הדלפת המסמכים המסווגים מהפנטגון ממשיכה לייצר כותרות, ושמה של ישראל ממשיך לצוף. אחד המסמכים מפרט תרחישים שבהם ישראל תסכים לספק כלי נשק לאוקראינה, ולא להתמקד כמעט אך ורק בסיוע הומניטרי. כך דיווחו אתמול (ראשון) "הניו יורק טיימס" וכלי תקשורת נוספים. לפי הדיווח של רשת CNN, כותרת המסמך הייתה "ישראל: נתיבים לאספקת נשק קטלני לאוקראינה".
לפי הדיווח של "הניו יורק טיימס", במסמך, שסווג כ"ניתוח מחקרי" סודי ביותר והופץ ב-28 בפברואר, נכתב כי ישראל "ככל הנראה תשקול לספק נשק קטלני תחת לחץ אמריקני כבד, או התדרדרות ביחסיה עם רוסיה". לפי המסמך, "התרחיש הסביר ביותר מבין אלו שהועלו" הוא לחץ אמריקני, שיוביל את ישראל לאמץ את "המודל הטורקי" - אספקת מערכות הגנה קטלניות לאוקראינה דרך צד שלישי, תוך המשך התמיכה בפתרון בדרכי שלום למלחמה והצעה לארח שיחות גישור בין הצדדים. במסמך נטען כי טורקיה שמרה על יחסים טובים עם רוסיה, על אף שסיפקה נשק לאוקראינה.
עוד דווח כי במסמך מפורטים שלושה תרחישים נוספים שיכולים לעודד את ישראל לספק נשק, לפי סדר יורד של רמת הסבירות. התרחיש השני כולל את האפשרות שרוסיה תעביר מערכות אסטרטגיות לאיראן או תרחיב את הסיוע שלה לתוכנית הטילים או הגרעין האירנית. התרחיש השלישי כולל מינוף של ארה"ב של בקשה ישראלית לסיוע אמריקני נוסף במאבק מול איראן, והתרחיש האחרון הוא שימוש במערכות הגנה אוויריות רוסיות נגד מטוסים של חיל האוויר הישראלי שלפי פרסומים זרים תוקפים בסוריה.
6 צפייה בגלריה
אוקראינה חיילים אוקראינים ליד לימאן
אוקראינה חיילים אוקראינים ליד לימאן
ברשימת כלי הנשק שישראל יכולה לספק לאוקראינה - טילים נגד טנקים. צבא אוקראינה יורה לעבר הרוסים ליד העיירה לימאן
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מחוץ ל מנזר כיפת הזהב של מיכאל הקדוש במהלך ביקור הפתע של ביידן ב קייב 20 בפברואר
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מחוץ ל מנזר כיפת הזהב של מיכאל הקדוש במהלך ביקור הפתע של ביידן ב קייב 20 בפברואר
לחץ אמריקני יכול לגרום לישראל לספק נשק לאוקראינה? ביידן וזלנסקי בקייב, בפברואר
(צילום: AFP PHOTO / HO / UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE)
6 צפייה בגלריה
הציוד הרפואי שישראל שלחה לקייב
הציוד הרפואי שישראל שלחה לקייב
"ישראל החליטה להתמקד בסיוע הומניטרי". ציוד רפואי שהועבר לבית חולים לילדים בקייב בשנה שעברה
(באדיבות שגרירות ישראל בקייב )
הדיווח כולל גם פירוט של כלי הנשק שישראל תוכל לספק לאוקראינה, בהם מערכת ההגנה האווירית "ברק 8", והטיל "ספייק" המונחה נגד טנקים. גורם ישראלי בכיר, שדיבר עם "הניו יורק טיימס" בעילום שם, אמר כי ישראל "לקחה עמדה ברורה מאוד בתמיכתה באוקראינה מהיום הראשון, והחליטה להתמקד בסיוע הומניטרי".
בינתיים, נמשכים המאמצים האמריקניים לאתר את מקור הדליפה, שעלולה להיות החמורה ביותר מאז הדלפת הענק לוויקיליקס. גורמים אמריקנים רשמיים אמרו כי ההיקף הרחב של נושאים שמופיעים במסמכים שהודלפו מעיד על כך שמקור ההדלפה הוא ככל הנראה אמריקני, ושהמסמכים כנראה לא הודלפו בידי גורמים מבעלות בריתה של ארה"ב. בנוסף אליהם, גם מומחי ביטחון מערביים ציינו כי הם חושדים שמקור ההדלפה עשוי להיות מתוך ארה"ב.
גורמים אמריקנים רשמיים אמרו כי חקירת ההדלפה נמצאת בשלביה הראשונים, ולא נשללה האפשרות שגורמים פרו-רוסיים עומדים מאחוריה. גורמים אמריקנים בכירים הודו כי המסמכים נראים כמו תדרוכים מבצעיים ומסמכי מודיעין אותנטיים שחוברו על ידי הפנטגון, באמצעות דוחות מקהיליית המודיעין האמריקנית. עם זאת, הם ציינו כי לפחות מסמך אחד שונה מגרסתו המקורית.
6 צפייה בגלריה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
אחד המסמכים שהודלפו מהפנטגון
מהפנטגון נמסר אתמול כי נעשה מאמץ משותף של סוכנויות המודיעין האמריקניות כדי להעריך את ההשפעה האפשרית של הדלפת המסמכים על הביטחון הלאומי של ארה"ב ובנות בריתה. עוד נמסר בהצהרה הרשמית כי הפנטגון ממשיך לבחון ולהעריך את התקפות של המסמכים שהופצו, "אך הם נראים כמו מסמכים שמכילים חומר רגיש ומסווג ביותר".
