בזמן שישראל מחרימה את השיחות בקהיר, ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, אמר היום (שבת) כי במסגרת עסקת חטופים ארגונו לא יסכים ל"פחות מהפסקה מוחלטת של התוקפנות, נסיגת צה"ל, הסרת המצור על עזה, החזרת העקורים לצפון הרצועה ומחויבות לשיקום רצועת עזה".

1 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
יש לו זמן. הנייה
(צילום: Turkish Presidential Press Office/Handout via REUTERS ,Dalati Nohra/Lebanese Official Government via AP)
לדברי הנייה, ששוהה בקטאר, "השגת עסקת חילופיי שבויים שדרכה ישוחררו גם אסירינו, במיוחד אלו הוותיקים ובעלי העונשים הכבדים, היא אחת ממטרות המשא ומתן הזה". ישראל, לפי דיווחים שונים, הסכימה לשחרור מוגבל של אסירים "כבדים" - אך לא להתחייבות להפסקה כוללת של המלחמה.
בארצות הברית כינו את הדרישות של חמאס במשא ומתן "מוגזמות", ובישראל כינו אותן "הזויות". השר בני גנץ אף הבהיר שאם חמאס לא יסכים להפוגה זמנית במסגרת ההסכם, צה"ל ייכנס בקרוב לרפיח - גם בחודש הרמדאן. בינתיים, משרד הבריאות בחמאס עדכן את מספר ההרוגים ברצועת עזה מפרוץ הלחימה ל-28,858.
בשבועות האחרונים, נזכיר, פרסם דובר צה"ל בערבית סא"ל אביחי אדרעי תיעודים שונים של מחאות נגד חמאס מרצועת עזה, שבהן נראים התושבים קוראים להפלת הארגון ואף נוקטים בשמות של בכיריו. כך למשל, בסרטון שפורסם אתמול נראים עזתים קוראים "סינוואר והנייה, האנשים הם הקורבנות", וגם "לך מפה סינוואר".
לפי אדרעי, מדובר בהפגנות ספונטניות של תושבים ברצועה, שמביעים את מורת רוחם מהנהגת חמאס - ש"הביאה אותם לאסון". רובם המוחלט של תושבי הרצועה, נזכיר, נעקרו מבתיהם בעקבות המלחמה, כשרק באזור רפיח מרוכזים כ-1.4 מיליון עקורים - מתוך קצת יותר מ-2 מיליון איש שחיים ברצועה בסך הכול. רבים מהם רעבים ותלויים בעזרה מבחוץ כדי לשרוד. אתמול אף פרצו הפגנות חריפות ברפיח אחרי שאיש חמאס ירה למוות בצעיר שניסה לקחת מהסיוע ההומניטרי. בעולם מזהירים כי כניסה של צה"ל לשם תחמיר עוד יותר את האסון ההומניטרי, שכבר עתה הוא חמור מאוד.
בישראל, בינתיים, ממשיכים להעריך שרק לחץ צבאי כבד - שיביא את מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר להבנה שהוא "עלול להיות מחוסל בכל רגע" - יביא בסופו של דבר לגמישות בדרישות של חמאס ולעסקה נוספת לשחרור חטופים. השבוע התייחס לכך נתניהו ואמר: "שחררנו שניים מחטופינו במבצע צבאי מזהיר. עד עכשיו שחררנו 112 מחטופינו בשילוב של לחץ צבאי חזק ומשא ומתן תקיף. זה גם המפתח לשחרור יתר חטופינו - לחץ צבאי חזק ומשא ומתן מאוד תקיף. וכן, אני עומד על כך שחמאס יירדו מהדרישות ההזויות שלהם. כשהם יירדו מהדרישות האלה, נוכל להתקדם".