5 צפייה בגלריה
ג'ק טיישירה החשוד ב הדלפה של מסמכים מסווגים מ משרד הגנה פנטגון ב ארה"ב
ג'ק טיישירה החשוד ב הדלפה של מסמכים מסווגים מ משרד הגנה פנטגון ב ארה"ב
טיישירה בתמונה עם מדים. מואשם באחת מפרצות האבטחה החמורות ביותר מאז ויקיליקס
חבר מושבעים פדרלי החליט להעמיד אתמול (חמישי) לדין את ג'ק טיישירה, שנחשד בהדלפת המסמכים המסווגים ממשרד ההגנה האמריקני, בגין החזקה ומסירה מכוונת של מידע מסווג הנוגע לענייני ביטחון לאומי. כך הודיע אתמול משרד המשפטים האמריקני, שציין כי העונש על כל אחד מסעיפי האישום יכול להגיע ל-10 שנות מאסר בפועל, שלוש שנות מאסר על תנאי וקנס של רבע מיליון דולר.
טיישירה בן ה-21, תושב מסצ'וסטס שעבד במחלקת המודיעין של המשמר הלאומי של חיל האוויר, מואשם באחת מפרצות האבטחה החמורות ביותר מאז פרשת "ויקיליקס" - אז הודלפו יותר מ-700 אלף מסמכים, סרטונים ומברקים דיפלומטיים מסווגים. ההעמדה לדין התאפשרה לאחר שטיישירה ויתר על דיון מקדמי לפני הגשת כתב אישום.

עיתון "הוושינגטון פוסט" דיווח אתמול כי טיישירה מואשם בין היתר בשיתוף מידע מסווג בנוגע למלחמה באוקראינה, כולל דרכי האספקה של ציוד צבאי לקייב - והשימוש הצפוי בו. עוד נטען באישום כי עובד חיל האוויר לשעבר פרסם מסמך שמתאר תנועת כוחות באוקראינה והיה מבוסס על "מודיעין אמריקני רגיש שנאסף באמצעות שיטות ומקורות מסווגים". עוד דווח ב"וושינגטון פוסט" כי טיישירה מואשם בפרסום מסמך שמתאר את "הוויתור של יריב זר על חשבונות השייכים לחברה אמריקנית".
"ממשלת ארצות הברית הפקידה בידי הנאשם גישה למידע ביטחוני מסווג, כולל מידע שעלול לגרום לנזק כבד לביטחון הלאומי אם ייחשף", אמר שר המשפטים האמריקני מריק גרלנד בהצהרה שבה הודיע על כתב האישום. כבר לאחר מעצרו בחודש אפריל, גרלנד אמר במסיבת עיתונאים מיוחדת כי טיישירה יואשם בהפצה לא-מאושרת של מידע ביטחוני מסווג. טיישירה מואשם בין היתר בהפרה של חוק הריגול - כמו נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ.
5 צפייה בגלריה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
אחד המסמכים שהודלפו, וכוללים מידע רב בנוגע להערכות המודיעין האמריקני על המלחמה באוקראינה
5 צפייה בגלריה
אגרגזים עם מסמכים מסווגים, מתוך כתב האישום
אגרגזים עם מסמכים מסווגים, מתוך כתב האישום
טראמפ וארגזי המסמכים בשירותי אחוזת מאר א-לאגו. גם הוא מואשם בהפרת "חוק הריגול"
(צילום: AFP, EPA)
לפי דיווח של רשת BBC, גם ראש הבולשת הפדרלית (ה-FBI) כריסטופר ריי התייחס אתמול לכתב האישום, וציין כי עובדים אמריקנים שמקבלים סיווג ביטחוני שמאפשר צפייה במידע רגיש "מופקדים על שמירת סודות האומה שלנו". לדבריי ריי, "האישום חושף הפרה חמורה של האמון שניתן באותו עובד. אנחנו ושותפינו ממשיכים במחויבותינו העמוקה לדאוג שאלו שמסכנים את ביטחון ארה"ב ובעלות בריתה בעולם ייתנו דין וחשבון".
בחודש שעבר, שופט הורה להשאיר את טיישירה במעצר עד תחילת משפטו, לאחר שציין כי שחרורו מציב סיכון לשיבוש הליכי משפט או הימלטות משטחי המדינה. משפחתו של הצעיר הביעה בו תמיכה, ועורכי דינו דחקו בשופט לשחרר אותו לחזקת אביו וציינו כי אין לו עבר פלילי, אך ללא הועיל. רשת CNN דיווחה כי השופט דיוויד הנסי, שהאריך את המעצר, אמר כי לטיישירה "חסרה יושרה", והאשים אותו בכך שהעמיד בסיכון אין ספור אנשים בארצות הברית ומחוצה לה. "הממשלה אמרה שאם המידע המדובר ייחשף, ארצות הברית תעמוד בפני סכנה חמורה, והתגובה של הנאשם לכך הייתה: 'אני לא שם ז**'", אמר השופט הנסי.
