מנסים להביא לפריצת דרך בדרך לעסקה נוספת: מקורות מצריים אמרו היום (חמישי) לעיתון הסעודי "א-שרק" כי "המשא ומתן עם משלחת חמאס רשם התקדמות חיובית". המקורות הבהירו כי "קהיר תעביר לצד הישראלי את תוצאות המשא ומתן עם חמאס". תהליך המו"מ בין מצרים לחמאס צפוי להסתיים היום.
5 צפייה בגלריה
מחאה של משפחות החטופים בתל אביב
מחאה של משפחות החטופים בתל אביב
מחאה של משפחות החטופים בתל אביב
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
מקורות דיפלומטיים ששוחחו עם "א-שרק" הוסיפו כי משלחת ישראלית צפויה להגיע לקהיר בשעות הקרובות. עם זאת, בישראל אומרים כי לא מתוכננת לצאת לקהיר משלחת שקשורה למגעים לעסקת חטופים נוספת. המקורות טענו כי הדיונים בקהיר מתמקדים בהגעה לפשרה בנוגע לשלב הראשון בהסכם המסגרת המוצע. בנוסף, ציינו כי המצרים השיגו התקדמות בשיחות עם חמאס, וכי בקהיר ממתינים להגעת המשלחת הישראלית כדי לנסות ולהביא להתקדמות דומה גם מהצד הישראלי.
במטרה להתניע את המגעים לאזור הגיע השבוע שליחו המיוחד של הנשיא ג'ו ביידן, ברט מקגורק, והיום הגיע לישראל אחרי פגישות שערך בקהיר. מקגורק נפגש בין היתר עם שר הביטחון יואב גלנט וצפוי להיפגש גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ולדון גם עמו במגעים. בשיחותיו בישראל הוא אמר שלדעת ארה"ב ישנה התקדמות בשיחות לעסקת חטופים - ושארה"ב מבקשת מישראל לשלוח משלחת בראשות ראש המוסד דדי ברנע לפסגה שתיערך מחר בפריז.
5 צפייה בגלריה
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
פסגת פריז 2? ראש המוסד אישר השתתפות
(צילום: יריב כץ, AP, EPA)
קבינט ניהול המלחמה צפוי לדון בבקשה האמריקנית, ויקבל החלטה אם לשגר משלחת לפסגה - ומה יהיה המנדט שלה. ההערכה היא שישראל כן תשגר משלחת. הפסגה בפריז תיערך במתכונת דומה לזו שנערכה בחודש שעבר, אז גובש המתווה המקורי לעסקה - שחמאס סירב למעשה לקבלו. בפסגה ישתתפו ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש המודיעין המצרי עבאס כמאל וראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני. גורמים אזוריים אמרו היום ל"וול סטריט ג'ורנל" כי ראש המוסד ברנע הוזמן, אבל ישראל טרם אישרה את השתתפותו.
למגעים התייחס בצהריים שר הביטחון גלנט, שנפגש כאמור עם שליחו של ביידן מקגורק. "נרחיב את המנדט לגורמי המו"מ על החטופים, ובמקביל נקדם את הרחבת הפעולה הקרקעית בעזה", הצהיר גלנט - מבלי להסביר מה בדיוק הכוונה ב"הרחבת המנדט".
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט אירח את שליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק
שר הביטחון יואב גלנט אירח את שליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק
גלנט והשליח האמריקני לאזור ברט מקגורק, היום בלשכת שר הביטחון בקריה
( צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט אירח את שליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק
שר הביטחון יואב גלנט אירח את שליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק
( צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בהודעת לשכת גלנט נמסר כי בפגישה שנערכה בקריה בתל אביב הוא ומקגורק שוחחו על המאמצים המתקדמים להשיג מתווה נוסף שיאפשר השבת חטופים לישראל. "שר הביטחון הדגיש כי ישראל תרחיב את המנדט לגורמי המו"מ, ובמקביל תגביר את הלחץ הצבאי על החמאס - עד שיציג תנאים אפשריים להשבת חטופים", נמסר.
עוד נמסר כי גלנט ומקגורק שוחחו על התנאים שיאפשרו את פעילות צה"ל לפירוק גדודי החמאס בדרום רצועת עזה ובמחנות המרכז - כשהכוונה כנראה לפעילות המתוכננת ברפיח. "שר הביטחון הביע את נכונותה של ישראל למנוע פגיעה באזרחים, ולאפשר הכנסת סיוע הומניטרי למניעת רעב ומחלות", נמסר.

