שיבושי ה-GPS הגיעו למרכז הארץ: אחרי חודשים שבהם תושבי הצפון נאלצים לנסוע בכבישים לא פעם ללא סיוע של waze, זה קורה גם במרכז - ועל רקע החשש מתגובה איראנית בעקבות חיסול הבכירים בדמשק.
תושבים ממרכז הארץ, בין היתר בתל אביב, רמת גן וראשון לציון, עדכנו כי אפליקציית waze מראה את המיקום שלהם כאזור ביירות. תקלות מיקום אחרות התרחשו באפליקציות מבוססות ניווט נוספות כגוגל מפות ו-moovit. נוסעים בתחבורה הציבורית מתקשים גם הם להשתמש באפליקציות בשל שיבושי המקום. נוסעים טוענים כי משרד התחבורה מסרב לאפשר לתושבי הצפון לבחור באופן ידני את מיקומם. ואיך תוכלו בכל זאת לשנות באופן ידני את ה-waze? הסרטון - בהמשך הכתבה.


גם באפליקציית המשלוחים וולט מעדכנים על שיבושי GPS קשים באזור המרכז, שעשויים לגרום לעיכובים בזמני המשלוח. שירות הלקוחות תוגבר על מנת לתת מענה לשליחים, ללקוחות ולבתי העסק.
שיבושי ה-GPS הם בעיקר בצפון הארץ, ונועדו לשבש חדירת רחפנים ומזל"טים של חיזבאללה. ניתן להעריך שהעמקת השיבושים גם למרכז נובעת מהעלאת הכוננות לאיומים המתגברים מאיראן, בין היתר, מחשש לכטב"מים וטילי שיוט איראניים או של המיליציות.
4 צפייה בגלריה
שיבוש GPS במפה
שיבוש GPS במפה
ביירות על המפה
4 צפייה בגלריה
שיבוש GPS במפה
שיבוש GPS במפה
וולט לא מגיע לביירות
4 צפייה בגלריה
שיבוש GPS במפה
שיבוש GPS במפה
תקלה בכניסה לאפליקציות הניווט
התקלות הבוקר מתרחשות, כאמור, בצל החשש מנקמה איראנית על חיסול הבכירים בדמשק, בהם חסן מהדווי, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ולבנון. החשש הוא מפעולה איראנית משמעותית בטווח הזמן המיידי, בישראל או בחו"ל. כוננות עליונה הוכרזה בכל נציגויות ישראל בעולם שעוד קודם היו בכוננות גבוהה, ובמקביל דובר צה"ל עדכן אמש כי הוחלט על עיבוי וגיוס אנשי מילואים למערך ההגנה האווירית.
כבר בתחילת המלחמה התקבלו דיווחים מתושבים בצפון על נתונים שגויים דומים, עקב שיבושים ב-GPS. אז נמסר ממערך הסייבר כי "במהלך הלחימה מופעלים באופן יזום שיבושי GPS לצרכים שונים. על האזרחים להיות מודעים לכך שהפעלת השיבוש יכולה לגרום לתופעות שונות וזמניות ביישומים מבוססי מיקום".
במערך הסייבר הלאומי פרסמו המלצות למשתמשים באפליקציות מבוססות מיקום שחווים שיבושים:
לניווט - הורדת מפות לשימוש אוף-ליין בגוגל מפות: הגדרות - כשאין חיבור לאינטרנט - מפות אופליין - בחירת מפה משלך - בחרו את המפה הרלוונטית ושמרו. (ייתכנו הגדרות שונות בטלפונים שונים).
באפליקציות מבוססות מיקום לשירותי הזמנת אוכל - ניתן להזין את הכתובת הרצויה בשדה של כתובת למשלוח.
לניווט בתחבורה ציבורית - ניתן לתכנן את מסלול הנסיעה באמצעות האתר הרשמי של משרד התחבורה bus.gov.il או להיעזר במרכזי השירות של התחבורה הציבורית 8787* או במוקדי השירות של המפעילים.
במשרד התחבורה ציינו כי אם יהיו שיבושים באפשרות התיקוף והתשלום בתחבורה הציבורית יש להקפיד לנסות ולתקף, ובמידת הצורך יש לפנות לנהגים או לדיילים במקום.