כלי תקשורת בארה"ב מדווחים הערב (יום ד') כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש לשוחח עם המחוקקים הדמוקרטים בסנאט בוושינגטון במהלך פגישת ועידה שתוכננה להם היום – אך בקשתו סורבה בידי מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר. שומר, כך מסר דובר מטעמו, "הבהיר שהוא לא חושב ששיחות כאלו צריכות להיערך באופן חד-מפלגתי".
4 צפייה בגלריה
מייק ג'ונסון, בנימין נתניהו, צ'אק שומר
מייק ג'ונסון, בנימין נתניהו, צ'אק שומר
יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני ג'ונסון, נתניהו ומנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט שומר
(צילום: אלכס קולומויסקי / AP / J. Scott Applewhite / Manuel Balce Ceneta)
נתניהו, כך לפי הדיווחים, שוחח היום גם עם הסנאטורים הרפובליקנים שערכו ועידה משלהם, ובקשתו לשוחח עם הדמוקרטים מגיעה בצל המתיחות ההולכת וגוברת בינו לבין המחנה השמאלי בארה"ב בעקבות המלחמה בעזה והמשבר ההומניטרי ברצועה. שומר, שסירב כאמור לבקשת נתניהו, קרא רק בשבוע שעבר, בנאום חסר-תקדים, לבחירות בישראל ולהחלפתו של נתניהו - אותו הוא תיאר כמי ש"איבד את הדרך".
הנשיא ג'ו ביידן, שהמתיחות ביחסיו עם נתניהו הגיעה לשיא בחודש האחרון, לא הצטרף אמנם לקריאה של שומר - אך אמר כי הוא מבטא חשש של אמריקנים רבים, ותיאר את הנאום שנשא כ"נאום טוב". נתניהו עצמו תקף את שומר, ובריאיון לרשת CNN אמר כי הנאום היה "לחלוטין לא הולם" וכי ישראל אינה "רפובליקת בננות". באותו ריאיון נתניהו סירב להתחייב לבחירות מוקדמות, טען ש"מגוחך לדבר" על כך כעת – ושב על אזהרתו ולפיה בחירות כעת יביאו לתבוסה ישראלית במלחמה.
בעדות נוספת ללחץ הגובר מצד הדמוקרטים, בדרישה לפעול בתקיפות רבה יותר מול ישראל, הבוקר נשלח לביידן מכתב שעליו חתומים 19 סנאטורים דמוקרטים ובו הם דורשים לקדם "דרך" שתוביל להכרה במדינה פלסטינית מפורזת. "לנוכח חומרת המשבר הנוכחי, העת הזו דורשת הנהגה אמריקנית נחושה שחייבת לנוע מעבר למאמצי סיוע", נכתב במכתב שאותו גיבש הסנאטור מדלאוור טום קרפר. הסנאטורים שחתומים עליו קוראים לשיתוף פעולה אמריקני מול מדינה ש"בה תמשול רשות פלסטינית מחודשת שעברה רפורמה".

במכתב נוסף שנשלח לביידן, כ-70 בכירי ממשל, דיפלומטים ואנשי צבא לשעבר בארה"ב קראו לו להזהיר את ישראל מפני "השלכות חמורות" אם היא "תמשיך למנוע זכויות אזרחיות וצרכים בסיסיים מהפלסטינים, ותרחיב את פעילות ההתנחלויות בגדה המערבית". עוד הם כתבו כי "ארה"ב חייבת להיות מוכנה לנקוט בפעולה קונקרטית כדי להתנגד לפרקטיקות כאלה, כולל הגבלות על מתן סיוע בהתאם לחוק ולמדיניות של ארה"ב". בין החותמים על המכתב היו יותר מ-12 שגרירים אמריקנים לשעבר, כמו גם בכירים לשעבר במחלקת המדינה, בפנטגון ובבית הלבן - בהם אנתוני לייק, ששימש כיועץ לביטחון לאומי של הנשיא לשעבר ביל קלינטון.
במכתב הודגש כי הפעולה הצבאית של ישראל נגד חמאס היא "הכרחית ומוצדקת", אך שבפעולותיה היו "הפרות חוזרות ונשנות של החוק הבינלאומי האוסר על הרג ללא הבחנה ושימוש בנשק שאינו מאפשר הבדלה בין לוחמים לאזרחים". לדברי הבכירים לשעבר, "עשרות אלפי אזרחים עזתים נהרגו, רובם נשים וילדים. לא ניתן להצדיק הרג אזרחים מהסוג והגודל הזה". החותמים על המכתב קראו לצה"ל ליישם את כללי הדין הבינלאומי.

