הדיון בוועדה לביקורת המדינה, היום
(צילום: ערוץ כנסת)

הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת מקיימת היום (שלישי) דיון בדוח מבקר המדינה בנושא שיטור ואכיפת החוק בערים המעורבות באירועי הפרעות במהלך מבצע "שומר החומות" ב-2021. בדיון אמר מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי כי "גם היום לא נוכל להכיל תרחיש של אירוע רב-זירתי". מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן הסכים איתו: "אנחנו במקום אחר ממה שהיינו במאי 2021, אך עדיין יש מקום לדאגה".
המפכ"ל התייחס לתפקוד המשטרה באותה תקופה, וציין כי "אין ספק שנתפסנו ברמת מוכנות מודיעינית שלא הייתה מספיקה. הכשל המבצעי היה שהמשטרה השקיעה את כל המשאבים שלה בירושלים. לא ציפינו שנגיע לסחרור כזה בפרק זמן כל כך קצר. התחנות בערים המעורבות נשענו על כוחות הסיור הרגילים שהיו שם". עם זאת, הוא ציין כי "גמרנו את האירוע הזה עם אפס הרוגים מצד המשטרה, והצלחנו עם הכוחות הדלים להשיב את הסדר על כנו ואחר כך להגיש יותר מ-500 כתבי אישום".
5 צפייה בגלריה
הוועדה לביקורת המדינה
הוועדה לביקורת המדינה
"אנחנו נמצאים במשבר משמעותי של כוח אדם". המפכ"ל בדיון, היום
(צילום: עמית שאבי)
לאחר מכן, שבתאי דיבר על השינויים שנעשה במשטרה מאז "שומר החומות" וציין כי לדעתו "נרשמה התקדמות משמעותית בתחומים רבים". המפכ"ל פירט, וציין כי "מרבית העשייה המשטרתית עסקה בשיפור והתאמה של בניין הכוח המבצעי. עברנו למודל 'הגן בגזרתך' - לכל מחוז היום יש יכולת תגובה והתמודדות בערים המעורבות, אך לא רק".
המפכ"ל גם דיבר על הקשיים הרבים שעדיין עומדים בפני המשטרה, ואף ציין "לא נוכל היום להכיל תרחיש של אירוע רב-זירתי". לדבריו, "אנחנו היום יותר מוכנים להתמודד עם מספר רב של זירות, אבל אנחנו עדיין לא במצב המיטבי. במוקד 100 ובכל התחנות אנחנו נמצאים במשבר משמעותי של כוח אדם. כרגע יש סיכומים אחרונים לגבי הנושא, אבל אם לא תשופר סוגיית השכר אני לא רואה שינוי בסוגיית כוח האדם".
5 צפייה בגלריה
הוועדה לביקורת המדינה
הוועדה לביקורת המדינה
"חסרים לנו עוד 4,000 אנשים מילואים ותקציב גדול". ראש אג"מ במשטרה סיגלית בר-צבי בדיון היון
(צילום: עמית שאבי)
אחרי המפכ"ל עלתה לדבר ראש אגף מבצעים ושיטור במשטרה ניצב סיגלית בר-צבי, שהסבירה את דבריו בנוגע לתרחיש הפסימי אותו תיאר. "התרחיש שלנו מדבר על 106 גזרות, מהם נוכל לתת מענה ל-68. חסרים לנו עוד 4,000 אנשים מילואים של מג"ב ועוד תקציב די גדול כדי להשלים את הפער הזה". בר-צבי המשיכה לפרט את המשמעויות של המצב הקיים, ואמרה כי "מבחינת כוח אדם - עם פחות כוח משתמשים בכוח אחר. הסבירות לשימוש באמצעי לפיזור הפגנות פשוט תעלה".
גם מפקד מג"ב דיבר כאמור בדיון, ואמר כי "אירועי 'שומר החומות' היו קריאת השכמה לחברה הישראלית, למשטרה ובטח שלמג"ב". לדברי כהן, שכיהן בתפקידו גם בתקופה שאליה מתייחס דוח המבקר, ציין כי "לצערי הרב, למרות הדוח החמור, לא הרבה נעשה - יש פערים גדולים מאוד ואנחנו חיים בעולם של חסר. זה שם אותנו כמשטרה עם בעיות מאוד מורכבות, כשלכל מי שנמצא פה ברור שהשעון המתקתק מוביל אותנו לאירועים הבאים".
