יו"ר בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון אמר הלילה (בין חמישי לשישי) ל-ynet כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יוזמן לנאום בקונגרס. בשולי הטקס לציון יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל, שיזמה שגרירות ישראל בוושינגטון בצל המלחמה בעזה, אמר ג'ונסון כי "מנהיג הסנאט אמר לי שיחתום על מכתב ההזמנה, ואתמול הודעתי על כך לנתניהו בשיחת טלפון".
הריאיון עם מייק ג'ונסון

4 צפייה בגלריה
מייק ג'ונסון, בנימין נתניהו, צ'אק שומר
מייק ג'ונסון, בנימין נתניהו, צ'אק שומר
מייק ג'ונסון, בנימין נתניהו וצ'אק שומר
(צילום: אלכס קולומויסקי / AP / J. Scott Applewhite / Manuel Balce Ceneta)
ראש הממשלה צפוי להגיע לקונגרס ולנאום בו בחודשיים הקרובים, אך טרם נקבע תאריך. רק לפני כחודשיים סירב מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר לבקשתו של נתניהו לשוחח עם חברי מפלגתו בארה"ב, ואף קרא להחלפתו ולבחירות בישראל. כעת כאמור הוא צפוי לחתום על ההזמנה.
לפני תחילת הטקס הוסיף ג'ונסון בריאיון כי הוא לא חושב שנתניהו צריך להתפטר. "הבהרתי היטב, אני לא חושב שאף נבחר ציבור באמריקה צריך להכתיב לעם הישראלי מי המנהיגים שלו. זה צריך להיפתר על ידי ישראל, אבל אני מאמין שנתניהו עושה את הכי טוב שהוא יכול בנסיבות מאוד קשות. היו כשלים מודיעיניים, אבל זו לא רק ישראל. כל בעלי בריתנו היו מעורבים", אמר.
"ביקרתי לאחרונה באוניברסיטת קולומביה כדי לעמוד על זכויות הסטודנטים היהודים. גם דרשתי שהאוניברסיטאות שאיפשרו עלייה באנטישמיות יחקרו", אמר יו"ר בית הנבחרים כשנאם בטקס מול כיסאות צהובים שנשאו את תמונות החטופים, ונותרו ריקים. "כל סטודנט או סטודנטית שהגיעו לכאן באמצעות ויזה כדי ללמוד, אבל תומכים בטרור - אתם לא שייכים לארה"ב. אתם צריכים ללכת הביתה".
4 צפייה בגלריה
כיסאות צהובים עבור החטופים הושארו בטקס יום העצמאות לישראל בארה"ב
כיסאות צהובים עבור החטופים הושארו בטקס יום העצמאות לישראל בארה"ב
הטקס - והכיסאות שהושארו לחטופים
(צילום: דניאל אדלסון)
4 צפייה בגלריה
מייק ג'ונסון עם מייק הרצוג
מייק ג'ונסון עם מייק הרצוג
ג'ונסון עם השגריר הרצוג
(צילום: שמוליק עלמני)
4 צפייה בגלריה
כיסאות צהובים עבור החטופים הושארו בטקס יום העצמאות לישראל בארה"ב
כיסאות צהובים עבור החטופים הושארו בטקס יום העצמאות לישראל בארה"ב
(צילום: דניאל אדלסון)
הוא הוסיף כי "היום אנחנו חוגגים הבטחות שניתנו לפני עידנים. הבטחות שניתנו לאברהם, יצחק ויעקב. הבטחות לשורדי הגלות ושורדי השואה, כשהחלום הציוני נעשה למציאות. העם היהודי זכאי לחיות בביטחון ובשלום בארץ אבותיו, והיום אנחנו חוגגים את העצמאות של מדינת ישראל.
"מאז טבח 7 באוקטובר אנחנו חוזים בעלייה באנטישמיות, יש ממשלות שמצהירות על מחויבותן להשמדת המדינה היהודית. אולם במשך 76 שנים ארה"ב עמדה לצד ישראל, וכעת אני אומר את זה חד וברור - לא נוכל ולא נאפשר לחשיכה להתפשט. אנחנו חייבים להיות ברורים ולהבטיח 'לעולם לא עוד'. נעמוד ביחד. אני נרגש להודיע שבקרוב נארח את ראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו בקונגרס", אמר.
בריאיון ל-ynet התייחס ג'ונסון גם לביקורת של הנשיא לשעבר והמועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ, שאמר כי "צריך לבחון את המוח של יהודים שמצביעים למפלגה הדמוקרטית". לדבריו, "יהיה שינוי דמוגרפי בבחירות הקרובות. ביקרתי בחודשים האחרונים ב-110 ערים אמריקניות, ובכל מקום שאליו אני הולך יש מספר גדול של יהודים שמגיעים לאירועי הקמפיין. הם אמרו שהם מרגישים שהמפלגה, ובפרט ביידן, נטשו את ישראל.
ג'ונסון התייחס בריאיון לביקורת של המועמד לנשיאות טראמפ על ראש הממשלה נתניהו וההנהגה הישראלית שהובילה לכישלון של אירועי 7 באוקטובר, וכן לאמירות שלפיהן צריך "לבחון את המוח" של יהודים שמצביעים למפלגה הדמוקרטית. לדברי ג'ונסון, "נסעתי בחמשת וחצי החודשים האחרונים ל-110 ערים אמריקניות ו-29 מדינות שעורכות אירועי קמפיין עבור המועמדים השונים שלנו. לכל מקום שאליו אני הולך יש מספר גדול של אנשים יהודים שמגיעים לאירועים האלה והם אומרים במילים שלהם, שהם מרגישים כאילו המפלגה הדמוקרטית ויש האומרים במיוחד שהנשיא ביידן נטש את ישראל ונטש אותם ואת האינטרס שלהם".
ג'ונסון הוסיף: "לכן אני חושב שתראה שינוי דמוגרפי בבחירות שלנו שיגיע בסתיו הקרוב. אני חושב שנראה מספר שיא של יהודים שמצביעים לרפובליקנים בפעם הראשונה בחייהם, כי הם מכירים כעת בעבודה שמפלגה אחת עומדת איתנה עם ישראל והשנייה לא הייתה עקבית בצורה זו. זה לא אומר שכל דמוקרט, אבל זה אומר שכמה מהחברים המובילים של אותה מפלגה פשוט נכנעו לאופוזיציה לישראל, וטראמפ, למשל, לא נמצא במעמד הזה. לנשיא טראמפ יש רקורד מאוד ברור, הוא היה מאוד עקבי".
שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג נאם גם הוא, ואמר כי "אנחנו מקווים שבשנה הבאה המלחמה תהיה מאחורינו, החטופים יהיו איתנו ונוכל לחגוג. עם ישראל חי". הוא אף סיפר לקהל כי האוכל באירוע הורכב כולו ממתכונים אהובים על החטופים. לאחר מכן עלה דיוויד ברוזה לשיר לכבוד ציון יום העצמאות בפני קהל של כ-1,200 בני אדם.