5 צפייה בגלריה
ג'ק טיישירה החשוד ב הדלפה של מסמכים מסווגים מ משרד הגנה פנטגון ב ארה"ב
ג'ק טיישירה החשוד ב הדלפה של מסמכים מסווגים מ משרד הגנה פנטגון ב ארה"ב
"הוא ידע מה הוא עושה, לא מדובר בהדלפה לא מכוונת". טיישירה בתמונה שפרסמה אמו ברשתות החברתיות
חבר של טיישירה שקיבל ממנו את המסמכים המסווגים בפלטפורמת הדיונים Discord אמר אתמול ל"וושינגטון פוסט" כי הנאשם ידע שהוא לא אמור לחלוק את המידע עם אלו שאין להם את הסיווג הביטחוני הנדרש לכך. "הוא ידע מה הוא עושה כשהוא פרסם את המסמכים האלו. לא מדובר בשום צורה בהדלפות לא מכוונות", ציין החבר. עוד דווח בעיתון כי לפי מסמכי התביעה, באחת מקבוצות הדיונים בהן טיישירה פרסם את המידע היו יותר מ-150 משתתפים, כולל "כמה משתתפים שטענו כי הם מתגוררים במדינות זרות" והחשבון שלהם היה מקושר לכתובות אינטרנט זרות.
בעיתון "ניו יורק טיימס" דיווחו לפני כחודשיים כי סוכני FBI חמושים פשטו על ביתו של טיישירה בעיירה דייטון שבמסצ'וסטס, זמן קצר לאחר שדווח כי המעצר צפוי לצאת לפועל, ובהמשך פרסמו ערוצי טלוויזיה אמריקניים תיעודים מהאוויר של רגעי המעצר – ובהם נראה הצעיר מרים את ידיו מעל ראשו בשעה שלוחמים מכוונים לעברו את נשקיהם. לאחר המעצר, הודיע חיל האוויר האמריקני כי טיישירה הצטרף למשמר הלאומי כבר בספטמבר 2019. תפקידו הרשמי בבסיס היה "מומחה סייבר תעבורתי", שתפקידו להבטיח את תקינותן של מערכות תקשורת.
5 צפייה בגלריה
בניין הפנטגון. בארה"ב הודו: ההדלפה עלולה לגרום נזק גדול
בניין הפנטגון. בארה"ב הודו: ההדלפה עלולה לגרום נזק גדול
בניין הפנטגון. בארה"ב הודו: ההדלפה עלולה לגרום נזק גדול
טיישירה, כך לפי הדיווח ב"טיימס", הוא האיש שניהל את הפורום המקוון שבו הופצו בחודשים האחרונים המסמכים המסווגים, בפלטפורמת הדיונים Discord שפופולרית בקרב גיימרים. כמה שעות לפני כן, דיווח "הוושינגטון פוסט" כי טיישירה הביע בפורום המקוון עמדות גזעניות וכי ביקש באמצעות ההדלפה להרשים את חבריו לקבוצת הדיונים. לפי העיתון שם הקוד שלו בקבוצה היה jackthedripper ("ג'ק המטפטף"), ונטען כי הוא הפיץ ברשת לפחות 300 תמונות ומסמכים מסווגים. בין השאר תואר בדיווח סרטון שבו הוא נשמע פולט קללות גזעניות ואנטישמיות בזירת מטווח – ואז יורה ברובה גדול. לפי הדיווח של ה-BBC מאתמול, התביעה טוענת כי טיישירה פרסם גם איומים לאלימות, ובין היתר תיאר איך הופכים מיני ואן ל"משאית התנקשות".
פרשת המסמכים המסווגים מביכה את הפנטגון מאז שנחשפה. בין השאר עוסקים המסמכים כאמור במלחמה באוקראינה, וכוללים תיאור חולשותיו של הצבא האוקראיני ודיווח על כוונה של מצרים למכור בחשאי 40 אלף רקטות לצבא פוטין. גם התייחסות לישראל יש בהם, בכלל זה דיון בדרכים לגרום לה לספק נשק לצבא האוקראיני, ועדכונים על ההסלמה בעימות עם הפלסטינים.
ההדלפה עוררה דאגה גדולה במערכת הביטחון האמריקנית, ושר ההגנה האמריקני לויד אוסטין הבטיח לאחר שפורסמה "להפוך כל אבן" כדי למצוא את המדליף ולרדת לשורשיה. בפנטגון הודו כי ההדלפה, שחשפה את עומק החדירה המודיעינית האמריקנית לכמה מבעלות בריתה של וושינגטון ועוררה מתיחות מול כמה מהן, עלולה לגרום נזק גדול לא רק לארה"ב, אלא גם לארבע השותפות שלה בברית המודיעינית Five Eyes ("חמש העיניים") – בריטניה, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד.