טעות קטלנית: ממצאים ראשוניים של תחקיר התקרית הקשה בפרוזדור נצרים שבמרכז הרצועה – שבה נהרגו שלשום (יום א') לוחמי המילואים עידו אביב (28) וקלקידן מהרי (37) – מעלים כי הלוחמים נהרגו מפגיעת פגז טנק, שירה בשוגג על מבנה שבו שהה הכוח שלהם, במהלך חילופי אש מול מחבלים.
2 צפייה בגלריה
קלקידן מהרי, רס"ר (במיל') עידו אביב
קלקידן מהרי, רס"ר (במיל') עידו אביב
רס"ר במיל' קלקידן מהרי ורס"ר במיל' עידו אביב
לפי התחקיר הראשוני, בשעה 17:00 בערב החג השני, סמוך לבית החולים הטורקי במסדרון שמבתר את רצועת עזה, עלה טנק על מטען חבלה והזחל של הרכב המשוריין התנתק בשל כך. בשלב זה החל ירי פצמ"רים וטילי נ"ט על הזירה. הכוחות השיבו באש על ידי כוחות חטיבת המילואים 2 (יוצאי גולני).
בחילופי האש טנק של חטיבה 679 יצא ממגנן סמוך וירה לעבר מבנה שנראה לו חשוד, מעבר לגבולות הגזרה שלו, בהתקפה. במבנה היו שני החיילים שנהרגו ושניים שנפצעו. חייל שלישי נפצע מרסיס נ"ט. התחקיר הראשוני, שנוהל על ידי מפקד אוגדה 99 תא"ל ברק חירם, העלה כי למעשה הכוח זיהה את עמדת כוחותינו ככוח אויב בשוגג. ייבדקו חריגות נוספות מהאירוע המבצעי. בצבא עדיין בודקים אם המחבלים בתקרית חוסלו.
אביב היה לוחם במסייעת שריון בגדוד חש"ן 9232, עוצבת יפתח (679), ומהרי היה לוחם בגדוד 223, חטיבת כרמלי (2). הם משתייכים לחטיבות שנמצאות תחת אוגדה 99. כוח המילואים, יצוין, החליף לאחרונה את חטיבת הנח"ל הסדירה במשימת החזקת פרוזדור נצרים. מדובר במשימה הקבועה היחידה שנותרה כעת לצה"ל בשטח העזתי - החזקת מסדרון לאורך כשמונה קילומטרים מדרום לעיר עזה, ובין נקודת הגבול הסמוכה לקיבוץ בארי עד לחוף העזתי.
הלווייתו של רס"ר עידו אביב ז"ל
(צילום: אביהו שפירא)

עידו אביב ז"ל, ששירת במסייעת של חיל השריון, היה בנם הבכור של אמי ומרק, ואחיהם הבכור של ניב (23) ושקד (18), והמשפחה מתגוררת בעיר כרמיאל. עידו ובת זוגו בשש השנים האחרונות, דשה ליושקביץ (28), התגוררו בדירה שכורה בקריית ביאליק. עידו עבד כמדריך גלישה בכיר במרכז לגלישה וספורט ימי "סרף סייקל" בקריית ים, ונחשב ליד ימינו של בעל המועדון גיל הורביץ.
קלקידן מהרי עלה לישראל לפני 16 שנה והתגייס מיד לצה"ל, אימו קיבלה את הבשורה הקשה באתיופיה. את רוב חייו הבוגרים העביר מהרי באופקים, עבד בביטחון במספר מקומות, ולפני שנתיים עשה שינוי מקצועי כשהפך לנהג אוטובוס של חברת דן במרכז ולכן עבר לגור בפתח תקווה. בני המשפחה מספרים על נפש עדינה, אח שאהב בעיקר צילום כתחביב ואף צילם זוגות וילדים כעסק צידי.

בגבול מצרים: שני מבריחים מסיני נורו ונהרגו

בצה"ל עדכנו הערב גם על התקרית החריגה הבוקר בגבול מצרים, שבה נהרגו מאש כוחות צה"ל שני מבריחים מסיני. תצפיות של צה"ל עם מפקדת מחלקה ולוחמת מגבול ברדלס זיהו מספר חשודים ליד הר חריף, שטיפסו על הגדר עם סולמות. הכוח החל בירי על שני המבריחים, לפי הפקודות, והרג את שניהם. החשודים, יצוין, פגעו בתשתית המכשול בגבול.
2 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
אזור הר חריף, ארכיון. שני מבריחים מסיני נהרגו
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, ואחרי שב-7 באוקטובר גייס צה"ל אלפי חיילי מילואים להגנה מרחבית ביהודה ושומרון ובדגש על חטיבת הבקעה, הוחלט כעת לשחררם - כפי שנחשף ב-ynet לפני כחודש. בצבא אומרים כי רידוד הכוחות הוא לא רק בפיקוד המרכז אלא בגזרות נוספות, אך בכל רגע נתון יישארו יותר מאלף חיילי הגנה מרחבית באיו"ש בנוסף לגדודי הבט"ש.
ההחלטה התקבלה לאחר הערכת מצב ובחינת התפקוד הפחות יעיל של כוחות הגמ"ר (הגנה מרחבית), שרבים מהם הציפו לפי צה"ל יתר המידה את היישובים. בצבא הדגישו כי במקביל חוזקה ההגנה ביישובים עם יותר מחזיקי נשק, כיתות כוננות ואמצעי ביטחון נוספים בתצפית ובמיגון.