נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, מתח ביקורת על התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו במלחמה, ובריאיון שפורסם היום (ג') במגזין "טיים" האמריקני אמר על מתקפת הטרור של 7 באוקטובר: "זה קרה במשמרת שלו".
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו
(צילום: EPA)
טראמפ, שאמר בריאיון כי "היה לי ניסיון רע עם ביבי", שב וחזר על טענתו ולפיה חיסול מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני ב-2020 אמור היה להיות מבצע משותף של ישראל וארה"ב - ונתניהו לדבריו חזר בו יומיים לפני שיצא לפועל על ידי ארה"ב, בהפצצה בעיראק. "זה היה משהו שמעולם לא שכחתי", אמר כעת.
כשנשאל האם ישקול למנוע את הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל כדי לדחוף אותה לקראת סיום המלחמה, הוא לא השיב בחיוב, אך גם לא שלל זאת. טראמפ כבר קרא בחודשים האחרונים "לסיים את המלחמה", ומתח ביקורת על האופן שבו נוהלה - וגם על ההסברה הישראלית.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ על שער מגזין טיים
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ על שער מגזין טיים
טראמפ על שער גיליון מגזין "טיים" שהתפרסם היום
(צילום: טיים)
לצד הביקורת שלו, בריאיון ב"טיים" הדגיש טראמפ כי אם ייבחר לכהונה שנייה כנשיא הוא יעמוד לצד ישראל בתרחיש של עימות מול איראן, תרחיש שכבר התמשש למעשה במתקפה חסרת התקדים שלה על ישראל לפני כשבועיים. "אם הם יתקפו את ישראל, כן, אנחנו נהיה שם", אמר.
טראמפ, שבכהונתו הראשונה קידם תוכנית שלום המבוססת על פתרון שתי המדינות, מטיל כעת ספק ביכולת של מדינה פלסטינית להתקיים בשלום לצד מדינת ישראל. "הייתה תקופה שבה חשבתי שפתרון שתי המדינות יכול לעבוד. עכשיו אני חושב ששתי מדינות זה דבר שהולך להיות מאוד מאוד קשוח", אמר.
טראמפ, נזכיר, שומר טינה לנתניהו על כך שבנובמבר 2020 הוא התקשר לברך את ביידן על ניצחונו בבחירות, שטראמפ טוען שוב ושוב - תוך שהוא מפזר שקרים וטענות לא-מוכחות - שתוצאותיהן זויפו. מאז תום כהונתו השמיע טראמפ כמה וכמה אמירות קשות על נתניהו, ובאחד מהריאיונות שהעניק אף קילל אותו.

כבר באוקטובר האחרון, ימים אחדים אחרי מתקפת הטרור של חמאס, מתח טראמפ ביקורת על ישראל בצל המחדל המודיעיני והמבצעי הכבד. הוא גם תקף אז את נתניהו, ואמר כי רה"מ "נפגע מאוד" עקב המתקפה: "הוא לא היה מוכן. הוא לא היה מוכן וישראל לא הייתה מוכנה. ותחת טראמפ, הם לא היו צריכים להיות מוכנים".
טראמפ טוען כעת שוב ושוב שאם היה נשיא טבח 7 באוקטובר כלל לא היה מתרחש, ובמרץ האחרון האשים כי הנשיא ביידן "זרק את ישראל". כבר אז קרא לנתניהו לסיים המלחמה, ודרש "לעשות את זה מהר, ולחזור לעולם של שלום". טראמפ הוסיף אז: "אנחנו צריכים שלום בעולם. היינו קרובים לזה. עשינו את הסכמי אברהם, ואני מתערב שהיינו מכניסים אליהם גם את איראן".