להרגיז - זה פסול".
מנגד, סיפר ידידיה: "אני פשוט נגעל מהם. לא הרבצתי להם, לא נקטתי באלימות, ירקתי עליהם. אוי אוי אוי, איזו סערה תקשורתית סביב יריקה. אז ירקו, חופש הביטוי הוא גם ביריקה. אנחנו לא אוהבים אותם, ואנחנו מבטאים את זה בזה שאנחנו יורקים עליהם. אז הכמרים קצת מושפלים... שיהיו חזקים, שיגישו את הלחי השנייה כמו שהם יודעים לעשות וימשיכו הלאה בחיים". זוגתו חיזקה את הטענות. "הרבה נובע מזה שאנחנו נמצאים במקום הכי קדוש לנו. הרגש מתחזק, ואנחנו באמת מרגישים צורך למחות על עבודה זרה. אני לא יורקת, אבל אני לא יודעת מה אני חושבת. גם לא מפריע לי שהוא יורק".
בעקבות האירועים האחרונים, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הנחה את מפקדי המחוזות להעניק תשומת לב מיוחדת לאירועים שבהם נרשמת פגיעה באזרחים ובמבני ציבור ותפילה על רקע דתי. שבתאי, שביקר בחודשים האחרונים בכמה כנסיות בירושלים ובחיפה ושוחח עם בכירי הדת הנוצרית בישראל, ציין: "בימים אלה שבהם עם ישראל יוצא בהמוניו לחגוג וליהנות מיופייה של המדינה, כל אירוע של גילוי שנאה על רקע דתי הוא כתם המקלקל את אווירת החגים המיוחדת ברחבי הארץ - ובירושלים בפרט".
לדבריו, "המשטרה מבצעת בחודשים האחרונים שורת פעילויות יצירתיות כדי למגר את תופעת גילויי השנאה נגד נוצרים בירושלים תוך השקעה באמצעים טכנולוגיים, כוח אדם מיומן ושיחות הסברה עם הקהילות השונות. חופש הפולחן הוא סלע קיומה של חברה במדינה דמוקרטית, והמראה המוכר ביותר בתבל הוא של חיים משותפים של כלל הדתות בעיר העתיקה בירושלים, כמו גם בחיפה, בגליל ובטבריה. ירושלים היא סמל כל הדתות וכך היא תישאר, תוך שמירה על ביטחון אנשי הדת המתפללים והמטיילים מכל דת שהיא".

למעשה, לא מדובר בתופעה חדשה, אך נראה שבתקופה האחרונה התופעה רק הולכת ומחמירה - וגם זוכה להתייחסות מהעולם הנוצרי. על פי תיעודים שנאספו ממצלמות אבטחה, מתלונות במשטרה ומעדויות אישיות, אין יום שבו נזירים ואנשי דת נוצרים אינם מושפלים ומותקפים בחלקים שונים של העיר העתיקה בירושלים ובסביבותיה. הביטוי הנפוץ ביותר להתקפה הוא יריקה - על האיש, על הבגד, על הקרקע או בכניסה למבני דת. יריקה על אדם נחשבת לתקיפה על פי החוק הפלילי (סעיף 378) ודינה עד שנת מאסר, ועד שנתיים כשזו נעשית על רקע דתי או לאומני.
עם זאת, לפי שעה לא נראה כי התקריות האחרונות השפיעו על הגעת תיירים לארץ או על השתתפותם של נוצרים במצעד הנערך בירושלים. אלון זידנר, מנכ"ל חברת "טראבקס" לתיירות נכנסת, אמר כי "בשלב זה אין ביטולים או שינויי הזמנות, אך בהחלט יש שאלות ובקשות להבהרות לגבי המקרה מתוך רצון להבין את המצב. התיירים הנוצרים הפוקדים את ישראל ממשיכים וימשיכו ליהנות מביקור מהנה ובטוח".
ליאור גלפנד, יו"ר לשכת מארגני התיירות הנכנסת, הוסיף: "האירועים האחרונים כלפי תיירים ונוצרים בירושלים הם מצערים, אך חשוב לזכור כי מדובר במיעוט קטן וחריג. הלשכה רואה בחומרה אירועים מהסוג הזה, ופועלת בנידון מול משרד התיירות והמשטרה למיגורם ולחיזוק ענף התיירות הנכנסת ותרומתו לכלכלה ולתדמית ישראל. אני בטוח כי המשך שיתוף פעולה בין הגורמים בישראל יוביל למיגור התופעה ולשמירת חווית התייר החיובית בביקורו בישראל".
למרות זאת, לנוכח העובדה שלא מעט משתתפים חששו להצטרף לצעדה בשל חשש לאלימות כלפיהם, מארגני הצעדה היו בקשר שוטף עם השגרירות הנוצרית. חרף החשש, בצעדה השתתפו יותר מ-2,000 איש שהגיעו מ-90 מדינות, בהן מצרים, לבנון, צפון קוריאה, דרום קוריאה, סינגפור ועוד.
בתוך כך, נציגי פורום מנהיגי הדתות בישראל התכנסו היום בסוכתו של הרב יהודה דהן בכפר חסידים ללימוד, שיח וקריאה משותפת למניעת אלימות וסובלנות בין-דתית. המפגש התקיים ביוזמה משותפת של בית מורשה ומשרד הפנים - אגף עדות, המינהל לתפקידים מיוחדים. הנוכחים, נציגי כל הדתות, גינו יחדיו את מעשי האלימות וקראו לסובלנות ולקבל האחר. השייח נאדר הייב, יו"ר ועד האימאמים בישראל, סיפר: "השתתפנו במפגש מרגש מאוד. הקראנו פסוקים מספרי הקודש, הדומים ומייצגים את אותם הערכים. בעקבות המפגש החלטנו לקדם מפגשים אזוריים בין בני הדתות השונות לקידום הסובלנות ולמניעת אלימות".
2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן תפילה חג סוכות העיר העתיקה ירושלים
שמחה רוטמן תפילה חג סוכות העיר העתיקה ירושלים
רוטמן בעיר העתיקה בירושלים
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
הבוקר נעצרו חמישה בני אדם בחשד שירקו על נוצרים בעיר העתיקה. בתיעוד שפרסמה המשטרה נראים כמה מהעצורים במהלך צעדה בעיר העתיקה בהובלת אחיו של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, שהשתתף בה גם הוא, ובתיעוד נוסף נראה אחד מהם יורק על בעל דוכן נוצרי שמכר צלבים הבוקר. חשוד אחר תועד יורק בסרטון שהתפרסם אתמול והוביל לסערה.
ח"כ רוטמן, שהשתתף כאמור בצעדה, גינה אומנם את התופעה - אך מתח ביקורת על המשטרה: "יותר מאלף בני אדם צעדו היום, עשו סיבוב שערים ושרו בשקט מופתי, בהתנהגות בוגרת, וחבל שתופעות שראויות לכל גינוי יוצאות מפרופורציות וזוכות להדהוד ממשטרת ישראל". הוא הוסיף: "במהלך הסבב גם אני ספגתי יריקות מדירה. לאורך כל ההליכה, והלכתי שם שעתיים, ראית גברים ונשים, ערבים ונוצרים הלבושים בצניעות ולא בצניעות, עוברים בתוך ההמון. אף אחד לא נגע בהם, אף אחד לא הציק להם".