משרד המשפטים האמריקני כבר אישר שלשום כי פתח בחקירה בחשד שמהפנטגון דלפו מסמכים מסווגים, המפרטים בין השאר את תוכניות הסיוע החשאיות של ארה"ב לנאט"ו ולאוקראינה. ברשתות החברתיות התגלו בימים האחרונים צילומים של מסמכים הדומים-למדי לניירות העדכון שצמרת הצבא האמריקני מפיקה לצרכים פנימיים ואינה מפרסמת לציבור. הראשון לדווח על הניירות, שחלקם נושאים את הסיווג "סודי ביותר", היה "ניו יורק טיימס", ובלילה בין שישי לשבת הוא דיווח על מקבץ של מסמכים מסווגים שצצו ברשת, ושנוגעים לאיומים ביטחוניים הקשורים לסין ולמזרח התיכון. באחד המסמכים מתוארת הדאגה האמריקנית מהאפשרות להסלמה בעקבות רצח האחים הלל ויגל יניב בחווארה וההצתה של רכוש בכפר על-ידי מתנחלים.
המסמכים הראשונים שהתגלו ברשתות החברתיות, ושפורסמו כנראה כבר לפני כחודש, נושאים את התאריכים 23 בפברואר עד 1 במרץ, והם מספקים לכאורה פרטים על ההתקדמות במשלוחי הנשק והציוד של ארה"ב לאוקראינה. הם כוללים לוחות זמנים מדויקים יותר וציוני כמויות מפורטים יותר מאלה שארה"ב מכריזה עליהם בדרך כלל בפומבי. יש בהם גם מפות וגרפים המתארים את מצב הכוחות האוקראיניים והרוסיים בשדה הקרב, פירוט תנועות של הצבא האמריקני, ציונים של סדרי כוחות ותחזית מזג האוויר.
באחד המסמכים, שחובר לכאורה ב-23 בפברואר וסווג כ"סודי", נכתב כי למערך ההגנה האווירית של אוקראינה עלולים לאזול הטילים, וכי בקצב השימוש הנוכחי של האוקראינים בתחמושת, מערכות ה-S-300 שלהם עלולות לצאת משימוש עד 2 במאי. לא ברור אם קצב הניצול של הטילים השתנה מאז.
6 צפייה בגלריה
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
הצתה בחווארה אחרי הפיגוע שבו נרצחו האחים

לפי דיווחים של "הניו יורק טיימס" ו"הוושינגטון פוסט", המסמכים שהודלפו כוללים הערכות של המודיעין האמריקני כי המוסד עודד את ההפגנות נגד הממשלה. עם זאת, משרד ראש הממשלה הכחיש אתמול בשם המוסד את הדיווחים. "הפרסום הלילה בעיתונות האמריקנית הוא שקרי ומופרך לחלוטין", נמסר. "המוסד ובכיריו לא עודדו ואינם מעודדים עובדים בארגון לצאת להפגנות נגד הממשלה, להפגנות פוליטיות בכלל, או לכל פעילות פוליטית".
מי שהפיץ את ההודעה בשם המוסד היה טופז לוק, דוברו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שמתוקף תפקידו כיועץ התקשורת של רה"מ אחראי גם על דוברות המוסד. המשמעות היא שההודעה הייתה על דעתו של נתניהו. הבית הלבן ושגרירות ארה"ב בישראל נמנעו מלהגיב על הפרסום.
עוד לפני חזרתו של בנימין נתניהו לראשות הממשלה, ממשלת ישראל הבהירה כי אינה מתכוונת לסטות מהקו שהובילה מתחילת המלחמה באוקראינה, שמותח את הקו בין סיוע הומניטרי לסיוע צבאי לאוקראינה. בחודש אוקטובר האחרון, שר הביטחון דאז בני גנץ הציג בתדרוך לשגרירי האיחוד האירופי חבילת סיוע נוספת של ישראל לאוקראינה, אך הבהיר: "המדיניות לא תשתנה – נמשיך לתמוך ולעמוד לצד אוקראינה, נאט"ו והמערב, אבל לא נעביר לקייב מערכות נשק". לדברי גנץ, "אנחנו מעבירים תמיכה הומניטרית לאוקראינה, ומספקים מערכות מצילות חיים וציוד הגנתי. נמשיך לתמוך באוקראינה עם המגבלות שלנו, כפי שעשינו עד כה". עם זאת, גנץ חשף חידוש בחבילת הסיוע- בניית מערכת התראה חכמה מפני טילים, בדומה למערכת האזעקות שקיימת בישראל.
כמה ימים לאחר ההצהרה של גנץ, אמר נתניהו, שהיה אז ראש האופוזיציה, בריאיון לעיתון האמריקני USA TODAY כי אם יחזור ללשכת ראש הממשלה, הוא יבחן את האפשרות לספק נשק לאוקראינה. עם זאת, בביקור של שר החוץ אלי כהן בקייב לפני כחודשיים, האוקראינים העלו שורה של בקשות בנושא הביטחוני והסיוע הצבאי, בדגש על אמצעים הגנתיים, אך נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לא ביקש מכהן נשק התקפי. שר החוץ הישראלי הבטיח שמערכת ההתרעה האזרחית החכמה שהובטחה על ידי גנץ תגיע מישראל לאוקראינה תוך שלושה עד שישה חודשים, וכי הוא יעשה מאמץ להקדים את לוחות הזמנים.