התרסה בפני ביידן? הצעד שהרפובליקנים שוקלים

בצד השני של המפה הפוליטית, התמיכה בישראל נותרה איתנה – אם כי הריבים בין הדמוקרטים לרפובליקנים מובילים לכך שעד כה טרם אושרה חבילת הסיוע המיוחדת לישראל במלחמה. בעוד בקשתו של נתניהו לשוחח עם הסנאטורים הדמוקרטים סורבה, הוא שוחח היום כאמור עם הסנאטורים הרפובליקנים. לפי מחוקקים שהשתתפו בשיחת הווידאו, ודיברו עם אתר החדשות "פוליטיקו", נתניהו שב ותיאר בדבריו את נאומו של שומר כ"לא הולם", והוסיף: "אם לדבר בכנות, חשבתי שזה היה שערורייתי".
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן. לא הצטרף לקריאת שומר - אך גיבה אותו: "נשא נאום טוב"
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נתניהו שוחח היום גם יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני מייק ג'ונסון. ג'ונסון אמר לכתבים בקונגרס כי ערך שיחה "ארוכה" עם רה"מ, והוסיף כי הוא שוקל להזמין את נתניהו לנאום בפני הקונגרס. "זה אחד הדברים שאנחנו שוקלים, ואולי ננסה לארגן את זה", אמר ג'ונסון כשנשאל על האפשרות. יצוין כי לפי CNN, אם ג'ונסון יבקש להזמין את נתניהו לנאום בפני כנס משותף של שני בתי הקונגרס, הדבר ידרוש את הסכמתו של מנהיג הרוב בסנאט – שומר, שסביר להניח שיתנגד להזמנה שכזו.
בדיווחים בתקשורת האמריקנית מדגישים כי טרם סוכמה הזמנה כלשהי, כזו שאם נתניהו יסכים לה תיתפס כנראה כ"התרסה" בפני ממשל ביידן – בדומה לנאום שנשא ב-2015 בפני הקונגרס, במסגרת ניסיונו לסכל את הסכם הגרעין בין ממשל אובמה לאיראן. "אני חושב שזה מאוד חשוב שנפגין סולידריות ותמיכה בישראל בעת הזו של המאבק העצום שלה. זו בהחלט העמדה שלנו, וננסה לקדם את זה בכל דרך אפשרית", הוסיף ג'ונסון.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני
ג'ונסון. שוקל להזמין את נתניהו לקונגרס
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
ג'ונסון ציין כי הביע בפני נתניהו את התנגדותו לנאום החריג של שומר: "אנחנו חושבים שזה לא רק פזיז מבחינתו לומר לישראל כיצד היא צריכה לנהל את ענייניה הפנימיים, בעיצומו של הסכסוך שלה, אלא גם מסוכן. לכן אתם תראו את הרפובליקנים בבית הנבחרים ממשיכים לקדם ולהדגיש את תמיכתם בישראל בתקופה הקריטית הזו".

גם טראמפ תקף, שומר: "נאמתי מתוך אהבה לישראל"

ביקורת חריפה על נאומו של שומר השמיע היום גם מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל. "לעמיתינו הדמוקרטים אין בעיית אנטי-ביבי. יש להם בעיית אנטי-ישראל. איזו מסקנה אחרת אפשר להסיק מכך שהדמוקרטים התיישרו בשבוע האחרון מאחורי העמדה שהשמיע כאן המנהיג הדמוקרטי?".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
טראמפ. "יהודי שמצביע לדמוקרטים - שונא את הדת שלו ואת ישראל"
(צילום: EPA/ERIK S. LESSER)
גם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שמקווה לחזור לבית הלבן בבחירות בנובמבר, תקף את הדמוקרטים על רקע נאומו של שומר, וטען כי הוא והדמוקרטים האחרים מושפעים מההפגנות האנטי-ישראליות בארה"ב. טראמפ, שרק לאחרונה דווח שבשיחות פרטיות השמיע שבחים על הצורר הנאצי אדולף היטלר, טען כפי שכבר עשה לא-אחת בעבר שיהודים שמצביעים לדמוקרטים "שונאים" את דתם ואת ישראל. טראמפ עצמו, יצוין, שומר טינה כלפי נתניהו – והשבוע גם קרא לו לסיים את המלחמה בעזה.
שומר הגן על עצמו הערב בעקבות הביקורת הקשה מצד הרפובליקנים, ואמר כי נשא את נאומו בשבוע שעבר רק "מתוך אהבה אמיתית לישראל". הוא טען כי הרפובליקנים הם שהופכים את סוגיית התמיכה בישראל ל"חד-מפלגתית", וכי בכך הם פוגעים בה. בנאומו של שומר – יהודי-אמריקני שהגיע לתפקיד הנבחר הבכיר ביותר בתולדות ארה"ב – הוא קרא כאמור להחלפת נתניהו, אמר שרה"מ "איבד את הדרך" – וביקש מהישראלים לבחור "מנהיגים טובים יותר". שומר הוסיף כי תהיה זו "טעות חמורה" מצד ישראל לדחות את פתרון שתי המדינות.