3 צפייה בגלריה
דביר (יהודה) שורק
דביר (יהודה) שורק
דביר שורק ז"ל
בית המשפט הצבאי ביהודה גזר היום (חמישי) מאסר עולם על המחבל מחמוד עטאונה, מפקד חוליית המחבלים שרצחה את רב"ט דביר שורק ז"ל (19) בפיגוע דקירה סמוך ליישוב מגדל עוז באוגוסט 2019. עטאונה הורשע בגרימת מותו בכוונה, בשתי עבירות נוספות של ניסיון לגרימת מוות בכוונה תחילה ובשורת עבירות ביטחוניות נוספות.
לפי כתב האישום, עטאונה היה חלק מחוליית טרור של חמאס, שבה היו חברים, בין היתר, שני נאשמים נוספים שדקרו את שורק. בית המשפט הצבאי קיבל את עמדת התביעה הצבאית שלפיה יש להרשיע את הנאשם בביצוע העבירות - אף שלא נכח במקום שבו בוצע הפיגוע - לאור חלקו המרכזי בתכנון ובהחלטה על ביצוע הפיגוע ובגיוס אחד ממבצעיו. כאמור, בית המשפט הצבאי הטיל על עטאונה עונש של מאסר עולם, ופסק כי יפצה את משפחתו של שורק ב-500 אלף שקל.
3 צפייה בגלריה
נתפסו צבא צה"ל רוצחים מחבלים של דביר שורק דביר יהודה שורק
נתפסו צבא צה"ל רוצחים מחבלים של דביר שורק דביר יהודה שורק
מעצר המחבלים, יומיים אחרי הפיגוע
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
נתפסו צבא צה"ל רוצחים מחבלים של דביר שורק דביר יהודה שורק
נתפסו צבא צה"ל רוצחים מחבלים של דביר שורק דביר יהודה שורק
(צילום: דובר צה"ל)
הכרעת הדין בעניינו של עטואנה ניתנה בנובמבר האחרון. התביעה הצבאית עתרה למתן מאסר עולם ועוד 25 שנים בפועל, עונש חמור יותר מזה שנגזר בסופו של דבר. במהלך משפטו טענה ההגנה כי יש להשית על עטואנה עונש מקל יותר, שכן לא היה נוכח בזירת הפיגוע ולא ביצע את הפיגוע בעצמו. בתגובה לכך, כתבה השופטת סגן-אלוף מירב הרשקוביץ: "לא מצאנו לקבל את הטענה שלפיה יש להשית על הנאשם עונש קצוב בגין 'חלקו היחסי בפיגוע' כפי שטענה ההגנה. לדעתנו, ראוי למי שקשר את עצמו לחוליה שמטרתה לרצוח יהודים, ובמעשיו תרם והיה שותף למותו של נער צעיר שכל חטאו הוא בחזותו היהודית - כי ייגזר עליו עונש של מאסר עולם - וזאת בראש ובראשונה בשל עיקרון התגמול".
היא הוסיפה: "במעשיו הנפשעים לימד על עצמו הנאשם כי אינו ראוי יותר להימנות על חברת בני האנוש החופשיים. מעשיו של הנאשם במסגרת החוליה, כמו גם העובדה שמעולם לא הביע חרטה או צער על מעשיו, מעידים אף על מסוכנותו לחברה האנושית".

שורק, תושב עפרה, היה תלמיד ישיבת אור תורה מחניים שבגוש עציון. בליל 7 באוגוסט 2019 ירד מאוטובוס בצומת גוש עציון כשבידו שקית עם ספרים שקנה לרבנים שלו - והחל לצעוד בחושך לעבר הישיבה שבה למד בקיבוץ מגדל עוז.
המחבלים קאסם עסאפרה ובן דודו נסיר עסאפרה הבחינו בשורק ליד הכניסה למגדל עוז, וחסמו את דרכו באמצעות רכבם. בהמשך לכך, יצא נסיר מהרכב, החל להכות את שורק באמצעות שוקר ודקר אותו מספר פעמים בפלג גופו העליון. לאחר מכן, השניים נמלטו מהמקום. 48 שעות אחרי הרצח פשטו לוחמי ימ"מ על הכפר בית כאחיל, שנמצא כעשרה ק"מ דרומית למקום הרצח, והפתיעו במיטותיהם את שני המחבלים. כעבור כמה שעות הודו השניים כי רצחו את שורק. לפני כשנתיים גזר בית המשפט הצבאי מאסר עולם ועוד 40 שנה על קאסם עסאפרה, ומאסר עולם ועוד 20 שנה על נסיר עסאפרה.
יוסף זהור, חבר נוסף בחוליה שלא נכח בפועל במקום ביצוע הרצח, הורשע ברצח שורק ובשורה של עבירות ביטחוניות נוספות, ונגזר עליו עונש של מאסר עולם ו-15 שנות מאסר נוספות. אחמד עסאפרה, חבר חוליה אחר שלא נכח גם כן במקום בעת המעשה, הורשע ברצח, ונגזרו עליו מאסר עולם ו-25 שנים במצטבר, לצד פיצוי על סך 1.5 מיליון שקל לטובת משפחתו של שורק.