איראן חשפה היום (שבת) מערכת הגנה אווירית חדשה מפני טילים בליסטיים, לצד מערכת הגנה נוספת - שנועדה להתמודד עם איומים בגובה נמוך יותר. בסוכנות הידיעות האיראנית נכתב כי המערכות החדשות שנחשפו "יעצימו משמעותית את יכולות ההגנה האווירית של איראן ברגע שיתווספו לכוח הצבאי שלה".
3 צפייה בגלריה
איראן חשפה מערכת הגנה אווירית חדשה נגד טילים בליסטיים
איראן חשפה מערכת הגנה אווירית חדשה נגד טילים בליסטיים
מערכות ההגנה החדשות
שתי המערכות נחנכו בטקס בראשות שר ההגנה האיראני, מוחמד אשטיאני. המערכת נגד טילים בליסטיים, שנקראת "ארמאן" (שאיפה), יכולה לדבריו "להתעמת בו-זמנית עם שש מטרות במרחק של 180-120 ק"מ". עם זאת, ברשת תסנים האיראנית נטען כי המערכת - שמכונית גם "סאיאד טקטי" - יכולה לזהות 24 מטרות במרחק של 180 ק"מ, ולהתמודד בו זמנית עם 12 מהן. בנוסף, נכתב שם, בארמאן יש מערכת הגנה עצמית לטווח קצר, שהופכת אותה לחסינה מפני איומים בגובה נמוך.
"המערכת האיראנית מתאימה לפיצוץ מטרות בגובה בינוני, והפכה לזריזה יותר מאז שאוחדו המכ"מים ומשגרי הטילים שלה לכלי אחד", נכתב בתסנים. עוד צוין שם כי המערכת הוצגה לראשונה באוגוסט 2023 ברוסיה, בכנס הצבאי בינלאומי ARMY-2023.
המערכת השנייה, שנקראת אזארחש (ברק), יכולה לדברי שר ההגנה האיראני "לזהות ולהשמיד מטרות עד לטווח של 50 ק"מ, עם ארבעה טילים שמכונים לירי".
3 צפייה בגלריה
מערכות ההגנה החדשות
מערכות ההגנה החדשות
איראן לא רוצה מלחמה, אבל גם "לא מפחדת" ממנה. המערכות
בחודש יוני, נזכיר, הציגה איראן את הטיל הבליסטי ההיפר-סוני הראשון שלה מתוצרת מקומית, בשם פתח, עם טווח של 1,400 ק"מ.
מערכות ההגנה האוויריות נחשפו על רקע המתיחות הגוברת במזרח התיכון, בזמן שהחות'ים בתימן - שנתמכים על-ידי איראן - ממשיכים לתקוף כלי שיט שקשורים לארה"ב, בריטניה וישראל בים האדום, ומנגד הקואליציה המערבית תוקפת יעדים שבשליטתם. בנוסף מנהלת ארה"ב מערכה מוגבלת גם נגד המיליציות הפרו-איראניות בסוריה ובעיראק, שתוקפות את בסיסיה ואף הרגו לאחרונה שלושה חיילים אמריקנים בגבול ירדן-סוריה.
באיראן מקפידים לומר כי הם לא מעוניינים במלחמה עם ארה"ב, אך גם "לא מפחדים ממנה". ארה"ב, עד כה, נמנעה מלתקוף מטרות איראניות בתגובה לתקיפות של בסיסיה, ומסתפקת בפעולות נגד המיליציות שנתמכות על-ידי טהרן.
בינתיים, לפי דיווחים זרים, מי שלא נמנעת מלפגוע ישירות באיראן - אך גם לא לוקחת על כך אחריות - היא ישראל. כך למשל, ב"ניו יורק טיימס" דיווחו הלילה כי ישראל עומדת מאחורי הפיצוצים בשני צינורות הגז המרכזיים באיראן, שהובילו לשיבושים באספקת הגז במספר מחוזות שבהם מתגוררים מיליוני בני אדם. בנוסף, דווח, ישראל אחראית גם לפיצוץ במפעל כימי בטהרן ביום חמישי. לישראל יוחסו בשבועות האחרונים גם חיסולים של אנשי משמרות המהפכה בסוריה, בהם גנרלים בכירים.