"מסרי התפשרות" מחמאס עזה לחמאס חו"ל

הדיווח על התקדמות לכאורה במגעים מגיע אחרי שאתמול פורסם על מסרי "התפשרות" שהועברו מהנהגת חמאס ברצועת עזה להנהגת חמאס בחו"ל, אחרי תקופת נתק ממושכת ביניהן. לפי מידע שהגיע ל-ynet ממקורות מהימנים, מהמסר שהועבר לפני כמה ימים להנהגת חו"ל של חמאס, שיושבת בקטאר, עולה כי חמאס צריך לדון בעיקר על עסקה חלקית "הומניטרית", ולא על עסקה כוללת.
עוד עולה מהמסר של ההנהגה בעזה כי אפשר להנמיך את הדרישות ביחס למספר המשוחררים מקרב האסירים הביטחוניים שכלואים בישראל, ובמקביל להנמיך גם דרישות ביחס לערבויות הבינלאומיות שחמאס דורש לגבי שיקום הרצועה, נסיגת ישראל משטחה והפסקת הלחימה מצד צה"ל.
5 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
"מסר של התפשרות" מהנהגת חמאס בעזה להנהגת חמאס בחו"ל. סינוואר והנייה, ארכיון
(צילום: AFP)
גם ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח היום על התפשרות לכאורה של חמאס בדרישות שלו מול המתווכות, כשלפי גורמים מצריים ששוחחו עם העיתון האמריקני ארגון הטרור הסכים "להפחית" את כמות האסירים שהוא דורש לשחרר במסגרת עסקה - ל-3,000 אסירים.
יצוין כי בעבר דווח שחמאס דרש לשחרר 1,500 אסירים, ולפיכך לא לגמרי ברור מדוע הגורמים המצריים מתארים זאת כהפחתה. כך או כך, לפי אותם גורמים בעבר חמאס דרש גם שחרור אסירים עם מאסרי עולם ואת שחרור כל הנשים והקטינים שמוחזקים בבתי הכלא הביטחוניים בישראל - וכעת נראה שזנח את הדרישות הללו. עם זאת, כך לפי הדיווח, הוא עדיין מתעקש על שחרור מחבלים עם עונשי מאסר "ארוכים".
ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים עוד כי מכשול מרכזי בשיחות הוא סוגיית משך הפסקת האש במסגרת העסקה. חמאס דורש ששיחות על הפסקת אש קבועה, כלומר על סיום המלחמה, יחלו מיד עם כניסתה לתוקף של הפוגה זמנית בת שישה שבועות. הגורמים המצריים ציינו כי חמאס ביקש גם "תוכנית" שבמסגרתה שחרור נוסף של חטופים במהלך הפסקת האש יותנה בהתקדמות בשיחות על סיום המלחמה. סיום המלחמה, נזכיר, הוגדר על ידי ראש הממשלה נתניהו כ"קו אדום" שאותו לא יסכים לקבל.
הגורמים המצריים הוסיפו כי בהצעה הנוכחית שלו, חמאס מתעקש ששחרור חיילים גברים חטופים לא ייעשה עד אשר יושג הסכם להפסקת אש מוחלטת וצה"ל ייסוג באופן מוחלט מהרצועה.

האופטימיות של גנץ, והלחץ האמריקני לעסקה לפני הרמדאן

אופטימיות מסוימת הביע אתמול השר וחבר קבינט ניהול המלחמה בני גנץ, שאמר כי ישנם "סימנים ראשוניים שמעידים על אפשרות להתקדם" במו"מ. עם זאת, הוא הדגיש כי "ללא מתווה - נפעל גם ברמדאן ברפיח". בעולם חוששים מהשלכות הרסניות של מבצע ברפיח, שבה מצטופפים כעת 1.5 מיליון פליטים ותושבים פלסטינים, ואמש דווח כי ממשל ביידן לוחץ להשיג הפסקת אש לפני תחילת הרמדאן ב-10 במרץ. דיפלומט המעורה במגעים הזהיר: "אם יהיה מבצע ברפיח, נוכל לשכוח מקיום עסקה".

בתוך כך, מקור שצוטט ברשת "סקיי ניוז" בערבית אמר היום כי "ארה"ב בוחנת כעת הכרה במדינה פלסטינית - יותר מבכל זמן אחר בעבר". עוד הוסיף המקור כי "השגת הסכם לשחרור החטופים נמצאת בראש סדר העדיפויות של הבית הלבן, ומיד לאחר מכן - קידום שיח על תוכנית השלום החדשה".
מוקדם יותר החודש דווח כי חמאס מקדם עסקה בת שלושה שלבים - כל אחד בן 45 ימים, ובה הוא דורש בין השאר נסיגה של צה"ל מרצועת עזה, ולצד זאת גם שחרור של 1,500 אסירים פלסטינים - מהם 500 שעליהם נגזרו עונשי מאסר עולם. את 500 האסירים דורש חמאס לבחור בעצמו.
פורסם לראשונה: 15:01, 22.02.24