5 צפייה בגלריה
אמיר כהן
אמיר כהן
"אירועי 'שומר החומות' היו קריאת השכמה לחברה הישראלית, למשטרה ובטח שלמג"ב". מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן
(צילום: דוברות המשטרה (מג"ב))
עם זאת, הבהיר מפקד מג"ב, "למרות שאנחנו פועלים בחסר הצלחנו בשיתוף פעולה עם הצבא להגדיל את כוח האדם של מג"ב ביותר מ-20%. בנוסף, יש גידול בתרגולות ובהיערכויות של מערך המילואים". לדברי כהן, "ההישג הגדול מבחינתנו הוא היכולת לגייס את מערך המילואים של מג"ב בזמן מאוד קצר. לקח לנו הרבה מאוד ימים לגייס אותו במאי 2021, אבל הבירוקרטיה שהייתה קשה מאוד אז, יותר נגישה וקלה היום".
כהן סיכם את דבריו, ואמר "בלי המשאבים ובלי היכולת לאפשר גיוס מסיבי למשטרה, לא נוכל לתת מענה כמו שאנחנו רוצים באירוע הבא - איכותי, מהיר ושובר שוויון".
בהמשך הדיון, התייחס המפכ"ל ל"פרשת פגסוס", שעלתה אתמול מחדש לכותרות לאחר שפרקליטות המדינה הודיעה על משיכת ראיות מתיק הרצח של האחים שאפע וסלאח אבו-חוסיין מבאקה אל-גרבייה, בשל השגת ראיות באמצעות רוגלה תוך חריגה מצו בית המשפט. "חסרים כלים טכנולוגיים למשטרת ישראל. אין הזדמנות שלא מלקים אותנו פה על אותה פרשה אומללה של הפגסוס ומאז קשרו לנו את הידיים וכיסו לנו את העיניים ומצפים שנילחם עם חץ וקשת", אמר שבתאי.
5 צפייה בגלריה
NSO
NSO
"אין הזדמנות שלא מלקים אותנו פה על אותה פרשה אומללה של הפגסוס". הלוגו של NSO
(צילום: AFP)
המפכ"ל הוסיף ואמר כי "יש לנו משטרה מצוינת עם אנשי מקצוע אנשים חדורי מוטיבציה. אי אפשר להתייחס אלנו כל הזמן בחשדנות כאילו אנחנו הולכים לבצע שימוש לא חוקים באמצעים האלה". לדבריו, "בכל דיון שמגיעים לפה קציני משטרה מעמידים אותם לקיר כנאשמים והגיע הזמן שכולם יתפכחו פה. טעויות יש ויהיו כי אין מערכות מושלמות, אבל אם לא ייתנו לנו את הכלים האלה, לא נהיה צעד קדימה לפני כל אותם אנשים שרוחשים את רעתנו".
הדוח של המבקר מתניהו אנגלמן, שפורסם ביולי בשנה שעברה, חשף שורה ארוכה של כשלים. המבקר מצא ליקויים משמעותיים בפעילות המשטרה לקראת האירועים ובמהלכם, בהיערכותם להפרות סדר בזירות שונות בכלל ובערים המעורבות בפרט, וכן במוכנותה להפרות סדר כאלו. "אסור שאירועים כאלה יחזרו על עצמם", ציין אז המבקר.
5 צפייה בגלריה
רכב שרוף בעימתים בלוד
רכב שרוף בעימתים בלוד
"אסור שאירועים כאלה יחזרו על עצמם". פרעות בלוד ב"שומר החומות", מאי 2021
(צילום: עמית שעל )
המבקר ציין בדוח גם פערים בחלוקת האחריות בין המשטרה לשב"כ בנוגע למודיעין בתחום הסדר הציבורי ובממשקים שבין הארגונים בתחום זה, אשר תרמו לפי הדוח לפערים המודיעיניים המשמעותיים שבאו לידי ביטוי בהתמודדות עם הפרעות ב"שומר החומות". המבקר כתב כי פערים עלו גם בהיערכות המשטרה ובאופן עמידתה בפועל באתגרי השיטור ואכיפת החוק בערים מעורבות בעת שגרה.
הדיון בנושא היה אמור להתקיים כבר בינואר השנה, אולם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מנע אז את השתתפות המפכ"ל שבתאי ומפקד משמר הגבול ניצב אמיר כהן. בן גביר ביקש להיות נוכח בדיון, אך משלא יכול היה להגיע למועד שנקבע - הורה למפכ"ל ולמפקד מג"ב שלא יגיעו אליו גם כן.